„Klubrádió
Reggeli gyors

Mindent lehet, csak győzd kifizetni!

21/10/2021 11:50

| Szerző: Klubrádió

Budapesten egy teljesen új városrész születik – új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral. Amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely. A Duna alatti alagút megépítésével pedig a Nyugati Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz – írja Fürjes Balázs, Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. Örülünk? A Reggeli gyors vendége Ongjerth Richárd építészmérnök, urbanista.

2021. október 21. Reggeli gyors - részlet 21.10.21. Ongjerth Richárd
08:51
00:00

Én úgy látom, hogy a kormány és a kormány nevében Fürjes Balázs nagyon ügyesen alkalmazza a "cirkuszi játékot és kenyeret a népnek" változatból a cirkuszi játékokat verziót – mondta az urbanista. Nagyon könnyű tizenöt évre előre ígérni, de ha belegondolunk, akkor a bejelentésnek egy csomó része nem valószínű, hogy megvalósítható – tette hozzá.

Ongjerth Richárd
 

Örvendetes, hogy a Budapestért felelős államtitkárság a fejlesztési központtal együtt nemzetközi tervpályázatokat hirdet, de jobb lenne, ha sokkal reálisabb célokra fordítanák ezeket az összegeket és energiákat – fejtette ki véleményét Ongjerth.

Az építészmérnök szerint ugyan Fürjes Balázs bejelent terveket – amik mögött nyilvánvalóan kormányzati finanszírozásnak kellene lennie –, de hogy mi fog ebből ténylegesen megvalósulni, ahhoz egyrészt köze van a fővárosnak, másrészt ha el is fogadják, akkor is nagyon sok olyan kérdés van, ami – úgy ahogy a bejelentés megtörtént – nem fog megvalósulni. Példaként hozta fel az elválasztó hatás tervét, ami azt jelenti, hogy azon a részen, ahová lesüllyesztenék a vágányokat, ott olyan épületfal van, amit nagy valószínűséggel nem fognak lebontani vagy áttörni.

Szénási Sándor vendége városképileg szerencsésnek tartaná a Nyugati pályaudvar mellett futó felüljáró lebontását, csak az a kérdés, hogy a csomóponti forgalom áteresztőképességét hogyan lehetne megoldani.

1981, Nyugati (Marx) tér, a felüljáró építése.A felvétel a részleges visszabontáskor készült.
 

Azt szokták mondani a mérnökök, hogy mindent lehet, csak győzd kifizetni! Jó megoldás lenne a Nyugatit közvetlenül összekötni a repülőtérrel vagy a Budapesten belüli vasútfejlesztés, de a majd rendelkezésre álló összegből nem a legdrágább megoldást, azaz az alagútfúrást kellene választani, hanem esetleg elő kellene venni újra a 10-15 évvel ezelőtt már felmerült, jóval olcsóbb S-Bahn-projektet – ötletelt az építészmérnök. Szerinte egyébként az erre fordítandó összegből egy nagy beruházás helyett inkább több kisebb-nagyobb fejlesztést kellene megvalósítani.

Nyugati pályaudvar
Forrás: Flickr.com.
 

Szerintem ez egy hangulatjavító kampányintézkedés. Nemzetközi tervpályázatot kiírni az egy népszerű dolog, ami mutatja, hogy a kormány a helyén van és dolgozik, látványos eredmény születik, de eddig is elég sok látványos tervpályázat született, amiből végül semmi sem valósult meg – mondta végül Ongjerth Richárd építészmérnök, urbanista.

(Címlapi kép: Facebook/Fürjes Balázs)

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors – interjú Ongjerth Richárddal
2021. október 21., csütörtök 8:48
Műsorvezető: Szénási Sándor