„Klubrádió
Reggeli gyors

Muszáj átalakítani Budapest közlekedését

1/07/2021 12:59

| Szerző: Klubrádió

Budapesten harminc éve még ciki volt biciklizni, ma meg már felzárkózott a kerékpáros városokhoz. Nagy baj, hogy túl sok az autó, a szálló por egészségügyi problémákat okoz, és mindenki a belvárosban akar dolgozni. Milyennek kellene lennie egy nagyvárosnak?

A Reggeli gyorsban ezen a héten arról kérdeztek szakértőket és nem szakértőket, hogy milyen nagyvárosokat szeretnének. Pogátsa Zoltánnak egyenesen azt a kérdést szegezték neki: szükség van-e egyáltalán nagyvárosokra.

2021. július 01. Reggeli gyors - részlet 21.07.01. Pogátsa Zoltán
09:08
00:00

Pogátsa szerint ezt a kérdést a történelem már eldöntötte, ezért ma már merész lenne az a cél, hogy a nagyvárosokat megszüntessék. "A nagyvárosodás a trend", ezért inkább a létező nagyvárosokat élhetővé kellene tenni: minél zöldebb, annál élhetőbb.

A városok felmelegedése a probléma, ami ellen minél több zöld felülettel lehet védekezni. Például a házak tetejére növényeket telepíteni és szolár paneleket, illetve csökkenteni a hőforrásokat. "A legnagyobb probléma az autó. Az utóbbi tíz évben az autóhasználat megtízszereződött. Ez nem folytatódhat".

Pogátsa szerint ha utakat építünk, akkor még több autó lesz, és már most sem lehet közlekedni. Példaként Isztambult említette, ahol egyszer a belvárosban egy kétszer 18 sávos autópályán ült a dugóban, és azt látta, hogy a két oldalon vájták a területet az újabb sávoknak. "Ez nem működik".

Persze van, hogy az embernek muszáj az autóját használnia, de szerinte éppen ezért kellene csökkenteni az autók számát, hogy a speciális szükségletű emberek közlekedni tudjanak.

Ő amúgy optimista, mert azt látja, hogy vannak olyan országok, amelyek működnek. Például Belgiumban 30 km/h-ra csökkentették a sebességet, és ezt az emberek elfogadták, és mivel felismerték, hogy így lassú a közlekedés, ezért egy csomóan már nem autóval közlekednek.  Hollandiában pedig sok helyen az autóktól visszavettek a forgalmat. Lehet mesterségesen csinálni, és úgy, hogy az emberek belássák: a kettő kombinációja működhet Budapesten.

Pogátsa szerint Budapesten a belváros is nagyrészt már "visszaemberesedett", az emberek megszerették, mert így sokkal élhetőbb. A változásra azt a példát említette, hogy "húsz-harminc éve egyáltalán nem lehetett a fővárosban biciklizni. Aki biciklire ült, azt cikizték, hogy biztos vidéki meg szegény. Ehhez képest Budapest felzárkózott a bicikliző városokhoz".

Minderre rá lehet segíteni, mint például a kínai nagyvárosokban, amik hatalmasat nőttek az elmúlt években, de közben bizonyos intézkedésekkel a levegőtisztaságot is sikerült javítani. Zöld növényeket telepítettek és támogatják az elektromos szkútereket.

További probléma, amit a Levegő Munkacsoport is mér, hogy a szálló por egészségügyi gondolat okoz a Budapesten élőknek.

Alapvetően Budapest szép és jó város. Az adottságai elképesztően jók a heggyel a folyóval, az épített örökséggel. "A baj az, hogy a budai polgárok minden reggel át akarnak kelni azon a pár hídon, mert a munkahelyük Pesten van, este meg vissza akarnak térni. Ezért valamit a térszerkezettel is kezdeni kellene, hogy ne akarjon mindenki a belvárosban dolgozni. A decentralizálás sokat segítene azon, hogy hozzáállás más legyen", mondta.

A Dunát vissza kell adni az embereknek: hatalmas tévedés volt a folyó két oldalára autópályát építeni. "Ezt vissza kell csinálni. Ez az, ami összefügg azzal, hogy át kell ülni a kocsiból más járműre".