A Strabaggal izmozik Lázár
18/02/2025 05:50
| Szerző: Klubrádió
Belengette a Strabag kitiltását Magyarországról Lázár János - az építési és közlekedési miniszter minderről az aHang által szervezett lakossági fórumon beszélt egy évvel azután, hogy beszakadt az akkor frissen átadott M30-as autópálya Szikszó térségében.
Az esemény szervezői a kivitelezést – és javítást – végző Strabag, valamint a munkálatokban szintén érintett BME képviselőit is várták volna a fórumra, ám a minisztérium – a megállapodás titkosságára hivatkozva – nem engedte őket be a rendezvényre. Lázár János jelezte: nem engedi futni a Strabagot, ugyanakkor a cégnek az országból való kitiltását is kilátásba helyezte, ha nem a garancia keretében végzik el a javítási munkálatokat.
A Telex cikke szerint az építési és közlekedési miniszter szerint a munkálatok költsége eléri az 5 milliárd forintot, és azt teljes egészében a Strabagnak kell vállalnia garanciális javításként. A tárcavezető leszögezte, hogy a garanciát érvényesíteni fogják. A kivitelező a napokban már elkezdte a munkálatokat. A hiba feltárásához a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereit hívták segítségül, mert nem hitték el a kivitelező állítását a probléma keletkezéséről.
Az M30-as autópálya szikszói szakaszát az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly február 17-én zárta le, miután a pályaszerkezet több helyen is elmozdult, a burkolat pedig megrepedt. A hiba okáról a miniszter azt mondta, az altalajban folyamatos vízszivárgás van, amit nem kezeltek. Ezért százezer köbméter földet kell elbontani, majd visszaépíteni.
A forgalom a 3-as főútra és a környező településekre zúdul, a dugók és a megnövekedett forgalom okozta terhelés folyamatos problémát jelent a környéken élők számára, akik megelégelték, hogy nem kapnak válaszokat sem arra, mi okozta a műszaki problémát, kit terhel a felelősség, miért húzódik a javítás, sem arra, mikor térhet vissza a forgalom az autópályára
A fórumon Lázár János azt mondta, hogy meg fogják vizsgálni annak a lehetőségét, miként kompenzálják azokat, akik Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autópálya-matricát vettek, de azt a lezárás miatt nem tudják kihasználni.
Az M30-as megépítésére 354 milliárd forintot költöttek el, az átadás után fél évvel jött elő az első műszaki hiba. Az üzemeltető Lázár elmondása szerint a közlekedők biztonsága miatt zárta le az autópályát. A munkálatok márciusban elkezdődnek, és április elején már használhatják a közlekedők a pluszsávot.
A munkálatok részeként az elkövetkezendő időszakban el kell bontani a megcsúszott szakaszt, és annak helyére 755 darab 20-24 méter hosszú, 60 centiméter vastag vasbeton oszlopot tesznek. Ezt követően lehet visszaépíteni a töltést, a teljes pályaszerkezetet, valamint a három réteg aszfaltot.
„Egyszerű a képlet, a kivitelező kevesebb pénzből akart többet keresni, ami műszaki hibába torkollt. Ez nagy hiba volt. Kitoltak mindenkivel, de nem engedjük futni őket. Nem csodálom, hogy a Strabag nem jött ide” – mondta Lázár János. Az aHang civil szervezet, a fórum szervezőinek egyik képviselője emlékeztette a minisztert, hogy a Strabag jelezte részvételi szándékát, ám az említett titoktartási kötelezettség miatt az ÉKM ezt nem engedélyezte.
„Azért – válaszolta Lázár János –, mert a dokumentumban olyan adatok vannak, melyek felkészíthetik a Strabagot egy esetleges perhez. Márpedig a Strabag ÉKM-nek eljuttatott levelében kilátásba van egy per, mert abban a cég azt közölte, hogy nem vállalja a garanciában történő helyreállítást.”
„Ki hozta a kiviteli tervet? A Strabag. Innentől szerintem nincs miről beszélni” – mondta Lázár, aki a Strabag Magyarországról való kitiltását helyezte kilátásba, amennyiben a M30-as helyreállítása nem a várt mederben történik.
Arra a kérdésre, hogy ez csak az állami közbeszerzéseken lehetséges, a vállalat egyéb pályázatokon elinduljon, Lázár János úgy reagált, „el tudjuk érni, hogy ott se rúgjanak labdába”.
(Klubrádió/Telex/Index/)
