Újpalotai gigalakópark: DK-s polgármestere ellen szavazott a DK-s képviselő, a civilek nagy demonstrációra készülnek
26/11/2025 16:00
| Szerző: Gőzsy Kati/Klubrádió
Izgalmas szavazás várható csütörtökön 10 órakor a XV. kerületi önkormányzatban: a képviselő-testület a Bayer Constructtal kötendő megállapodásról szavaz a Szilas gigalakópark kapcsán, miután hétfőn és kedden is leszavazta a bizottság a DK-s polgármester által előterjesztett előzetes megállapodást. A csütörtöki nyilvános ülés előtt a tiltakozó civilek demonstrációt terveznek Hadházy Ákos független képviselővel és a Kétfarkú Kutyapárt (MKKP) helyi aktivistáival kiegészülve. Kedden nyilvános lett az előterjesztés anyagi melléklete is: eddig az egymilliárd forintos bölcsőde és az 1,7 milliárdos hozzájárulás volt ismert, amit a befektető ad az önkormányzatnak. Ezen felül rekreációt fizet csak a Bayer az újpalotai gigalakópark mellé, ezt a Klubrádió kérésére árulta el Csernák János alpolgármester a kedd esti lakossági fórumon.
Mint a Klubrádió megírta: 3487 lakás, 3000 parkoló, négy darab 65 méter magas (18 emeletes) és négy darab 42 méteres (12 emeletes) épület épül az újpalotai Szilas-patak és az ősláp mellé. Az előzetes megállapodás szerint a DK-s Cserdiné Németh Angéla polgármester vezetésével az önkormányzat mindössze néhány műszaki infrastruktúra-fejlesztést és egy egymilliárd forint értékű bölcsődét kérne a beruházótól, miközben a polgármester sorra zárta be az óvodákat. A NER kedvenc építőipari vállalata, a Balázs Attila-féle Bayer Construct lakóparkja mellé tervezett közlekedési rendszer alapvetően autóorientált lenne. Tízezer ember költözhet be, ha megépülnek a 18 emeletes tornyok. Közlekedési, környezetvédelmi hatástanulmány és részletes beépítési útmutató nem készült.
Nagy elégedetlenség volt kedd este a Pólus Moziban, a Szilas Parki beruházás kapcsán tartott lakossági fórumon. A jelenlévők aránylag nagy száma és az önkormányzat megszólalásaira tett közbekiabálások azt mutatták, hogy sok embernek nem tetszik, ami itt folyik. Már a nézőtéren is volt egy látványos fizikai elkülönülés a képviselők között. A bal szélen ültek a momentumosok és egy DK-s képviselő, akik kijelentették, hogy nem támogatják a megállapodást (Pálmai Attila, Hegymeg Anita és Farkas Edit). Mögöttük ültek fiatal MKKP-aktivisták, köztük Borkúti Bálint, a Kutyapárt helyi jelöltje. A terem másik végében, a jobb szélen Cserdiné Németh Angéla polgármester és az alpolgármesterek – Gyurkó Dániel, Csernák János, Tóth Imre – ültek, mögöttük más önkormányzati képviselőkkel. Az önkormányzat részéről hosszabban Csernák János és Cserdiné Németh Angéla szólalt fel. A polgármester azt a nyilatkozatát erősítette meg: kihozta a tárgyalások során a helyzetből az elérhető maximumot, és a további ellenállásnak a kormány magatartása miatt nem lenne értelme, hisz a projekt kormányrendelettel kiemelt beruházás lett október elején.
A fejlesztési hozzájárulás rendkívül alacsony. Kedden lett nyilvános, hogy az ígért egymilliárd forintos bölcsőde és a lakásonként fizetett, összesen 1,7 milliárd forintos bevétel mellett mennyi az infrastruktúrára szánt összeg: „13,5 milliárd forint, ebből 3 milliárd az, ami nem áll a projekt érdekében – mondta a Klubrádió kérdésére a DK-kötődésű Csernák János alpolgármester a kedd esti lakossági fórumon. – A kötelező az, amit a közútkezelő és a közművek írnak elő. Ami nem kötelező elem, az, amit az önkormányzat kért és a beruházó befogadta, ezek: rekreációs terület a patak felől (közmű, játszótér, kutyafuttató, kerti bútorok, növényesítés, fatelepítés, streetworkout, napozórész, futópálya) – 115,4 millió; 51,9 millió; plusz 450 millió a Szilas-patak környékének revitalizációja; 300 millió a már ismert bölcsőde létesítése – 1 milliárd; a patak melletti kerékpárút – 42,5 millió. Ez nagyjából 2 milliárd forint fejlesztés, ehhez jön még a már szintén ismert 1,743 milliárd forint fejlesztési hozzájárulás, amit a beruházó befizet az önkormányzatnak.”
A rekreációs terület és az egyéb elemek, amelyeket az alpolgármester említett, csak porcukorszórás Pálmai Attila momentumos képviselő szerint. Őt a fórum után kérdeztük: "A beruházás volumenéhez képest elenyésző költség, és a beruházó magától is megcsinálná, hiszen így tudja eladni a lakásokat, ha fejlesztett a környezetet. Az, hogy 10 000 ember költözik ide közlekedési fejlesztés nélkül, elképzelhetetlen. Én elég radikális vagyok ebben a kérdésben. Max 4–5 emeletes beépítés, kötöttpályás kapcsolat Újpalotának, zöld lakópark esőkertekkel, nagy parkokkal, élő patakparttal.” Közlekedési, környezetvédelmi hatástanulmány és részletes beépülési útmutató nem készült.
A keddi, Farkas Edit DK-s képviselő által vezetett jogi bizottsági ülésen nem ment át a Szilas-liget fejlesztési megállapodás tervezete, amelyet a DK-s képviselő sem támogatott, nemmel szavazott. "Remélem, sikerül további – a kerület számára pozitív – tárgyalásokat kieszközölni” – mondta. "Az általam vezetett Kerületfejlesztési Bizottság hétfői ülésén nem kapott többséget a Szilas-liget fejlesztési megállapodás tervezete – és momentumos képviselőként én sem támogattam” – mondta Pálmai Attila.
A momentumosok egyébként egységesen ellene szavaztak, Gyurkó Dániel alpolgármester is kitette az ellene szóló véleményét a Facebook-on. Érdekesség, hogy a fideszes képviselő, Bakos Mária Magdolna is tartózkodott.

A megbeszélésen egyforma hangsúlyt kaptak a környezetvédelmi szempontok, az infrastruktúra és az élhetőség is, köszönhetően a szakértők előadásainak: Dr. Vasárus Gábor geográfus szakértő, Dr. Döbrentey Dániel jogász (TASZ) és Dr. Kriska György ökológiai szakértő (ELTE TTK) ismertette a különböző helyi ellenállási lehetőségeket építkezések és akkumulátorgyárak kapcsán. A legjobb ötletnek a népszavazást tartották. A beszélgetést Schlekman Dániel, a ZöldZugKör egyesület aktívistája moderálta, aki a zuglói szintén Bayer-es építkezés alatt edződött. Aktívan jelen volt a fórumon az újpalotai tiltakozást és ezt a fórumot is szervező Paulovits Adrienn és Román Zsuzsa is. Az ülésen a szerződés elutasítását kérték a helyi civilek.
Paulovits Adrienn felolvasta Vitézy Dávid, fővárosi képviselő és a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökének a civileket támogató üzenetét is, aki megígérte, hogy december 15-én létrehoz egy lakossági találkozót a Bayer képviselőivel: "Engedjék meg, hogy ezúton jelezzem önöknek: a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként kezdeményezem a téma napirendre tűzését a bizottság december 15-i ülésén. Az ülésre ezért a helyi civilek mellett a Bayer Construct és a XV. kerületi önkormányzat képviselőit is meghívom.”
Hozzátette: "Mélységesen felháborít, hogy miközben Lázár János építési miniszter évek óta azt ígérgette, hogy véget ér a kiemelt nemzetgazdasági magánberuházások gyakorlata, a fejlesztők minden korábbinál szabadabb kezet kaptak.”
"Átgondolt, megfelelő helyszíneken, kötöttpályás tömegközlekedéshez közel történő lakásépítésre van szükség. Épp az a baj a tervezett újpalotai beruházással, hogy nem felel meg ennek az elvnek- írta még. - A környék közúthálózata nem bír el 2500 új autót reggelente, ahogy pontosan ismerem, hiszen egy időben én is minden reggel ezen a környéken közlekedtem – a 8-as, 130-as és 133-as buszok így sem bírnak el több ezer további utast. A közösségi közlekedés átfogó fejlesztése nélkül ilyen léptékű lakásfejlesztést bármiféle kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés nélkül nem szabadna Újpalotára ráterhelni.”
Paulovits Adrienn a Klubrádió műsorában ma reggel elmondta: "eddig úgy tűnt, hogy az önkormányzat 100 százalékig támogatja. Most viszont sem a hétfői, sem a keddi bizottsági ülésen nem fogadta el a testület. Csütörtökön lesz a szavazás a testületi ülésen, ahová tüntetést szervezünk, Hadházy Ákos is segíteni fog nekünk. Reggel fél 10-kor gyülekezünk a Hubay Jenő téren, és egy flashmob után 10 órakor bemegyünk a testületi ülésre, ahol szót kérünk, és megpróbáljuk újfent meggyőzni az önkormányzati képviselőinket, hogy ne fogadják el azt a megállapodást, amit kötnének az építtető céggel a Bayer Construct Kft.-vel, aki a Bosnyák teret építette."
A csütörtöki demonstrációt követően közösen mennek be az ülésre a civilek, a helyi MKKP és Hadházy Ákos. A Kutyapárt mai közleménye szerint: Az ülésen a szerződés módosítását és a szavazás elhalasztását kérik a képviselő-testülettől. "Az MKKP nem támogatja az építkezés megvalósulásának jelenlegi kereteit (tehát a lakossági igények mellőzése és minimális fejlesztések), így a XV. kerületi kutyapártos szervezet több tiltakozást is szervezett a beruházás ellen. A párt önkéntes jogi munkacsoportjával közösen AJBH panaszt nyújtottunk be a zöld ombudsmanhoz, illetve megtámadtuk a kiemelő kormányrendeletet az Alkotmánybíróságnál."
