Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Luxus lett a taxizás Budapesten?

9/05/2022 14:44

| Szerző: Klubrádió

Mától emelkedtek a fővárosban a taxis tarifák: az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75-ről 100 forintra nő. Brutálisan megdrágult a taxizás, de kinek jó ez? Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Reggeli gyorsban.

2022. május 09. Reggeli gyors - részlet 22.05.09. Dorner Lajos
07:49
00:00
A hatósági árkérdést a taxisok találták ki. Tüntettek az utcán, sztrájkkal fenyegetőztek és a nyomásgyakorlás minden eszközét bevetették. Ennek akkor a fő motivációja az volt, hogy a kirívóan olcsón szállító vállalkozásokat kiüssék a piacról – mondta Dorner Lajos, a VEKE elnöke. Hozzátette, hogy az akkori városvezetés tudta, hogy ez nem az utasok és a város érdeke, de engedtek a nyomásnak. Azóta már – az újabb és újabb nyomásgyakorlás hatására – sokadszorra kellett a városvezetésnek ezen a tarifán emelnie. Ez a fajta személyszállítási szolgáltatás egy kaptafa lett, miközben az utasok igényei eltérnek. Lehetett volna többféle díjkategóriát alkalmazni, hisz vannak akik hajlandóak a magasabb szolgáltatásért magasabb árat fizetni, de többnyire az utasokat nem az érdekli, hogy milyen járművel, csak minél olcsóbban jussanak el a céljukhoz – mondta Dorner.

Amikor a taxisok felléptek a hatósági árigényükkel, akkor az volt a problémájuk, hogy túl sok a taxi, most az, hogy túl kevés. Talán a szabályozáson kellene változtatni – mondta a VEKE elnöke Szénási Sándor műsorvezető megjegyzésére, hogy jelenleg a taxitársaságok nem tudják kiszolgálni a rendeléseket. Dorner hozzáfűzte azt is, hogy jogos az igény, hogy legyen egy alapnívó: akármilyen szakadt csotrogánnyal ne lehessen közlekedni és a hiénákat is ki kellene szűrni. Ennek ellenére mégis az látszik (és a taxisok általi követelések is mutatják), hogy a hatósági áras rendszer nem működik jól és ez nekik sem jó. Hogy miért ragaszkodnak hozzá, nem tudni, de az biztos, hogy ez így ahogy van, senkinek nem felel meg, dolgozni kellene még azon, hogyan lehetne ezt jobbá tenni.

Fotó: Pixabay
 

Amikor először a hatósági árat bevezették, már akkor is eléggé elterjedt nézet volt a taxisok között, hogy igazából a céges fuvarokra és a külföldi utasokra szeretnének fókuszálni, és a ruppótlan budapestiek nem célközönség. Ez a szemlélet most is jelen van (tisztelet a kivételnek) – mondta Dorner Lajos a kérdésre, hogy luxusszolgáltatás-e a taxizás. Szerinte amíg a taxisok nem a budapestieknek szeretnének szolgáltatni, hanem minél több pénzt akarnak lehúzni bizonyos társadalmi csoportokról, addig ebben nem lesz előrelépés.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. 

Reggeli gyors/interjú Dorner Lajossal
2022. május 09., hétfő 07:40
Műsorvezető: Szénási Sándor