Lapszemle: Orbánék semmit nem ajánlottak fel, de nem is kérnek légtérvédelmet a NATO-tól orosz támadás esetén
18/09/2025 06:46
| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió
Magyarországnak nincs szüksége a NATO légvédelmi támogatására, mert már meg is erősítették a térség légvédelmét, hogy kivédjenek egy esetleges drón- vagy egyéb támadást, közölte ezt a védelmi tárca, miután a NATO főtitkára még a múlt héten, a Lengyelországot ért dróntámadásokra adandó válaszként jelezte, hogy az ún. Keleti Őrszem program keretében a NATO-tagországokba új erőket sorakoztatnak fel a körkörös védelem érdekében – olvashatjuk az EurActiv portálon.

Miközben az autóipar válságban, a BMW Debrecenben az év végével kigördíti első elektromos autóit üzeméből. Vajon mire számítanak, miben reménykednek a bajorok? – teszi fel a kérdést a Der Standard. Ugyebár német autógyártó alig 100 km-re van az ukrán határtól. A kínai akkumulátorgyár is a környéken, de az EVE Energy egyelőre csak önmaga csontváza. Sorolja a többi autógyártót is az írás, jelezve, a magyar kormány nem állít akadályokat, inkább könnyíti a külföldi befektetők dolgát. Mindenesetre nálunk fele annyi bérért tudnak alkalmazni munkásokat a gyárban, mint például Münchenben. Jelenleg 2000 dolgozóval működnek. A BMW 2018-ban bejelentett nagy volumenű, 2 milliárd EUR debreceni beruházása egy, a világ négy kontinensén és 32 pontján létesített gyára közül. A német beruházó a felpörgött kínai elektromos autógyártás miatti veszteségeit akarja ellensúlyozni – többek között nálunk. Eredetileg benzines és dízel autógyártást álmodtak ide, de a versenyt az iX3 modellel veszik fel. 26 elején kerülnek forgalomba az új járgányok 70 ezer euróért, durván 27 millió forintért. A kínaiak hasonló terméket a német ráfordítás ötödéből állítják elő, és gyorsabban fejlesztik ki új modelljeiket is. Milan Nedeljkovic gyártási igazgató a siker bizonyosságával sorolja a nagyívű gyártási terveket az elkövetkező évekre, s a Der Standardnak úgy fogalmazott az orbáni illiberalizmussal szembesülve, a politikai kurzusok jönnek és mennek, de Magyarország mégiscsak az EU-ban van. S vajon a munkásoknak, az országnak van hasznuk a beruházásokból? A GDP adatok szerint a magyar gazdaság az európaiakhoz képest szinte a legrosszabbul teljesít. Az tény viszont, hogy a német gyár nem füstöl szén-dioxidot, és nincs rákapcsolva a helyi gázvezetékre sem, napelemmel működtetik. Befektetés a jövőbe. Sőt, a környék kizöldül, és a birkák is újra legelhetnek a jövőben.

A nacionalista magyar kormány nem ad külföldi tulajdonba magyar céget, így az Alföldi Tejet sem. Az ESM, a European Supermarket Magazin idézi a magyar gazdasági minisztert, aki szerint ezzel az országos ellátásbiztonság kerülne veszélybe. A kormány a cég 100%-os külföldi felvásárlás megtiltását azzal magyarázta, hogy a nyers tejet exportálnák, és külföldön feldolgozva, különféle tejtermékek formájában drágábban kerülne vissza az országba. A vásárló cég nevét nem hozták nyilvánosságra, a szaklap az Európai Bizottság szóvivőjénél érdeklődött, de ott sem adtak tájékoztatást. Az Alföldi Tej-et jelenleg birtokló magyar befektetők sem reagáltak a megkeresésükre. De állítólag az államnak piaci feltételek mellett hajlandóak eladni a 700 főt foglalkoztató vállalatot.

30 ezer euró, megközelítőleg 11 millió forintot érő biciklit találtak a magyar-román határon egy kis tehertautó csomagtartójában a román határőrök. A sofőrt lopással gyanúsították meg, és a nyomozás tart ugyan, de a biciklit visszaszállíttatták abba a lipcsei kerékpár-boltba, ahonnan elcsenték – adta hírül a Liepziger Volkszeitung.
2025.09.18., csütörtök 6.30
Szerkesztő: Csernyánszky Judit
