„1%
Vállalkozók Klubja

Mikor jön a következő válság?

16/12/2019 18:25

| Szerző: Klubrádió

Évek óta mondják a szakértők, hogy visszaesésre kell számítani. Egyelőre jó állapotban van a világ gazdasága, de mire lehet következtetni az idei folyamatokból?

2019. december 16. Vállalkozók Klubja (2019. december 16., hétfő 14:30)
21:25
00:00
Műsorvezetők: Kárpáti Iván Szerkesztők: Kárpáti Iván

A világgazdaság természetes ciklikussága megvan, nem is az a legfontosabb kérdés, hogy mikor jön a válság, hanem az, hogy milyen mély lesz. Ha a jövőbe nem is láthatunk, a múltból és a jelenből azért lehet következtetni. Török Lajos, az Equilor vezető elemzője segített ebben.

A világ gazdasága alapvetően jó állapotban van, az Egyesült Államoké különösen. A jegybank szerepét betöltő FED szakértői már láttak jeleket, amelyek óvatosságra intettek, ezért végeztek kamatvágásokat, hogy a gazdaságot élénkítsék. Tavaly decemberben a tőzsdéket is történt korrekció, de ebben az évben szép hozamokat lehetett elérni, 20, sőt 30 százalék fölöttieket is, tehát azt mondhatjuk, hogy történelmi magasságokban vagyunk. Európában nem volt olyan mély a válság, mint Amerikában, kicsivel később is jött, de az utána következő emelkedés is lassúbb volt. Itt tehát óvatosabban történt minden.

Meghatározta az évet az amerikai-kínai kereskedelmi, illetve vámháború. Most úgy tűnik, hogy tűzszünet van, az első megállapodás megszületett, igaz, hogy egy minimalista programmal. Bizonyos szempontból Németország vette át az USA helyét. Egyelőre csak erőfelmérés zajlik, a Huawei németországi megjelenése, illetve annak korlátozása mutatja ezt.

Egy ugyancsak meghatározó trend látható az autóiparban. Kemény időszak következik, visszaeséssel, elbocsátásokkal, amelyek már el is kezdődtek. Óriási kihívás az elektromos autókra való átállás, de már ez is javában tart. S ha már közlekedés, akkor érdemes ránézni az olaj árára is. 45-50 dollár volt a bázis, a csúcs 65. Török Lajos úgy véli, hogy a szaudiak 60 dollár fölött akarják tartani, tehát arra nem lehet számítani, hogy ennél jóval olcsóbb lesz. Már csak azért sem, mert bár a közlekedés relatíve egyre kevesebb üzemanyagot igényel, sok más kőolajszármazékot használunk, gondoljunk csak a műanyagokra.

Az európai gazdaságra jelentősen hatott a Brexit körüli huzavona. Szó szerint lebénított egy-egy területet bizonyos időre. Szemléletes példa erre az Airbus esete, amely egy tipikus európai együttműködésre épült, és még az is kérdéses, hogy az egyik gyárából a másikba milyen vámmal, mennyi idő alatt juthatnak el a saját termékei. A gazdaság, s főleg a pénzügyi világ egyes szereplői menekülnek is az Egyesült Királyságból, különösen népszerű hely lett Frankfurt.

Az értékelést következő műsorunkban folytatjuk. Az első részt a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép:Pixabay.

Vállalkozók klubja
2019.12.16. 14:30
Műsorvezető: Kárpáti Iván