Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

"Az útépítéseket csak úgy végzik el, ahogy azt a megrendelők kérik"

10/12/2025 09:23

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Az M30-as autópálya Szikszó térségében 2024 februárjában süllyedt meg, az állam pedig rögtön a kivitelezőt vádolta. Segesvári Csaba, az Átlátszó munkatársa szerint azonban a megrendelő, az állam nem vette figyelembe a Strabag ajánlásait.

2025. december 10. Reggeli gyors - részlet 25.12.10. Segesvári Csaba
11:36
00:00

Több ezer oldalt kapott meg a Strabagtól az M30-as építésével kapcsolatban közadatigénylésére válaszul az Átlátszó. Többek között azt a jelentést is, ami az autópálya megcsúszása után készült. Az iratok azt mutatják, hogy az osztrák cég mindenben úgy járt el, ahogy azt a megrendelő, vagyis a magyar állam kérte – persze nem is tehetett volna mást.

„Amikor megcsúszott ott az M30-as autópálya, akkor az Átlátszó már egyszer megpróbálta kideríteni, hogy egyébként mi vezethetett odáig. Egy autópálya építést ne úgy képzeljünk el, mint egy kapubejáró aszfaltozását, hogy akkor nekiugrunk, és akkor megcsináljuk. Ennek biztos van folyamata. Amikor először ebben a témában érdeklődtünk az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, ők azt mondták, hogy a terveket és az egyéb ellenőrzési dokumentumokat ők nem hajlandók kiadni, mert hogy az egy későbbi döntés lesz, ez a kedvenc kifogásuk” – mondta a Reggeli gyors szerdai adásában Segesvári Csaba, az Átlátszó újságírója.

A politikai kommunikáció azt sugallta, hogy a Strabag hibázott, és ezért süllyedt meg az út. A vizsgálatok és szakértői jelentések azonban azt állapították meg, hogy sem a tervező, sem a kivitelező nem vétett hibát. Az építés során és a talajvizsgálatok idején nem volt talajvíz a térségben, ezért nem is építettek be talajvíz-levágó rétegeket. A töltés – amely 7–14 méter magas – a vártnak megfelelően tömörödött, ám a 2024-es rendkívül csapadékos ősz miatt megemelkedett talajvíz elkezdte bontani az altalajt, ami a süllyedéshez vezetett. Ez nem várt folyamat volt.

A helyreállítás nagy költséggel jár, a töltést részben vissza kellett bontani, majd vízszivárgó rendszert építettek be. A munkák tavasszal megkezdődtek, de időigényesek, mert minden rétegnek meg kell ülnie, különben az úttest újra megrepedezne. Segesvári szerint a helyzet már korábban is magyarázható lett volna, ám a kormány inkább a Strabagot hibáztatta.

„Érdekes, mert a Strabag azt is megkötötte, hogy milyen javítási módokat javasoltak a töltéseknek. És a minisztérium választotta ki azt, hogy most hogy készül el. Tehát, hogyha teszem azt, évek múlva megint megváltozik az időjárás, megjelennek ott olyan vizek, amelyek máshol megbontják a töltést, nem lesz elégséges a mostani javítás. Akkor is ugye egyetlen felelős van a történetben: a megrendelők. Az útépítéseket csak úgy végzik el, ahogy azt a megrendelők kérik.”

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi fotó: MTI/Vajda János (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra)

Reggeli gyors/interjú Segesvári Csabával
2025.12.10., szerda 7:42
Riporter: Para-Kovács Imre