„Klubrádió
Reggeli gyors

A közösségi média már nem a közösségekről, a legbensőbb vágyainkról szól

12/03/2024 12:49

| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna

A Facebook csavar egyet az algoritmusán, kevesebb tartalmat láthatunk majd az ismerősöktől és a követett oldalaktól és több olyat, amely "kívülről jön" és a mesterséges intelligencia úgy gondolja, érdekel minket. A tesztelés alatt a felhasználók képernyőideje 10-15 százalékkal nőtt. Ződi Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatója szerint sürgősen meg kell tanulnunk kontrollálni a fogyasztási szokásainkat, mert a rövid videók nagyon addiktívak. A reggeli gyorsban beszélgettünk.

2024. március 12. Reggeli gyors - részlet Ződi Zsolt 2024.03.12.
07:12
00:00
A Facebook újra csavar az algoritmusán – erről nemrég Tom Alison, a Facebook vezetője beszélt egy technológiai konferencián.

Stratégiát váltanak a TikTokkal folytatott versenyben. A cél persze az, hogy minél több időt töltsünk a képernyő előtt és ezalatt minél több reklámot lássunk – mutatott a lényegre Ződi Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatója a Reggeli gyorsban.

Bár hangzatos, hogy a cégnél "mesterséges intelligenciával erősítenek", annak használata valójában egyáltalán nem újdonság a közösségimédia-felületeken, bevett dolog gyakorlatilag azóta, hogy léteznek a különböző tartalmakat a felhasználóknak kiajánló algoritmusok – mondta a kutató. Ez igazából annyit jelent, hogy gépi tanuláson alapuló módszerekkel ajánlják nekünk a következő macskás videót vagy a barátunk nyaralásán készült képeit.

 

Az egyik olyan újdonság, amit a felhasználók érzékelni fognak, hogy a Facebook a TikTokhoz hasonlóan ezentúl jóval nagyobb arányban tesz majd elénk olyan tartalmat, amely nem egy ismerősünktől vagy olyan oldaltól származik, amelyet követünk, hanem amely "teljesen kívülről jön" és az algoritmus úgy gondolja, hogy érdekel minket – hogy ebben a döntésben mit és mennyire vesz figyelembe a korábbi használati szokásaink, demográfiai jellemzőink közül azt persze nem tudjuk – magyarázta Ződi.

Ennek a tesztelése egyébként a Reels-videók – a Facebook a TikTok rövid, vertikális videóival versenyző formátuma – esetében hónapok óta zajlik és úgy tűnik beválik, ugyanis 10-15 százalékkal nőtt a felhasználók platformon töltött ideje – mondta a kutató. Ezek a videók nagyon addiktívak, ha jól találja el az algoritmus, hogy mi érdekel minket, akkor egyszerűen odaszögeznek a képernyő elé, már csak azért is, mert a rövidségük miatt nem tudjuk megunni őket – tette hozzá.

Az a helyzet, hogy a közösségi médiából a közösségi rész egyre inkább eltűnik, ezek a platformok nagyon furcsa médiacégekké váltak, amelyek a legbelsőbb vágyainkat monitorozzák és személyre szabottan teszik elénk a tartalmakat – mondja a kutató, aki szerint ezzel párhuzamosan azért, hogy egyre inkább függőség alakuljon ki a felhasználókban egyre silányabbá válik a tartalom. "Nagyon pesszimista vagyok, kukába dobott idő, amit ezeken az oldalakon töltünk, pedig én pozitívan szoktam gondolni az új technológiákra" – mondta Ződi. Persze, a felhasználók részéről is van egy tanulási folyamat. Alkoholt is kellemes fogyasztani, jó esetben mégsem csináljuk folyton. Lehet, hogy a rövid videókkal kapcsolatban is tudatosabban fogunk gondolkodni – dolgoznunk kell rajta, hogy valamilyen módon kontrolláljuk a fogyasztásukat – mondta a kutató.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Ződi Zsolttal
2024. március 12., kedd 08:33
Riporter: Dési János