Köszönjük, hogy támogattak minket.
A lényeg

Már 11 milliárd felett a bicskei vasútállomás fejlesztési költségei

9/05/2025 14:50

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Mészáros Lőrinc cége a háborús inflációval indokolja a költségek növekedését.

1,1 milliárd forinttal drágább lett, így összesen már több mint 11 milliárdba kerül a bicskei vasútállomás fejlesztésére. Bár eredetileg 6,9 milliárdra becsülték a költségeket, 2021-ben Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-híd Zrt. eleve ennél jóval magasabb összegű, nettó 9,9 milliárd forintos ajánlattal nyerte el a megbízást. Ez az összeg emelkedett most még tovább – számolt be az Átlátszó.

A drágulás magyarázata: a háborús infláció.

A projektben sokféle feladata van: a kiviteli tervek elkészítése, több út át- illetve kiépítése, 8 állásos busz- és 136 férőhelyes P+R-parkoló kialakítása, egy vasúti felüljáró felújítása, támfal építése, egy körforgalom létesítése, gyalogos- és kerékpárút építése, a vasúti gyalogos aluljáró meghosszabbítása, valamint közmű, közvilágítás és vasúti rakodórámpa kialakítása.

A V-Híd nem is egyedül végez el mindent, alvállalkozóként bevonja a projektbe a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt.-t és a Mészáros Lőrinc testvére által birtokolt Híd-Tám Kft.-t.

A fejlesztés áremelkedésének jogalapja egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet, mely szerint a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha "a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően" a rendeletben meghatározott »rendes üzleti kockázat« mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam pedig a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét kifizeti a kivitelezőknek – emlékeztet az oknyomozó portál.