Urbán: Az fog túlélni, aki szuper tudatosan meg tudja védeni magát ettől az őrült helyzettől
23/05/2025 10:44
| Szerző: Klubrádió
Csaknem egy milliárd forintot költöttek el politikai hirdetésekre a Facebookon és az Instagramon 2023. december végétől 2024. májusáig, melynek mintegy 90 százaléka kormányzati finanszírozású volt - derül ki a Political Capital friss kutatásából. Az ellenzék csupán töredékét tudta ráfordítani ennek az összegnek. Urbán Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem docense és a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársa a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában arról beszélt, a politikai kommunikáció eszközei változnak, de a hatásuk gyengül. Miközben milliárdok égnek el a digitális térben, a választópolgárok egyre nehezebben reagálnak, és egyre inkább hitelességre vágynak. A következő kampány tétje nemcsak az, hogy ki mit mond – hanem az, hogy kinek mit hiszünk el egyáltalán.
Urbán Ágnes szerint a közösségi média hirdetései – különösen a Meta platformjain – továbbra is az egyik leghatékonyabb politikai kommunikációs eszközök, mivel célzottan, viszonylag alacsony költséggel, nagy tömegekhez juttatják el az üzeneteket. A rendszer algoritmusai pontosan tudják, kit érdemes elérni, és kit nem. Azokat, akik Fidesz-kritikusak, és következetesen más tartalmakat fogyasztanak, egyszerűen kihagyják a célzásból – ezzel is növelve a hirdetések hatékonyságát.
„A nagy elérés valószínűleg azoknál van, akik nyitottak a Fidesz üzeneteire, néha kattintgatnak, lájkolnak. Ez azt bizonyítja, hogy tökéletesen működnek a célzások” – fogalmaz Urbán.
Egyúttal hozzáteszi: a hagyományos médiumokban - a tévékben, rádiókban, lapokban vagy az útmentén - elhelyezett hirdetések sokkal drágábbak, egy milliárd forintból nem lehetett volna hosszú hónapokon keresztül ilyen intenzív jelenlétet biztosítani ezeken a helyeken.
Trollhadsereg az új kampányfegyver?
Felmerült az a kérdés is, hogy nem lenne-e olcsóbb és hatékonyabb egy „trollhadsereg” fenntartása, mint a klasszikus hirdetések. Urbán szerint a két módszer egymást erősítheti, de szervezett trollhálózat csak akkor hatásos, ha rejtve marad. Ha nyilvánosan bejelentik - ahogy Orbánék tették a Harcosok klubjával -, azzal elveszti a manipuláció erejét.
A trollhadsereg lényege épp az lenne, hogy ne tűnjön szervezettnek. Ha megmutatják a struktúrát, a hatás is eltűnik.
De működik-e még ez az egész?
Urbán Ágnes úgy látja, a kampányüzenetek ma már sokkal kevésbé hatásosak, mint korábban. Az emberek hozzászoktak, "vakká válnak” a plakátokra, hirdetésekre. A tartalmak ismétlődnek, és nem születik igazi innováció a kormányzati kommunikációban. de mint mondta, a trollkommentek sem hatnak már úgy, mint régen – sőt, sokszor már a valódi, őszinte kormánytámogatói megszólalásokat sem veszik komolyan az emberek, mert azonnal „zászlós-szívecskés” propagandaízű megnyilvánulásként azonosítják őket.
Mi lehet a következő kampány "szuperfegyvere”?
Urbán szerint jelenleg nincs új kampánytechnológiai áttörés, inkább egyfajta kivárás és „szinten tartás” jellemzi a politikai kommunikációt. A nagyobb erőforrások mozgatása valószínűleg csak a választások közeledtével kezdődik majd. Az igazi kérdés azonban nem technikai, hanem pszichológiai és társadalmi: kit és hogyan lehet még elérni? Kiben hisznek még az emberek?
"A hiteles személyek lesznek a kampány igazi terei. De hiteles ember nem adja el magát három forintért, és nem mond hülyeségeket” – hangsúlyozta Urbán.
A beszélgetés végén Urbán Ágnes személyesebb hangvételben arról beszélt, hogy talán mentálisan felkészülni a következő egy évre talán fontosabb, mint követni minden kampánytrükköt. A közéleti zajból való időleges "kicsekkolás”, a hírfogyasztás tudatos szabályozása, a saját belső stabilitás megőrzése létkérdés lehet egy ilyen intenzív időszakban.
„Az fog túlélni – nem fizikailag, hanem mentálisan –, aki szuper tudatosan meg tudja védeni magát ettől az őrült helyzettől ”-
zárta gondolatait a Corvinus docense.
