Szabad Európa: Szabadulna Mészárostól Orbán
19/11/2025 15:27
| Szerző: Klubrádió
A kormány október végén összesen 884 milliárd forint értékben írt ki vasútfejlesztési közbeszerzéseket, olyan feltételekkel, amelyek szakmai források szerint kifejezetten kedvezőtlenek lehetnek a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cégek számára – írja a Szabad Európa. Információik szerint a reptéri vasút kivitelezőjének kiválasztásánál az egyik kimondott cél, hogy Mészáros vállalkozásai ne kerüljenek a fővállalkozók közé, és a vasúti szakmában is egyre többen tartanák kívánatosnak ezt az irányt.
A Kőbánya-Kispest és Monor között 27 kilométeren épülő reptéri vasút 400 milliárd forintos beruházás lenne, amelyet koncesszióban építenének és harminc évig üzemeltetnének. Több, a lapnak nyilatkozó iparági szereplő szerint a nagy, tőkeerős cégek kifejezetten elkerülnék, hogy a Mészáros-cégekkel kelljen együtt dolgozniuk, részben a korábbi botrányok, részben a megbízhatatlannak tartott együttműködés miatt.
A lap emlékeztet, hogy a vasúti fejlesztéseket az elmúlt évek nagy beruházásai – a GSM-R2 informatikai fejlesztés és a Belgrád–Budapest vasútvonal – is meghatározzák, amelyekben kulcsszerepe volt Mészáros vállalkozásainak. A GSM-R2 projektben a Mészáros-tulajdonú R-Kord több alvállalkozót a mai napig nem fizetett ki, a MÁV pedig számos minőségi kifogást jegyzőkönyvezett. A Belgrád–Budapest vasút költségei időközben a 470 milliárdról 800 milliárd forint közelébe nőttek, és a kínai partnerekkel való belső konfliktusok odáig fajultak, hogy egy időre a V-Híd Zrt. le is vonult a munkaterületről.
A Szabad Európa forrásai szerint ezek a tapasztalatok is hozzájárultak ahhoz, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium új tendereiből igyekezzék kiszorítani a Mészáros-érdekeltségeket. Az október végén meghirdetett hat nagy projekt mindegyikénél pontos ajánlati ár szerepel, a várható haszon pedig legfeljebb tíz százalék lehet – jóval alacsonyabb, mint ami korábban a Mészáros-cégeknél jellemző volt. Az anyagárak változását ezentúl nem lehet a kivitelezési díjban érvényesíteni, és az előlegfelvételhez szigorúbb garanciákat írtak elő.
A vasúti szakmában mindezt sokan „trendfordulóként” értékelik, ugyanakkor vannak olyan szakpolitikusok is, akik szerint Lázár János részéről inkább politikai játszmáról van szó. A Szabad Európa több forrása úgy fogalmazott: a kormány egyre kevésbé tolerálja a drágán, késve vagy gyenge minőségben teljesített beruházásokat, valamint a kifizetetlen alvállalkozói láncokat. Az iparágban terjedő tartozások – amelyek néhány milliótól több milliárd forintig terjednek – már a Fidesz választási mozgósítását is nehezítik.
A lap értesülései szerint kormányzati körökben komolyan felmerült, hogy a választások után, azok eredményétől függetlenül, Orbán Viktor megvonhatja a bizalmat Mészáros Lőrinctől, "megszabadulna tőle" és más szereplőkre bízhatja a kormánypárti gazdasági háttér működtetését.
