„Klubrádió
Reggeli gyors/Reggeli személy

Nagy Ervin: Mi lettünk az értelmiség ökle

24/03/2022 16:06

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

A múlt szombati Kossuth téri pedagógustüntetésen erőteljes beszédet mondott Nagy Ervin színész. Miért gondolta azt, hogy társadalmi ügyekben meg kell szólalnia? Nagy Ervin szerint néha felnőnek a szerepeikhez, az igazságérzete pedig nem hagyja, hogy csendben maradjon, de mint mondta, ő nem egy mechanikus forradalmár, és szerinte a színészek 90 százalékának határozott véleménye van a jelenlegi kormányzásról, de a többség inkább csendben marad, hogy továbbra is szeressék az emberek. Tessék előbújni! - üzente a többieknek, mert ők az igazmondó juhászok, Thália papjai.

2022. március 24. Reggeli gyors/Reggeli személy (2022. március 24., csütörtök 09:00): Nagy Ervin; Nagy Erzsébet és Szabó Zsuzsanna
48:26
00:00
Műsorvezetők: Panxnotded Miklós, Dési János, Szénási Sándor, Para-Kovács Imre, Mérő Vera Szerkesztők: Jávor Dénes Marcell, Selmeci János, Korpás Krisztina, Herskovits Eszter

Valami olyasmiről van szó, hogy a színészek felnőnek a szerepeikhez, indokolta Nagy Ervin színész a Reggeli személyben, hogy miért vállalta el, hogy felszólal a Kossuth téri tanártüntetésen a múlt szombaton.

Nagy Ervin ugyanis négy évadon keresztül játszott A tanár című filmsorozatban, és emiatt úgy érezte, hogy nem létezik, hogy cserben hagyja a "tanártársait". Elmondta, hogy amikor egy ilyen szerepet elvállal, akkor óhatatlanul is megismerkedik ezekkel a problémákkal, így a saját bőrén érezte, azonosult velük, ezért amikor felkérték, hogy felelolvasná-e a tanárok 12 pontját, "automatikus volt", hogy igennel válaszol, és még a sajátját is hozzáteszi.

Monteverdi Poppea megkoronázása című darabjának bemutatója
 
Monteverdi Poppea megkoronázása című darabjának bemutatója
 
Budapest, 2020. március 4. Nagy Ervin Otho szerepében Claudio Monteverdi Poppea megkoronázása című darabjának próbáján a Katona József Színházban 2020. március 4-én. A darabot Székely Kriszta rendezésében március 7-én mutatják be. MTI/Mohai Balázs
Fotó: Mohai Balázs
 

 

Mint mondta, kicsit pedagógusnak érzi magát. Elmondta, hogy egy darabig például zavarta, hogy nem hívták az egyetemre tanítani, de nem is "tanár alkat": a tanári pálya olyan személyiséget kíván, aki megbízható, kiszámítható, mindig ott van, az időbeosztás a bázisa. Ő nem pont ilyen, de a forgatásokon többször is átélte, hogy a filmbeli osztálya néha segítségre szorult, és mint jó tanár, egy kicsit ő is egyengette az útjukat. Olyan mint a színházban, társulatokban, ahol az idősebb oroszlán felneveli a fiatalabb oroszlánt, ha eltéved, segítségre szorul, ott állnak az idősebbek, mondta.

Az ukrán elnökkel, Zelenszkijjel való összehasonlításon jót nevetett, "érdekes áthallás", hiszen az ukrán elnök is színészként kezdte.

Nagy Ervin elárulta, hogy hogy az igazságérzete miatt sokszor hallatja a hangját a társulatán belül és a nagyvilágban is, főleg, amióta a "sajtósúlya miatt felkapják az emberek a fejüket, ha megszólal". Említette, hogy a szinkron szakszervezeteknél is kisebb forradalmat indított el. A főrendezője szokta is mondani, Ervint elnöknek! Ezt meg szokta mosolyogni, és "az ember elgondolkodik, hogy akarja-e az országot, hogy a nyakába vegye, vagy inkább a szakmájának éljen. Ez dilemma".

Azt mondta, hogy az igazságtalanság és a túlzás ellen bármelyik politikai erőnek nekimegy. Magában még nem látja azt a potenciált, nem is szokott arra gondolni, hogy elindul, "mint Zelenszkij bácsi". "Ha az ember másra vágyik, és a karrierje lefele tendál, akkor szokott előfordulni". Ő eddig a tanárokig jutott, ezért tudott felelősséget vállalni a Kossuth téren.

Szerinte erőteljesen artikulálni kell, ami nem tetszik. "Néha Don Quijoténak érzem magam", sokszor szalad előre és amikor hátranéz, látja, hogy azok, akik mondták, hogy hajrá, hurrá, azok elfelejtettek csatlakozni. Meglátása szerint ugyanis sem az ő, sem a felette lévő generáció se teszi tűzbe a kezét az ügyeiért, várják, hogy majd megoldják "a nagy okosok, majd a politika, a hozzáértők, meg nemszeretekpolitizálni, aztán amikor odajön a politika, ránk rúgja az ajtót és elveszi a pénzünket, olyan bután tudunk állni, mi, értelmiségiek. És akkor lehet írogatni leveleket, meg sírni".

Szerinte eddig még valahogy nem jutott el az ország, ő akar az első fecske lenni, és bátorságot önteni a mások szívébe: "igenis, hamarabb kell reagálni, és ha jön a vihar, fel kell venni a kabátot és ott kell állni harcra készen, mert Magyarországon a politika gátlástalanabb lett, mint amikor felnőttünk a 90-es években. Változni kell az idővel, több kurázsi szükségeltetik az értelmiség részéről" - mondta Nagy Ervin. Szerinte "kommunikáció technikailag" a színészek előnyben vannak, hiszen van annyi szakmai tudás a kezükben: "mi lettünk az értelmiség ökle", ezért szerinte ezt a szerepet erőteljesen fel kell vállalni, mert ők minden háztartásba eljutnak, őket látják, és ha ők mondanak valamit, az nagyobb súllyal van az emberek életében.

Nagy Ervin ezért azt szeretné, ha nem csak ő állna ki, mert így az összes trollt, meg internetes huszárt neki lehet ugrasztani, és az nem kellemes helyzet. "Egy ember nem bír végtelenségig mindent. Most azt csinálja, hogy többször is nemet mond felkérésekre, mert azt szeretné, ha azok az emberek is előbújnának, akiknek van véleménye. Szerinte a szakma 90 százalékának erőteljes véleménye van arról  hogy mi zajlik ebben az országban. "Tessék előbújni másoknak is, mutatni az arcát és jönni a tűzbe, mert az nem megy, hogy mint egy mechanikus forradalmár majd Nagy Ervin elmondja".

"Sokat bírok, de nem bírom végtelenségig". Nagy Ervin a gerilla módszerben hisz, azaz felvállal három igazságot, aztán majd jönnek mások. Példaként említette Molnár Áron barátját, akiről jó tudni, hogy ilyen elszántság van benne, tűz lobog benne, és minden igazságtalansághoz odaáll.

"Van abban naivitás és butaság, hogy amíg a mi házunkat nem sújtja a vihar, addig nincs baj", mondta, és emlékeztetett rá, hogy Schilling Árpád már tíz éve azt írta a nagy kőszínházaknak, amikor még csak a kisebb színházak voltak a kormányzat célkeresztjében, hogy "ugye nem gondoljátok, hogy hozzátok nem ér el?" A kőszínházak hittek abban, hogy a megbékés jegyében hozzájuk nem fognak majd nyúlni, "idáig nem fajulnak a dolgok. Bármeddig tudnak fajulni a dolgok".

Szerinte a szakma áltatta magát: önáltatás volt. "A színészek, a művészek szeretik, ha szeretik őket, és sokszor nemszeretést szül a kiállás, a kritikai érzék. A civil szférában az egy jobb pozíció, hogy szeretve vagyok, de ezt néha el kell veszíteni, mert igazmondó juhászok vagyunk, amire Thália papjaként felesküdtünk".

Régen szerinte nem volt része a szocializációnak az ilyen politikai kiállás, bár megemlítette példaképét, Cserhalmi Györgyöt, aki még azelőtt hazaküldte a ruszkikat, mielőtt Orbán hazaküldte volna őket. 

"Lehet, hogy mi több mesét olvastunk. A királyfi rendes és megvédi a gyengéket, és az igazságért háborúba megy" - mondta.

Az egész beszélgetést a lejátszóra kattintva hallgathatja meg.