Népszava: már a tervekben sem szerepel, hogy legyen légkondi a 3-as metrón
5/05/2022 14:52
| Szerző: Klubrádió
A BKV idei, 26 milliárdos veszteséget tartalmazó üzleti terve már nem is „feltételez” az M3-as metrók klimatizáláshoz kapcsolódó hitellehívást – írja a Népszava. A BKV idén már nem számol az ehhez szükséges hitelfelvétellel.
A budapesti 3-as metró szerelvényeit 2016-ban 69 milliárd forintért felújítás helyett gyakorlatilag újragyártotta az orosz Metrovagonmas – írja a Népszava. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért klímát a kocsikba. Karácsony Gergely mostani főpolgármester még jelöltként tett ígéretet az utólagos klimatizálásra. Csakhogy kiderült, ehhez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia.
Ennek jelentősége mostanra jelentősen csökkent, mivel a szerelvényekre adott az általános jótállás már lejárt, a szállítói szerződésnek ma már csak a kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része él. Az ukrajnai háború miatt azonban ezeket a garanciális munkákat is felfüggesztette az orosz cég és aligha folytatják a teljesítést, ha a BKV lehívja az összes bankgaranciát.
Márpedig a főváros közlekedési cége kényszerűségből megkezdte ezek lehívását: március végéig 1,698 millió euró (642,3 millió forint) értékben. Májusban lejár újabb 13 darab 3,68 millió euró (1,4 milliárd forint) értékben. A szállítói szerződés összesen 41 darab 10,96 millió eurós (4,15 milliárd forint) bankgaranciát tartalmaz. Bolla Tibor március végi tájékoztatóján nem tagadta, hogy a teljes összeg lehívása sem fedezné a korábban jelzett garanciális hibák javításának költségét. A többi között az erősen rozsdásodó elemek cseréjét – teszik hozzá a cikkben.

A BKV tavaly májusban feltételes közbeszerzési tendert írt ki a klímatizálására, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, de szerződést végül egyikkel sem kötöttek a cég nehéz pénzügyi helyzetére tekintettel.
Felvetődött, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbér összegéből fedezzék az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése a kamatokkal együtt már az év elején meghaladta a 12 milliárdot, míg a költségeket előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására ennél most már bizonyosan többe kerülne. Ráadásul a per elakadt, lévén az oroszok még át sem vették a periratokat, a magyar kormány pedig óvakodik attól, hogy bármiféle nyomást gyakoroljon a Metrovagonmasra.
Maradt a hitelfelvétel. A 9,6 milliárd forint + 20 százalékos opció összegű beruházási hitel lehívása azonban a többi kölcsönszerződéshez hasonlatosan a kormány jóváhagyásához kötött, márpedig az Orbán-kabinet rendre elutasítja a főváros hitelkérelmeit. Ráadásul a BKV így is felvesz 10 milliárd forint folyószámlahitelt működésre.
(Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán)
