A MÁV legpechesebb napja – megint – viharkárok, elmaradt karbantartás és buszok a síneken
8/07/2025 11:04
| Szerző: Klubrádió
"A tegnapi volt a MÁV eddigi legpechesebb napja Lázár János szavaival élve – ami csak azért vicces, mert már ebben a hónapban egyszer megtörtént” – mondta ironikusan Király Bence a Reggeli gyorsban, utalva arra, hogy a vasúti közlekedés rendszeresen omlik össze, amikor nagyobb forgalom vagy váratlan időjárás áll elő.
A hétfő esti viharban elsősorban kidőlt fák és leszakadt felsővezetékek miatt kellett leállítani a forgalmat. Bár ezek részben valóban természeti károk, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja szerint felmerül a kérdés, hogy mennyire volt felkészült a vasúti társaság.
A vasút melletti fák rendszeres állapotfelméréséről szólva elmondta: "A legtöbb helyen fakidőlés akadályozta a vonatközlekedést. Kétségeim vannak afelől, hogy ezeket a pályaműködtető rendszeresen karbantartja."
Hivatkozott egy MÁV belső szabályzatra is, amely előírja, hogy a felsővezeték mellett 7-7 méteres sávban nem szabad olyan növényzetet tűrni, amely veszélyeztetheti az infrastruktúrát. Ennek következetes betartásával szerinte sok kárt meg lehetne előzni – ha nem is mindenáron: "Valószínűleg Balatonföldváron például az előírás szerint ki kellene vágni a 150 éves platánsorokat is." – jegyezte meg, utalva arra, hogy a közérdek néha több annál, mint a szigorú szabályértelmezés.
Király Bence szerint a vasúttársaság iránti bizalom "elillant", és ez kiterjed a közlekedéspolitikai döntéshozókra is: "Ez már nemcsak a MÁV vállalatvezetéséről szól, hanem a Lázár János minisztériumáról is."
Súlyos problémának nevezte a tájékoztatás hiányát is: Tegnap egy hallgatónk jelezte, hogy Herceghalomnál megállt a railjetjük, de az utasoknak senki nem szólt, hogy mi van. Király elmondása szerint az alternatív vonatinformációs rendszerek használatát is megnehezíti a MÁV, mivel szerinte szándékosan zajosítják a hozzáférhető adatokat: „Olyan szándékkal töltenek fel fals adatokat az Emma nevű menetrendi keresőbe, hogy az alternatív térképek használóinak megnehezítsék az életét, akik ebből dolgoznak.”
A vihar miatt több helyen pótlóbuszokat kellett beállítani, ezek között voltak klasszikus farmotoros Ikarusok is, amelyekről egy hallgató úgy fogalmazott, "a Közlekedési Múzeum mozgó kiállításai". Erről Király elmondta, az utastájékoztató rendszerben meg is jelent, hogy retrómentesítő busz fog érkezni. Itt az történt, hogy egy mentesítő busz indult egy jelentősen sokat késő vonat helyett Tapolcáról Balatonfüredre, és egy régi 200-as Ikarus busz, tehát ez a gyerekkorunknak a jellemző autóbusztípusa jelent meg.
Magyarázata szerint a MÁV-nál a gyorsaság került előtérbe: "Minél előbb A-ból B-be – bármi áron.” Ez néha komikus vagy kényelmetlen helyzeteket teremtett. Emlékeztetett, "két alkalommal is pisiszünetet kellett tartani például egy Intercity-vel, ami épp menteni próbált egy másik vonatot.” Ezek azért vannak Király szerint, mert a MÁV-nak ilyen a haváriakezelése.
Kihívások: nem csak vihar, hanem hőség is jön
A vasút jövőbeni kihívásairól szólva Király Bence kiemelte, hogy a klímaváltozás hatásaira is fel kell készülni:"Rendszeresek lesznek a 40 fokos nappalok, különösen az Alföldön. A MÁV már elkezdte a sínszálak fehérre festését – de ezt már 10 éve is megtehette volna, nem valami újdonságról van szó".
Ezzel olyan pályahibákat lehetne megelőzni, mint a napokban Kelenföld és Törökbálint között, amikor a felforrósodott sín kipattant a helyéről - tette hozzá.
A teljes interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért kérjük, a beszélgetés meghallgatásához, lépjenek át a klubradio.hu-ra.
2025.07.08., kedd 7.40
Riporter:Dési János
