„Klubrádió
Galaxis kalauz

A színpadi tánc evolúciója

13/05/2023 09:34

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

Fred Astaire frakkjától a megtűrt kortárs táncig vezetett a Galaxis kalauz ezen a héten. Útközben kiderítettük, hogy mi az a táncjelírás, ki volt a királyi udvarokban a maestro di ballo, és hogy miért nem igyekezett senki igazán jól táncolni, ha az uralkodó is jelen volt.

2023. május 10. Galaxis kalauz (2023. május 10., szerda 15:00)
47:55
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes
1899. május 10-én, vagyis 124 éve született Frederick Austerlitz, a világhírű énekes, táncos, színész.. 76 éves karrierje alatt 31 musicalben is szerepelt. Jó, persze nem ezzel a névvel. A közönség már Fred Astaire-ként ismerte meg.

Bármilyen fura, némileg hasonlóan alakult Channing Tatum karrierje is, habár kettejük táncstílusa között van egy apró különbség, mondjuk úgy, hogy egy férfitangányi. Persze ki gondolta, hogy az erotikus táncával híressé vált Tatum, végül mégis csak színész lesz. A legszebb tisztelgése Fred Astaire és az általa képviselt műfaj előtt az Ave, Cézár! című filmben látható, ahol bebizonyítja, hogy ha kell, elsajátítja azt a táncformát is.

A revü műfaja elsősorban a 20. század 30-as, 40-es, 50-es éveiben dívott. Mondani sem kell, hogy a tánc története ennél jóval régebbre nyúlik vissza. Szóval az elején kezdtük, és a 226. epizódban megvizsgáltuk, hogy ez a művészeti ág miként került fel a színpadra, és ott milyen változásokon ment keresztül az évszázadok során.

Péter Petra tánctörténész, a Budapest Kortárstánc Főiskola oktatója kiemelte az ókori görög színházak jelentőségét, ahol a kar nem csupán énekelt, hanem táncolt is, majd a reneszánsz idejére kalauzolta a hallgatókat, amikortól érdemes a színpadi tánc történetét vizsgálni. Már ekkor megjelent a maestro di ballo, vagyis a táncmester a királyi udvarokban, mondta el. XIV. Lajos francia király ezt a hagyományt vette át, amikor 14 éves korától a mindennapokba beiktatta a tánctréninget. Persze nem csupán kedvtelésből ropta, hanem komoly reprezentációs célja is volt vele. Nevezetesen felvágni az udvarba látogatók előtt. Ezért is ügyelt minden vendég arra, hogy ne táncoljon szebben az uralkodónál.

A táncmesterek feladata lényegében az volt, hogy rendszert vigyenek a zenére mozgásba. Koreográfiákat tanítottak be, közben a szokásokból szabályok lettek, és megszületett a balett. Ma már ugyan ez egy konkrét műfaj a táncon belül, de akkor összefoglalóan ez volt a tánc, hiszen franciául ezt jelenti a szó, tette hozzá Péter Petra.

Ugyan az udvar és alapvetően a nemesek passziója volt a tánc már-már professzionális formája, az átlagember is igyekezett ellesni a lépéseket. Ahogy az udvarban a táncjelírással rögzítették az egyes koreográfiákat, a lépések módját és sorrendjét, úgy az alsóbb néprétegek is "lerajzolták" a táncmozdulatokat.

Péter Petra a műsorban elmondta, miként alakultak ki a balett különböző válfajai, illetve azok a modern táncok, amelyek a klasszikus balettet tekintették alapnak, és azok, amelyek teljesen eltávolodva a szigorú szabályoktól, az ember ösztönös mozgásából indultak ki.

A Budapest Kortárstánc Főiskola oktatója azt is hangsúlyozta a beszélgetésben, hogy itthon, állami támogatás híján igen nehéz helyzetben vannak a kortárs tánctársulatok.

A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Címlapi fotó: Táncoló fiatalok Szabadkán 1925-ben. A kép forrása: Fortepan.hu/Milkó

Galaxis kalauz
2023. május 10. szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes