„Klubrádió
Reggeli gyors

Főpolgármester-helyettes: Nonszensz, hogy elveszik a tulajdonunkat

17/06/2022 11:56

Most már biztos, hogy a kormány el akarja venni Budapesttől három központi teret. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes szerint ez olyan, mintha a lakásunkba lépve cinikusan azt mondaná az állam, hogy kedves lakó, sokat kell költened erre a lakásra, ezért inkább elvesszük, hogy segítsünk. A fideszes V kerület kaphatja, aminek "ismerjük" a vagyonkezelési módszereit.

2022. június 17. Reggeli gyors - részlet 22.06.17. Kiss Ambrus
09:09
00:00

Arra hivatkozva, hogy a főváros "rossz gazdája" a területeknek a kormány elvenné Budapesttől pár közterületét, hogy a fideszes belvárosi önkormányzatnak adja. "Szerencsére még hivatalos előterjesztést nem láttak ebben, mondta a Reggeli gyorsban Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, de azóta Gulyás Gergely a kormányinfón megerősítette a szándékot.

 
 
 
 

 

Három térről van szó: a Széchenyi, a Podmaniczky, a Vörösmarty térről, amelyeknek a tulajdonosa a főváros. Ezeket "ellentételezés nélkül elveszik, majd utána a kezelési vagy tulajdonosi jogot átadják az V. kerületnek".

A lényeg, van egy tulajdona egy önkormányzatnak, és a kormányban van, aki úgy véli, hogy meg lehet tenni, hogy elvesszük tőle, és nem a te tulajdonod többé.

A kormány cinikusan azt mondja, hogy az az ellentételezés, hogy majd nem kell erre költenie a fővárosnak, ami Kiss szerint lefordítva úgy néz ki, "mintha az állam bejönne a lakásunkba, és azt mondaná, hogy olyan sok dolog van ezzel a lakással, be kell fizetni a rezsit, takarítani kell és néha fel kell újítani, ezért, kedves lakó, megkíméllek ettől a problémától, elveszem a lakásodat, és nincs ezzel többé problémád: ezt akarja megcsinálni az állam" - mondta a főpolgármester-helyettes.

Szerinte a kormány lépése alkotmányellenes, ezért is mondta a főpolgármester a hír első felbukkanása után, hogy bírósághoz fordulnak, mert ez a tulajdonjog elvételét jelenti egy egyoldalú aktussal, ami nonszensz, mondta Kiss.

Még nem tudni, hogy ki kapja meg majd a tereket, ezért nem akart cinikusan válaszolni, hogy miért éppen ezeket a tereket nézte ki a kormány, mindenesetre Kiss Ambrus utalást tett az V. kerületi önkormányzat vagyonkezelésének "érdekes kanyarjaira", de azt nem feltételezte, hogy "a végén privatizálják majd ezeket a tereket. De már sok mindent láttunk" - tette hozzá.

Feltételezése szerint a Vörösmarty teret azért akarják a fideszesek, mert ott tartják a karácsonyi vásárt, és "lehet, hogy azt az V. kerület szeretné csinálni". A Podmaniczkyt teret az állam felújította, alatta metróberuházás zajlik, sorolta a főpolgármester-helyettes, így nem tudta megmondani, hogy miért annyira fontos az elvételének. A Széchenyi téren szállodák felújítása kezdődik, mondta, ott feltételezése szerint az játszhat szerepet, hogy semmiképpen se szóljon bele a főváros a városképbe.

De a történet szempontjából szerinte ez mindegy, a fő kérdés, hogy lehet-e olyat csinálni, hogy valakinek a tulajdonát elveszem. "Innentől kezdve nem a tiéd, sőt még cinikus is vagyok, és azt mondom, hogy valójában segítek rajtad, hogy ne kelljen rá költened. Végképpen nonszensz" - mondta Kiss.

A főváros pénzügyeivel kapcsolatban elmondta, a május végi közgyűlésen korrigáltak a költségvetésen, a jövő évi kockázatokat növelték, "hogy idén még pár hónapot nyerjenek". Azzal kellett tervezniük, hogy hitelből működik a főváros, és nem tudja, hogy a 2022-es évet hogyan fogják végig vinni, azért sem, mert a kormány még egy tételt rakott az asztalra: a rezsicsökkentés megszűnését. Az önkormányzatok az egyetemes szolgáltatói körbe tartoztak 15 éve, és ezt megszüntetik, akkor az számításaik szerint 8-10 milliárd többletköltséget igényel a közvilágításban. 

azt az utat választották, hogy megyünk tovább, nem korlátozzák a közvilágítást, nem ritkítják a 4-6-os járatainak a számát, addig megyünk, amíg ezt a közszolgáltatási szintet lehet biztosítani, mert a budapestiek ezt érdemlik, nem pedig az, hogy elvegyék tőlük a tulajdonukban lévő köztereket.

Elmondta, hogy az állam a tömegközlekedési kiadásaik 6%-át fizeti, az utasok pedig a 30-át. A maradékot a fővárosnak kell kiegészítenie, míg a pandémia előtt az utasok a 45 százalékot fizették a költségeknek, így akkor a főváros többet tudott másra költeni.