„Klubrádió“
Reggeli gyors

A kormánymédia álhíreket gyárt, ha kell

20/08/2020 07:06

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

Hogyan falja fel a magyar médiát a hatalom? Miért diktátor Orbán Viktor? A Nyugat és Belarusz. Nemzetközi lapszemle.

2020. augusztus 20. Reggeli gyors - részlet 20.08.20. Lapszemle/Csernyánszky Judit
05:31
00:00

Miután a magyar média mintegy felét bevették, a kormányhoz közeli médiavállalkozók a határon túlon is terjeszkednek – olvashatunk egy roppant átfogó elemzést a Visegrad Insightban. A szabad sajtóra a politikusok, legfőképp az autoriter politikusok - nem érdemként tekintenek, hanem ellenük indított támadásként élik meg létezésüket.  A magyar sajtóviszonyok átalakítása iskolapéldája annak, miként kell irányítani a közvéleményt és a sajtó segítségével a hatalmat bebetonozni. Külön fejezetet szentel az Inotai Edit által írt tanulmány Simicska Lajosnak az államosítás és a központosítás címszó alatt, hisz nevéhez köthetőek ezek a folyamatok. S ebben az egyik legfőbb probléma az volt, hogy elűzve az eladdig külföldi tulajdonosokat a Fidesz-közeli cégek vagy emberek adófizetői forintokból vásárolták fel a magyar médiát, köztük az Origot, TV2-t, Népszabadságot, majd hozták létre 500 sajtóorgánumból a KESMÁ-t. S mindez Európa szeme láttára történt. A következő fázisban a megmaradt kritikus médiát fake newsnak titulálva igyekeznek elértékteleníteni. Ha nem tudod megvenni, keltsd rossz hírét – adták ki a jelszót. A koronavírus járvány idején pedig egy monitorozó egységet is felállítottak, amelyben hamisan hírbe hozva a médiaorgánumokat, a lejáratásukat tűzték ki célul. Megadja Gábor, a Századvég kutatója nem köntörfalazott, amikor az újságírók letartóztatását is kilátásba helyezte. Pedig hát, írja a cikk, a kormánymédiát nem korlátozta semmit, s ha kellett, maga gyártott álhíreket. Ami pedig a külföldi felvásárlásokat illeti, elsőként Habony Árpád közeli munkatársát, Schatz Pétert említi meg az elemzés az első helyen. S Észak-Macedóniát és Szlovéniát megjelölve terjeszkedési területként, s legalább 1,4 milliárd forintot erre költött összegként. Majd bekúszott a képbe London is, ahol a Visegrádi Négyek politikájának propagálására fogadtak fel újságírókat. Nyugat-Európába azonban a magyar vállalkozóknak még nem sikerült betenniük a lábukat.

Március 15. - Állami kitüntetések átadása a Parlamentben
 
MTI/Koszticsák Szilárd

Nemzeti ünnep - A szaúdi király jó egészsége kíván Áder Jánosnak

Szalman szaúdi király és a koronaherceg, Mohamed Bin Szalman nemzeti ünnepünk alkalmából a magyar köztársasági elnöknek küldött üzenetet Rijádból - tudtuk meg Szaúdi Sajtó Ügynökség által kiadott közleményből, amit számos helyi portál vett át.  Ez alkalomból jó egészséget, boldogságot kívántak Áder Jánosnak, a kormánynak és a magyar népnek pedig kitartó növekedést és prosperitást. 

Ezúttal nem a Fehér Ház, hanem a kormány nevében az amerikai külügyminisztérium adott ki közleményt augusztus 20-a alkalmából, amit Mike Pompeo külügyminiszter jegyzett. A szokásos diplomáciai körön kívül az üdvözlő szöveg kitért arra is, hogy a két ország miriád, azaz megszámlálhatatlan módon kötődik egymáshoz, értve ezen a személyes és szakmai kapcsolatokat, illetve a regionális és globális biztonsági ügyekben való együttműködést. Mike Pompeo még arra is kitért, hogy több mint 1 millió, magyar felmenőkkel büszkélkedő amerikai járult hozzá Amerika gyarapodásához és felvirágoztatásához közös történelmük során. A transzatlanti család tagjaiként mindkét ország elkötelezett az alapvető szabadságjogok elismerése iránt.

Orbán diktátor - Dublinból nézve

Az Irish Timesban nem kis polémia alakult ki a Belarusz választások és a diktátorról írt szerkesztőségi írás kapcsán, ahol Orbán Viktort is a diktátorok közé sorolták. Erre a Dublinban akkreditált magyar nagykövet, Manno István azonnal reagált, hogy Magyarországon él és virul a demokrácia, és demokratikus választások eredményeképpen lett az ország első embere Orbán Viktor. Mire egy újabb cikkben Deli Márton kivándorolt magyar cáfolta a nagykövet szinte minden egyes állítását, amellyel bizonyította, nincs se demokrácia, se fejlődés Magyarországon.

Moszkva szerint a Nyugat beavatkozik a belarusz belügyekbe

Az orosz nyelvű Gazeta a belarusz helyzetet értékeli, miután Brüsszel érdemi lépést tett azzal, hogy nem ismerte el a választások eredményét. Lukasenko többszöri próbálkozást visszautasítva továbbra sem hajlandó tárgyalni Angela Merkel német kancellárral, s a jelek szerint az Unió által javasolt, az ellenzékkel való tárgyalásos rendezéstől messze áll egyelőre. Magyarország a cikkben a Visegrádi Négyekkel együtt említve jelenik meg, mint olyan, amelyik a Belarusz Köztársaság elleni szankciók kidolgozásán munkálkodik, s nem kizárt, hogy többek akarata érvényesülésével, még magát a bukott elnököt, Lukasenkót is felveszik majd a „persona non grata”-t tartalmazó listára. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője kifogásolja, hogy a Nyugat beavatkozik a belarusz belügyekbe, mert azt látja, hogy az ukrán forgatókönyv mintájára Nyugat-párti elnököt akarnak a mostani helyére ültetni. Az Egyesült Államokban úgy vélik, hogy az orosz gázszállítások megakadályozása segíthet a patthelyzeten. Trump bejelentette, egyeztetni fog Putyin elnökkel.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Illyés Tibor.

Reggeli gyors
2020.08.20. 08:00
Szerző: Csernyánszky Judit