Több ezer autót zúdítanak az újpalotai lakótelepekre
14/11/2025 12:50
| Szerző: Gőzsy Kati/Klubrádió
A lakosságnak már véleményeznie kell a Bayer Construct újpalotai 3487 lakásos gigalakóparkját, a Szilas Liget-projektet a november 5–26. között zajló környezetvédelmi eljárásban, miközben az építészeti tervek nem nyilvánosak, a környezetvédelmi dokumentáció pedig hiányos. Bár hivatalosan még régészeti feltárás folyik, a lakásokat már árulják. Átolvastuk a környezetvédelmi dokumentációt, és beszélgettünk a XV. kerület főépítészével, Sipos Gáborral, aki hangsúlyozta, hogy a kormányrendelettel kiemelt beruházás miatt a kerület csak nézője az eseményeknek. A tegnap nyilvánosságra hozott előzetes megállapodás szerint a DK-s Cserdiné Németh Angéla polgármester vezetésével az önkormányzat mindössze néhány műszaki infrastruktúra-fejlesztést és egy egymilliárd forint értékű bölcsődét kér a beruházótól, miközben a polgármester sorra zárta be az óvodákat. A tervezett közlekedési rendszer alapvetően autóorientált lesz.
A több mint háromezer lakásos Szilas Liget Lakópark az Otthon Start program része, és az erdélyi NER-milliárdos Balázs Attila, a Bayer Construct tulajdonosának érdekeltségéhez köthető. A kormányhivatal szerint a beruházás „nem igényel részletes környezeti hatásvizsgálatot”, mert „jelentős környezeti hatások nem várhatók”, ugyanakkor bárki tehet észrevételt november 26-ig a környezetvédelmi hatóságnál. A véleményezés úgy zajlik, hogy az építészeti terv továbbra sem hozzáférhető. A kormányhivatal honlapján található „Környezeti elővizsgálati dokumentáció” csupán zaj-, víz- és közműfejezeteket tartalmaz, helyszínrajzot vagy látványtervet nem. Az önkormányzat augusztusban még látott beépítési koncepciót, de az sem volt részletes terv.
"Hivatalosan régészeti feltárás folyhat a tervezett Szilas Liget Lakópark területén, de már földmunkák, tereprendezés, épületalap ásása, munkagépek mozgása figyelhető meg. A zaj megterhelő” – mondta a Klubrádiónak Paulovits Adrienn civil, a tiltakozás egyik szervezője. A helyiek hónapok óta tiltakoznak, közérdekű adatigénylésekkel, fórumokkal és tüntetésekkel próbálják védeni környezetüket. Követelik, hogy a teljes építészeti és közlekedési tervdokumentáció legyen nyilvános. A közlekedési problémák mellett a Szilas természetvédelmi terület miatt is aggódnak: a beruházás a Szilas-patak menti ökológiai folyosót és lápréteket is érintheti.

A Bayer ugyanakkor már elkezdte a lakások árusítását a honlapján, 39 és 95 millió forint közötti áron (mérettől függően). 2027. első negyedévére ígérik az első ütem átadását.
Az önkormányzat csak néző
„Két külön történet az eljárás szempontjából a leadandó iratok” – mondta a Klubrádiónak Sipos Gábor, a XV. kerület főépítésze. Elmondta: az Országos Tervtanács hatáskörébe tartozik az építészeti tervek bírálata, míg a most zajló környezetvédelmi eljáráshoz a környezeti hatásokkal kapcsolatos iratok kellettek. Ugyanakkor Sipos szerint „a környezetvédelmi dokumentációban is szerepelnie kellene annak, pontosan mekkora épületekről, milyen volumenű beruházásról van szó, hogy lehessen fogalmunk annak hatásairól.” Jelenleg árnyékviszonyokat ábrázoló képen láthatjuk, hogy körülbelül hogyan fog kinézni, ez a legpontosabb kép a környezeti tervben.

„A legutóbbi, augusztusi építészeti tervekben több 18, 12 és 9 szintes ház szerepelt, de részletek abban még nem voltak” – tette hozzá. „Azóta nem kaptunk anyagot – azt a kormányhivatal kezeli. Nem mi vagyunk az iratok gazdái, nem vagyunk részei az eljárásnak.” A főépítész arról is beszélt, hogy az október végi tervtanácsi ülésre sem hívták meg, pedig véleménye szerint jogilag meg kellett volna hívniuk – a Fővárosi Főépítésszel együtt.

A jelenlegi tervekről elmondta: „Több 18 emeletes épület telepítése szerepel a tervekben, és a kormányrendelet adta lehetőséget az építtető ki is fogja használni.” Kőbányán a maximális megengedett magasság 25 méter, Újpalotán viszont 65 méter lett. „Mi nézőként vagyunk ezeken a tárgyalásokon, nem vagyunk részei a történetnek. Az önkormányzat alkupozíciója minimális, minden a kiemelő kormányrendelet szintjén dőlt el” – fogalmazott Sipos Gábor. A jelenlegi anyag adataiban: a táblázat négy 12 emeletes és négy 18 emeletes épületet említ, ezeknek vannak kisebb épülettömbjei.
A civilek kérdéseit pótlólag továbbítják
A végleges kormányrendelet október 6-án jelent meg, ebben a kormány kiemelt projektté nyilvánította Balázs Attila két építkezését a XV. és a X. kerületben. Ők eddig egyedüliként kapták meg a „gyorsított” engedélyezési eljárás jogát. A rendelet ugyanakkor 28 méterben maximalizálta az építménymagasságot a X. kerületben, a XV. kerületben megmaradt a 65 méter lehetséges legmagasabb épületmagasság. Ezután még meg kellett szavaznia az Országos Tervtanácsnak is, ami megtörtént. A környezetvédelmi elővizsgálatot a Pest Vármegyei Kormányhivatal október 15-én kezdte meg.
Cserdiné Németh Angéla polgármester a Bayer Constructtal a Szilas Liget építkezés ügyében tartott november 5-ei tárgyaláson készült előzetes megállapodást most csütörtökön tette közzé. Ebben a Bayer Construct vállalja, hogy kiegészíti a hiányos környezetvédelmi dokumentációt, és tovább egyeztet az önkormányzattal a közlekedés, a zöldfelületek és a közintézmények kérdéseiről. "A kormányrendelettel kiemelt beruházás miatt alkupozíciója korlátozott" — ezt a főépítész külön kiemeli.
Amit az önkormányzat kér az előzetes állásfoglalásban: hogy az építtető "6 csoportos bölcsödét létesít (terveztet, engedélyeztet és kivitelez), és azt az Önkormányzatnak külön megállapodás alapján térítésmentesen tulajdonba, illetve üzemeltetésbe adja. A bölcsődeépítés értéke – jelenértéken – egymilliárd forint." Erről a civilektől Paulovits Adrienn úgy vélekedik: "Van 5 üres óvoda épület a kerületben, most augusztusban két óvodát záratott be a polgármester szülésszám zuhanásra hivatkozva (a Manóvár utcai és a Régi Fóti úti Tagóvodáját), egyet idén talajszennyezettségre hivatkozva (Szövőgyár utcait), és az elmúlt két évben két másikat is bezártak (Tóth István, Bocskai). Ezek mind üresen állnak. Szóval nem lenne szükség új bölcsődére."
Még ez áll az anyagban, amit a Bayertől várnak: "A Pólus Centerhez vezető út újjáépítése és a Nyírpalota út - Szentmihályi út csatlakozási csomópont átépítése, a fejlesztési területen kívül a Szentmihályi út - Rákospalotai határút csatlakozásánál lévő körforgalom átépítése, az M3 autópálya felvezető szakaszának szélesítése." Ezekről még nem nyilvános a költségvetés, ami tartalmazza a beruházó által vállalt, a beruházáshoz közvetlenül, illetve közvetve kapcsolódó infrastruktúrafejlesztések előzetes költségbecslését.
"A képviselő-testület tudomásul veszi a fejlesztést, és felhatalmazta a polgármestert, Cserdiné Németh Angélát, hogy folytassa az egyeztetéseket a Bayer Construct Zrt.-vel. A céget azonban egyelőre nem bízták meg a beruházás kivitelezésével." Eddig Horváth Csaba volt zuglói polgármester, a Bayer Construct hivatalos tárgyalódelegációjának tagjaként, a cég képviseletében többször is egyeztetett a XV. kerület vezetésével – őt korábban épp azzal vádolták, hogy zuglói ügyekben is a Bayer érdekeit képviselte.
A civilek szerint a XV. kerületi polgármester semmit nem vett figyelembe a tárgyalás során a kéréseikből, ezért november 25-re lakossági fórumot, november 27-re pedig tüntetést szerveznek az önkormányzat ülésére. „Hiába adtuk át egy hete a petíciónkat, semmit nem fogadtak el belőle. Az önkormányzat a Bayerrel egyezkedett helyettünk” – mondta a Klubrádiónak Zsuzsa, a civilek társszervezője. Szerinte a polgármester azzal utasította el a javaslataikat, hogy azokkal elhúzódna az építkezés. „Ezért vagyunk most beszorítva. A városvezetés még azt a minimális gesztust sem tette meg, hogy előtte egyeztessen a lakossággal. Most csak annyit ígértek, hogy adnak egy termet, és továbbítják a kéréseinket – pótlólag november 5-én, de a lényegi ügyekben nulla együttműködés volt.”
Követelték például, hogy a beruházó adjon át lakásokat vagy kedvezményes bérleti lehetőségeket az önkormányzatnak, amelyeket fiatalok, pályakezdők vagy rászorulók számára lehet elérhetővé tenni. Ezt a választ kapták: "A Beruházóval folytatott egyeztetések alapvetően a műszaki és humán infrastruktúra feladatok kezelése került előtérbe kiemelten, lakások átadása már nem fért bele az általuk felajánlott keretbe."
Mit tartalmazhat a Szilas Liget terv?
A Szentmihályi út és a Szilas-patak között, a Pólus Centerrel szemben fekvő területen a nyilvánosan elérhető előzetes környezeti dokumentáció szerint nyolc lakóépület épülne. Átszámítva, a legmagasabbak 61, a legalacsonyabbak 44 méter magasak lennének. összesen 3487 lakással. A fejlesztés 2910 teremgarázs-parkolót (kétszintes mélygarázzsal) és 217 felszíni parkolóhelyet tartalmazna. „A tervezett lakóparki épületek eltérő magasságúak, elhelyezésük alapján összesen nyolc tömbbe kerülnének kialakításra".

A dokumentáció említ kerékpárutat és zöldfelület-rendezést, ugyanakkor a részletes építészeti terv jelenleg nem nyilvános, így ezek pontos nyomvonala és megvalósítási módja nem ismert. Így a főépítészt kérdeztük a részletekről és az azóta történt változásokról: "A fejlesztési terület nagy része már korábban is építési övezet volt, nem zöldterület. Csak a patak felé eső, 40–66 méter széles sáv tartozik véderdő besorolásba - mondta. - A Szentmihályi úttól a patakig húzódó sáv egy része közlekedési, másik része véderdő övezet."
A hatásvizsgálat 79. ábráján látható érdekes lila kunkori vonal a Bayer Construct tulajdonában lévő telkek határát jelöli. Ez a terület „elefántormányszerűen” körülöleli a Pólus parkolóját.
A rákospalotai körforgalom fejlesztése várható
A fejlesztés a kerület egyik legforgalmasabb térségében, a Szentmihályi út – Pólus Center – M3-as csomópont környezetében valósulna meg. A nyilvánosan elérhető dokumentáció azonban nem tartalmaz forgalmi modellezést, és a leírtak szerint nem történt egyeztetés a BKK-val sem.
A tervek alapján a projekt autóorientált: közel háromezer parkolóhely létesülne, miközben tömegközlekedési vagy aktív közlekedési fejlesztést (pl. kerékpárút-hálózat, közösségi közlekedési kapcsolat) nem részletez.
A főépítész elmondta, amit azóta a BKK és Budapest Közút egyeztetések alatt történt: "Az új feltáró út nem keresztezi a patakot, és nem vezet tovább az M3-ig, mint korábbi tervekben. A Szentmihályi út négysávosítása nem valósul meg, mivel a Budapest Közút ezt szakmailag nem indokolta. A rákospalotai körforgalom fejlesztése azonban várható. A patak menti véderdő-sáv beépítésre továbbra sem alkalmas." Vagyis nem veszik le a terhet az autós közlekedésről.
A bicikliútról, ami a patak déli oldalán halad, elmondta: "Az önkormányzatnak van fejlesztési terve, amely összhangban van a főváros koncepciójával. Az engedélyezés folyamatban van, és cél, hogy legalább a beruházási területen belüli szakaszt a beruházó készítse el." Ami egy nem túl hosszú szakasz.
Nincs friss biológiai felmérés
A Szilas Liget lakópark közvetlen szomszédságában található a Szilas-tó Természetvédelmi Terület, amely alig ötven méterre fekszik a tervezett építési zónától. A környezetvédelmi dokumentáció elismeri, hogy a terület felszíni vízvédelmi és ökológiai szempontból érzékeny, és számos védett faj előfordulása ismert innen.
A biológiai értékelés azonban nem friss terepi felmérésre, hanem korábbi kutatási adatokra épül: a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság adatbázisára és Dr. Kriska György (ELTE TTK) publikációira. Kriska adatai szerint a Szilas-tó térségében több mint harminc védett faj él, köztük fehér gólya, vízityúk, nádi tücsökmadár, mocsári teknős és különböző denevérfajok.
A jelentés tehát meglévő természetvédelmi adatokat hasznosít, új helyszíni felmérés nem készült – ez szakértők szerint problémás, mert az ökológiai állapot azóta változhatott.
A jelenlegi környezetvédelmi eljárás nem engedélyezési eljárás, hanem előzetes környezeti szűrés: ennek célja annak eldöntése, hogy szükséges-e részletes hatástanulmány. A lakosság és a civil szervezetek észrevételei segíthetik ennek elrendelését. Az észrevételeket november 26-ig lehet megtenni a zoldhatosag@pest.gov.hu címen vagy a XV. kerületi önkormányzat jegyzőjénél.
