Egyszazalek
Reggeli gyors

Német támogatás a magyar sztrájkolóknak

21/01/2019 12:53

| Szerző: Klubrádió

A legnagyobb német szakszervezet, az IG Metall is támogatta, az Audi magyar munkavállalóinak sztrájkját, amiről pénteken közleményt adtak ki. A munkabeszüntetésekhez kapcsolódó magyarországi utcai tiltakozássorozat szintén téma külföldön, és Andy Vajna halála is bejárta a nemzetközi sajtót.

2019. január 21. Nemzetközi lapszemle 01. 21.
04:32
00:00

A több millió dolgozót tömörítő német fémmunkás szakszervezet, az IG Metall január 18-án, pénteken közleményben bátorította a győri Audi dolgozóit, üzenve, hogy a jobb megélhetésért, a magasabb bérekért sztrájkolni mindenkinek alkotmányos joga, és ebben a német vasas szakszervezet teljes támogatásáról biztosítja magyar kollégáit. 

A legnagyobb német szakszervezet szerint az autóiparban dolgozóknak mindenhol össze kell fogniuk, ezért állnak ki a magyarokért, és felszólítják az Audi vezetését a szakszervezeti követelések teljesítésére. 

Pénteken az Audi magyarországi dolgozói kétórás délelőtti figyelmeztető sztrájkot tartottak. Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) által meghirdetett akcióban mintegy négyezren vettek részt, a sztrájk oka, hogy a cég és munkavállalói ősz óta nem tudnak megállapodni az idei bérekről.

Új hang

Az arab kultúrkör legnagyobb, egyúttal a világ egyik legtekintélyesebb hírügynöksége, az Al jazeera angol nyelvű tévés híradásaiban is beszámoltak a hétvégi magyarországi tüntetésekről több megszólalót is bejátszva, többek között külföldi egyetemistákat, akik a CEU elleni harc során életre hívott Free University, a Szabad Egyetem mozgalom szószólóiként nyilatkoztak. 

A tudósítás összegzésében azt állítja, az ellenzék megtalálta új hangját, amit persze a kormány nem hagy szó nélkül. A Magyar Szakszervezeti Szövetségtől pedig a demonstráción beszédet mondó Kiss Nikolettát emelték ki, aki nemcsak arról szólt, hogy a dolgozók ki vannak téve munkáltatóik kénye-kedvének, hanem arról is, hogy nem akar egy olyan országban élni, ahol a bérek nem adnak biztos megélhetést. 

Az ABC News amerikai tévés portál azt tartotta fontosnak kiemelni, hogy Budapesten ugyan csak pár százan vettek részt a szombati utcai tiltakozásban, de országszerte, sőt külföldön több tucatnyi településen tüntettek a magyar kormány ellen. A demonstrációk most már nemcsak az úgynevezett rabszolgatörvényről szóltak, hanem a demokrácia követeléséről is, a tüntetők a szabad sajtó eltiprása és az Orbánt körülvevő korrupció ellen is tiltakoztak. Az ABC netes oldala Hollik István szóvivőt is idézi a kormány részéről, aki szerint ezek a tüntetések az európai uniós parlamenti választásról szólnak.

Egy megoldás van

Stern magazin videóanyagának szerkesztője többször is fókuszált arra a táblára, ami a tüntetésen azt hirdette: One solution: revolution! Azaz egy megoldás van, a forradalom. 

Az orosz nyelvű 24 híradása a tüntetés kapcsán Orbán Viktor miniszterelnök véleményét emeli ki, aki hisztériakeltésnek tartja a tüntetéseket, és azt állítja, hogy a kormány által folyamatosan támadott Soros György amerikai-magyar üzletember pénzeli a protestálókat. 

A Foreign Policy folyóirat a hétvégén három témában és három cikkben is foglalkozott hazánkkal: az emberjogi helyzetelemzés körképet ad az autokráciák és illiberális demokráciák terjedéséről, kiemelve többek közt az új brazil elnök és Orbán Viktor politikai sikereit is, de arról is ír, hogy főleg a közép-kelet-európai rezsimek, így a lengyel és a magyar kormány ellen, rendre komoly utcai tiltakozások zajlanak.

A Foreign Policy blogpostjában a Magyarországon zajló médiaeseményeket is taglalja, a tüntetések kapcsán pedig azt állítja, hogy a legfiatalabb párt, a Momentum igyekszik egyesíteni a jobb és baloldalt Orbán ellen.

Az orosz kormánypárti hangvételű Ripoter portál merő képzelgésnek tartja, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök európai összekötője Donald Trump amerikai elnökhöz Orbán Viktor és Marine Le Pen, a francia szélsőjobbhoz sorolt Nemzeti Gyűlés (RN) elnöke lenne. A szerző szerint hollywoodi filmbe kívánkozik egyesek fantáziálása. 

Kaszinók, TV2, Saul fia

Az amerikai és magyar filmvilág elismert produceréről, Andy Vajnáról számos méltató megemlékezést közöltek a külföldi lapok. A The Hollywood Reporter származásáról, családja '56-os meneküléséről is írva, a Rambo, a Terminátor, az Emlékmás (Total Recall) valamint a a Madonna főszereplésével készült Evita sikerein kívül kitér a kifejezetten magyar eredményekre is. A lap szerint azonkívül, hogy tulajdonába kerültek a kaszinók és a TV2, része volt a Saul fia című Oscar-díjas film világkarrierjérben is. 

Arnold Schwarzenegger színész, volt kaliforniai kormányzó, a Terminator-filmek főszereplője az elhunyttól búcsúzó twitter-üzenetében kedves barátjának nevezte Vajnát, aki szerinte forradalmasította a hollywoodi filmkészítést, mert bebizonyította, hogy független producerként, nagy stúdiók nélkül is lehet nagy filmeket készíteni. Schwarzenegger szerint Vajnának nagy szíve volt, környezetében alig ismert olyan nagylelkű embert, mint amilyen ő volt. 

Gracias por todo

The Variety Vajnát az Amerikai Film Marketing Szövetség egyik alapítójaként és volt elnökeként méltatja, s arról is ír, hogy a Magyar Nemzeti Filmalap elnökeként hetven film megvalósítását segítette, köztük húszat nemzetközi koprodukcióban. A cikk idézi Antonio Banderas spanyol színészt, aki röviden annyit üzent: Adios amigo mio. Gracias por todo, vagyis viszlát, batárom, köszönet mindenért!

A Washington Post ehhez még Orbán búcsúját is hozzáteszi, aki úgy köszönt el Vajnától: Hasta la vista Andy, és mint Banderas, ő is köszönetet mondott neki. 

A cikk megemlíti még, hogy a producer a Forbes magazin legutóbbi összesítése szerint a tizennyolcadik leggazdagabb magyar volt, adózás utáni vagyonát 240 millió dollárra becsülték. 

Csernyánszky Judit lapszemléjét a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg. FOTÓ: MTI, Krizsán Csaba.