Maradt az ipar lejtmenete, továbbra is hiányoznak a megrendelések
7/10/2025 22:02
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Jelentősen elmaradt az augusztusi ipari teljesítmény az előző évitől, ami persze nem okoz nagy meglepetést, hiszen továbbra is kedvezőtlen a külső környezet: gyengélkedik a német ipar és az euróövezet gazdasága is, hiányoznak a megrendelések. A debreceni BMW-gyár jövőre már javíthat valamit ezen a képen, de a BYD vagy épp a CATL esetében továbbra sem tudni, mikor kezdődhet el érdemben a termelés. Virovácz Pétert, az ING és Németh Dávidot a K&H vezető elemzőjét kérdeztük.
A KSH előzetes adatai szerint az ipar teljesítménye augusztusban az előző év azonos hónapjához képest 7,3 százalékkal, munkanaphatástól megtisztítva 4,6 százalékkal volt kisebb, míg az előző hónaphoz képest 2,3 százalékkal csökkent a termelés.
A feldolgozóipari alágakban – egy kivételével, a számítógép, elektronikai illetve optikai eszközök gyártását leszámítva – csökkent a termelés volumene az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Ezen belül a járműgyártásban jelentősen visszaesett a kibocsátás.
Folytatódott tehát a 2024 eleje óta tartó trend, azóta szűkül az ipari termelés.
Nem meglepő a lejtmenet, hiszen az ipari termelésünket az export határozza meg, a megrendelések pedig hiányoznak – mondta a Klubrádiónak Virovácz Péter. Az ING vezető elemzője emlékeztetett, a gyengélkedik német ipar és az eurózóna gazdasága is, a járműipar pedig globálisan szenved. Ezek mellett a feltételek mellett nem lehet csodát várni a magyar ipartól, a fény pedig nem nagyon látszik az alagút végén. Virovácz hozzátette, azok az ágazatok, amelyek belpiacra termelnek nem teljesítenek annyira rosszul.
Hasonlóan értékelt Németh Dávid, a K&H vezető elemzője is.
Nem kérdés, nagyon rossz lett az adat, de ez nem csoda, kedvezőtlen a külső környezet, hiányoznak a megrendelések és alacsony szinten van az ipari kapacitások kihasználtsága – mondta az Esti gyorsban, hozzátéve, a júliusi relatív jobb adatok után lehetett sejteni, hogy idén úgy jönnek ki a szabadságolások, az üzemi leállások, hogy az augusztus rosszabb lesz. Németh szerint látva a júliusi megrendelésekről szóló adatokat, sajnos az sem biztos, hogy elértük a lassan két éve tartó trend mélypontját, a gigaberuházások, mint a BMW, a BYD vagy a CATL gyárai pedig az idei számokon még nem tudnak javítani, ráadásul ezekből az első bejelentésekhez képest kisebb beruházások lettek.
A BMW nemrég átadott debreceni üzeme hangyányi kozmetikázást jelenthet akár már idén is, de inkább jövőre lódíthatja meg valamennyire az ipari termelést, igaz, valószínűleg lassabb lesz a felfutás – mondta Németh. A két kínai cég gyárai esetében pedig még az sem biztos, hogy mikorra készülnek el, mikor kezdődhet el a termelés. Ezekhez óvatosan kell hozzáállni, hiszen sok a csúszás, mind az építkezés, mind a technológia kipróbálása, a próbagyártások során, bőven előfordulhat, hogy ezekben jövőre még nem termelnek vagy ha igen, nem olyan volumenben, hogy érdemben befolyásolják a magyar ipar teljesítményét – magyarázta Németh.
Németh Dáviddal az Esti gyorsban a jegybank és a kormányzat közötti üzengetésről, a forint árfolyamáról is beszélgetett Kárpáti Iván. Az ipari termelésre vonatkozó rész 06:35-nél kezdődik. A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
