„1%
Zöldklub

Ők se szeretnek dugóban ülni, de szerintük ez nem ok a természetkárosításra

10/01/2022 13:15

| Szerző: Matolcsi Zita/Klubrádió

A Budakeszi mamutfenyőit és a helyi Nádas-tavat is érintő, egyelőre csak tervezett közlekedési beruházásról beszélgettünk a Zöldklubban Szigeti Balázs zöldaktivistával. A település természeti értékeinek védelméért összefogó civilek szóvivője szerint a tét, hogy megmarad-e, illetve megújul-e a tó mint vizes élőhely az ökoszisztémájával vagy egy újabb út lesz helyette, ami még nagyobb forgalmat generál.

2022. január 07. Zöldklub-részlet / Interjú, Szigeti Balázs - 2022.01.07.
15:53
00:00

Lakossági fórumot hirdetett Budakeszi önkormányzata a Telki, a Pátyi és a Budaörsi utat összekötő új útszakasz megépítése miatt, amire azért lenne szükség, hogy a Budakeszin kialakult állandó torlódásokat, vagyis az autóval és busszal közeledők számára a jelenlegi áldatlan állapotokat megszüntessék. A közvélemény megosztott. Aki járt már a környéken, tisztában van azzal, hogy az elmúlt években a fővárosból kiköltözők számának növekedésével a közlekedés az egyetlen főúton milyen nagy problémát jelent nap mint nap, ellenben azzal is, hogy Budakeszi természeti adottságai mennyire egyedülállóak.

 
Nádas-tó, Budakeszi Forrás: Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás/Facebook
 

A helyi Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás aktivistái szerint az Álomvölgyön áthaladó út terve szakmai szempontból egyáltalán nem alátámasztott, ráadásul jelentősen károsítaná Budakeszi természeti értékeit.

Szigeti Balázs, az Összefogás szóvivője elmondta, nem ez az első eset, amikor a város és környékének természeti értékei veszélybe kerülnek. 2020-ban hosszas huzavona után sikeresen elérték az Álomvölgy Örzői elnevezésű civil összefogással, hogy egy 33 hektáros természetvédelmi területet végül ne építsenek be.

 
Mamutfenyő Budakeszin
Forrás: Google Térkép
 

A mostani hasonló célból létrejött összefogás, mely a Nádas-tó Őrzői nevet viseli, teljesen politikamentes, és azért jött létre, hogy ugyancsak két másik természetvédelmi területet megóvjanak a beépítéstől, a Nádas-tó és az ezzel összefüggően a mamutfenyők környezetét.

A Nádas-tó napjainkban újraélesztésre vár, ugyanis a korábbi beépülések következtében jelenleg nem kap elég vizet: a lakótelepek építésénél a tóba áramló vizeket csatornákba terelték. A tó teljes területe 3 hektár, ehhez kapcsolódik egy fél hektáros terület, ahol vélhetően országunk két legidősebb, külterületi mamutfenyője áll. Ez a sokak által használt pihenő és kiránduló helyszín egybefüggő, hatalmas zöldterület, melyből egyre kevesebb található hazánkban.

A tervezetben öt lehetséges nyomvonal szerepel, ezek közül három közvetlenül érinti a területet, amit ráadásul nemrég, 2020-ban nyilvánított védetté az Önkormányzat. Ez a védettség egyértelműen kizárja az utak építésének lehetőségét. A másik két opció ugyan nem menne keresztül a területen, de nagyon közel haladna hozzá, keresztbe vágná az egybefüggő zöldterületet és a tó vízgyűjtő területét is. Szigeti Balázs hozzátette: a kivitelezésnek még áldozatául esne kb. másfél hektár értékes tölgy- és fenyőerdő is, az Országos Ökológiai Hálózat magterülete. Kiemelte, hogy aki egy kicsit is jártas a természetvédelemben, az tudja, hogy a legtöbb élőhely pusztulását pontosan az ilyen feldarabolódások okozzák.

 
Nádas-tavat érintő útvonaltervek 
 

Úgy folytatta, hogy a közlekedési szakértők véleménye alapján az építés nem okozna érdemleges változást a közlekedők szempontjából sem. Szerinte nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy ő és kollégái is Budakeszin élnek, ők is szeretnék, ha megoldódnának a közeledési problémák, ők sem szeretnek dugóban ülni. Nagyon örülnének, ha lenne valós opció arra, hogy megőrizzék a környék természeti értékeit és csökkentsék a lakosságot sújtó közeledési terheket is, de szakemberek számításai alapján utóbbi nem várható. Régebben mindenki egyetértett abban, hogy a jobb közlekedés érdekében szükséges mindenhol új utakat építeni, mára viszont rájöttek, hogy az új utak, idővel új forgalmat generálnak.

Szerintük a régóta várt, és nemsokára elkészülő telki-pátyi út és a pátyi autópálya-felhajtó lehetőséget nyújt majd az autósoknak a főút helyett másik útvonalat választani, illetve még a közösségi közlekedés fejlesztése lehetne jó megoldás. Az agglomerációból Budapestre beáramló autósokat kellene rávenni arra, hogy inkább a közösségi közlekedést válasszák, ez nem mellesleg a légszennyezettség szempontjából is kedvező hatással lenne.

Összegezte: vagy lesz egy vizes élőhely, összetett ökoszisztémájával, ami képes hűteni a levegőt (a klímaváltozás korában ez életeket menthet!), és a hirtelen lezúduló csapadékvizet is megtartja a városnak, vagy lesz egy újabb út, ami még nagyobb forgalmat, kipufogógázokat, zajterhelést generál, és nem oldja meg a budakesziek alapvető közlekedési problémáját sem.

Szigeti Balázsék a január 17-én meghirdetett fórumon nem sok jóra számítanak, mivel az Önkormányzat a beruházással kapcsolatos véleményfelmérő kérdőíveket azelőtt küldte ki, hogy konzultált volna természetvédelmi szakértőkkel. Ők viszont az elmúlt napokban hatezer tájékoztató jellegű szórólapot kézbesítettek a helyiek számára, a vitafórumon pedig próbálnak érvelni, alternatívákat javasolni, és nem adják fel a természetvédelmi területért vívott küzdelmet.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Zöldklub/Interjú Szigeti Balázzsal
2022. január 07., péntek 15.40
riporter: Lay Viktória