Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Autóipar: elbocsátások helyett alacsonyabb bérszínvonal jöhet

6/01/2025 15:02

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Nem tömeges elbocsátásokra, inkább alacsonyabb bérszínvonalra kell számítani az autóiparban – véli László Zoltán. A Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a Reggeli gyorsban elmondta, a kincstári optimizmusnak nyoma sincs a munkavállalók között.

2025. január 06. Reggeli gyors - részlet l László Zoltán 2025.01.06.
08:41
00:00
A kormány szinte minden lapot az elektromos autógyártásra, az azt kiszolgáló ipari beruházásokra tett fel és a miniszterelnök továbbra is arról beszél, hogy a 2025-ben elinduló BMW-gyár, a kínai BYD és a több helyen megkezdődő akkumulátorgyártás jelentósen hozzájárul majd a gazdasági növekedéshez. Közben az iparág már egy ideje mutat válságjelenségeket, 2024-ben jelentős keresleti visszaesésről, bizonyos cégeknél átmenetileg leállított termelésről, elbocsátásokról lehetett hallani.

Még nem látja az autóipar az irányt, és a kincstári optimizmus nyomait sem érzékelik a munkahelyeken a munkavállalók – mondta László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a Reggeli gyorsban. Szerinte az, hogy tömeges elbocsátások jöjjenek kevésbé valószínű, inkább stagnálást vagy apró lépésekben látható olvadást várnak a szakszervezetek. László úgy véli, azzal kell számolni, hogy az egyébként jó színvonalú jövedelmek egy ideig nem biztos, hogy rendelkezésre állnak majd, mert nincs annyi munka, elmaradnak műszakok, nincs annyi túlóra, mint korábban.

László beszélt a BYD szegedi autógyáráról is, ami egyelőre fekete ló: építkezés van, gyár még nincs, munkavállalókat sem nagyon vettek még fel, maximum néhány magasabb pozícióra. Hogy milyen hatással lesz a működése a magyar gazdaságra, meg tudja-e kerülni a büntetővámokat, azt még nem tudhatjuk.

Azt elmondhatjuk a BYD kapcsán, de általában a távol-keleti gyártókról is, hogy a beszállítóikat megpróbálják otthonról hozni – ez igaz az alapanyagokra és a munkaeszközökre is, vagyis jó eséllyel csak a munkabérek jelennek majd meg a magyar gazdaságban – véli az eddigi tapasztalatok alapján László.

A szakszervezetek számára persze a fő kérdés, hogy milyenek ezek a cégek munkáltatóként: mennyire tartják be a jogszabályokat, hogyan bánnak a munkavállalókkal, mekkora béreket adnak. A BYD esetében egyelőre abból lehet kiindulni, amit a cég komáromi buszgyárában látunk, az alapján egy kiszámíthatóan működő munkáltatóról van szó – mondta a szakszervezeti vezető.

Reggeli gyors/ interjú László Zoltánnal
2025. január 6., hétfő 7:33
Riporter: Szénási Sándor