„Klubrádió
Reggeli gyors

Budapesten akadályozzák az autósok visszaszorítását

4/01/2023 12:49

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

Az egész világon trend, hogy a városokból kiszorítják az autókat, és a gyalogosok és a kerékpárosok, illetve a tömegközlekedés veszi át a helyüket. Ettől javul az életminőség, és a helyiek is nagyon hamar megszeretik az új forgalmi rendet. Budapesten is hasonló nagy terveket szőnek, de egyes fővárosi politikusok akadályozzák a terveket, erről beszélt a Reggeli gyorsban a Levegő Munkacsoport vezetője.

2023. január 04. Reggeli gyors - részlet 2023.01.04. Lukács András
08:15
00:00

Újabb buszsávokat szeretne a bevezető utakra, az M3-as miatti buszsávok bringasávvá alakítását, és az autók kizárását javasolja az iskolákhoz vezető utcákból a Levegő Munkacsoport, amely a terveit eljuttatta a fővárosi önkormányzatnak. A Levegő Munkacsoport vezetője, Lukács András a Reggeli gyorsban a terveik ottani fogadtatásról azt mondta, hogy komoly ellenállásba ütközek.

Mától nem hajthatnak át a Lánchídon turistabuszok és teher
 
Illusztráció
 
Budapest, 2020. január 4. Turistabusz halad el a Lánchíd előtt, a Clark Ádám téren 2020. január 4-én. MTI/Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
 

 

Nem a főpolgármester részéről találkoztak ellenállással, hanem "részben a fővárosi ellenzékben és a fővárosi koalícióban is vannak komoly akadályozók". Lukács szerint az ellenállás oka, hogy "még sokan félnek az autós forgalmat visszaszorítani".

Az autósok városbeli visszaszorítása pedig "tendencia világszerte", egyre több városban korlátozzák az autóforgalmat és autósávokot adnak át a kerékpárosoknak, buszoknak, sokszor nem is csak egy sávot, számolt be róla Lukács, aki szerint "rossz lenne, ha mi nem tartanánk lépést". Mindjárt példákkal is szolgált. Általában szerinte az ilyen forgalomcsillapító és az autós forgalmat kiszorító tervekkel szemben mindig "óriási az ellenállás, de amikor megvalósul, már senki sem akarja visszacsinálni, támogatottsága lesz". Grazban például két évtizede vezették be a városban a 30 km/h-s közlekedést, ami ellen "hatalmas tiltakozás volt", ezért az önkormányzat úgy döntött, két éves próbaidőre bevezeti, aztán népszavazáson döntik el a lakók, hogy mit akarnak. A népszavazáson pedig úgy döntöttek, hogy maradjon a sebességkorlátozás.

Genkben pedig autós sávokat szüntettek meg, autókat tiltottak ki egyes helyekről, ezért a polgármesternek hónapokig rendőri védelemre volt szüksége a beérkező halálos fenyegetések miatt, de megvalósították, ma pedig ő a város legnépszerűbb embere, mondta Lukács, aki szerint éppen ezért bátor városvezetőkre van szükség, aztán az emberek már támogatni fogják.

"Néhány ember kulcspozícióban volt, és ők vezették be, sokszor az egyéni bátorságon múlik".

Mesélt London egykori polgármesteréről, Ken Livingstone-ról, aki Londonban dugódíjat vezetett be, emiatt pedig a sajtó célkeresztjébe került, folyamatosan támadtá, és azt jósolták neki, hogy belebukik. Ehelyett azonban "fölényesen újraválasztották". És Stockholmban is dugódíjról döntöttek, ott is ellenállás fogadta, de fél éves próbaidőszak után népszavazást tartottak, ahol "nyert az ügy".

Egy városban szerinte az ilyen forgalomcsillapítás után más lesz létezni, élni. "A változások nagy mértékben javítják a város környezeti állapotát, az életminőséget". Mivel kisebb a forgalom, a gyalogosoknak, bicikliseknek van elsőbbségük, a gyerekek is úgy mehetnek ki az utcára, hogy nem kell attól félni, hogy elüti őket az autó, sorolta az előnyöket.

De szerinte nem kell messzire menni, mert Budapesten is van már ilyesmire példa: Lukács András megemlítette a belvárost, a Ráday utcát, ahol most már kisebb az autóforgalom, a Ferenciek terét, ahol megszüntették az aluljárót, illetve hogy több helyen már csak legfeljebb 30 km/h-val lehet közlekedni. Ez népszerű, tette hozzá.

A Lánchídról majd később döntenek, hogy engedjék-e az autós forgalmat a felújított hídon.