„Támogassa
Reggeli gyors

Szakértő: Piaci körülmények között nincs benzinhiány

11/08/2022 12:32

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

Magyarország Oroszország helyett fizetett tranzakciós díjat Ukrajnának, így csütörtökön ismét olaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken. De mennyire bevett egy másik ország helyett kifizetni a szállítási díjat, és egyáltalán, hogyan jön még az olaj két ellenséges ország között? Pletser Tamás elemző mondta el a Reggeli gyorsban.

2022. augusztus 11. Reggeli gyors - részlet 2022.08.11. Pletser Tamás
06:39
00:00

A tervek szerint mától újraindult az olajszállítás Oroszországból, miután a magyar olajtársaság kifizette az oroszok helyett a tranzitdíjat az ukránoknak. A Mol közleménye szerint a pénzt saját zsebből fizették. A Reggeli gyorsban Pletser Tamás, az Erste Market EMEA Olaj-, és Gázipar Elemző Erste Befektetési Zrt olaj és gázipari elemzője sem vélelmezte, hogy ehhez magyar állami költségvetési pénzt kellett volna felhasználni: "a Molnak bőven van annyi likvid tőkéje, hogy kifizesse" - mondta Plester, bár megjegyezte, nem tudjuk, hogy pontosan mennyi ez a díj. Azt lehet tudni, hogy 2010-ben még 1,3 dollár/hordó volt, amit Oroszország Ukrajnának fizetett tranzitdíjért. Lehet, mondta a szakértő, hogy azóta ezt az összeget felemelték, és így most olyan 30-40 millió dollár lehet a havi átutalás. "Nem olyan nagy összeg, ami a Molt megterheli" - jelentette ki Pletser.

A Mol Dunai Finomítója Százhalombattán
 
A Mol Dunai Finomítója Százhalombattán
 
Százhalombatta, 2022. május 24. Szivattyúállomás műszerterme az Adria kőolajvezeték fogadópontjánál a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én. MTI/Szigetváry Zsolt
Fotó: Szigetváry Zsolt
 

 

Csütörtökön a Technológiai és Ipari Minisztérium arról tájékoztatta a sajtót, hogy ismét jön kőolaj Magyarországra a Barátság vezetéken. „A szállításban augusztus negyedikére ütemezték a rendes hónapváltási leállást. Magyar közbenjárásra, a tranzitdíj átvállalásával rövid időn belül sikerült elhárítani az újraindulás technikai, elszámolási jellegű akadályát. Így a szállítás tegnap megkezdődött, és az éjjeli óráktól ismét folyamatosan érkezik Oroszország felől, Ukrajnán át kőolaj a Barátság vezetéken Magyarországra is”.

Plester arról nem tudott részleteket, hogy az olajiparban mennyire unortodox megoldás, ha a vevő fizeti ezt a tranzitdíjat, de megjegyezte, hogy az olajipar pragmatikusan működik, és szerinte az oroszok majd "nyilván valahogy visszaadják" a magyar olajcégnek. Például kedvezményt kapnak, vagy olajban megkapják.

Arról is beszélt, hogy a fáma szerint úgy alakult ki az elszámolási probléma, hogy az orosz bank, ami ezt az elszámolást végezte, most nem akarta teljesíteni az utalást, többszöri próbálkozás után sem, erre az oroszok lekapcsolták a szállítást ezen a vezetékágon. De úgy tűnik, hogy ezzel a megoldással a Mol át tudja hidalni a problémát, mondta.

"Ez egy olyan üzlet, aminek mind a két fél nyertese: Az oroszok el tudják adni a vezetéken az olajat, ami a legnagyobb árbevétel az orosz olajipar számára, és az ukránok részéről is nyereség, mert több százmillió dollár bevételük van a tranzitbevételből. "Nyerő-nyerő szituáció, ha a felek racionálisak maradnak, akkor ez a kapcsolat megmaradhat" - mondta a szakértő.

Arról is beszélt, hogy az olajnak jegyzett piaci ára van, amit az oroszok is követnek, és ami csütörtökön reggel éppen 74,20 dolláron állt hordónként: ennyiért kapjuk mi a nyersolajat, amihez az oroszok szoktak némi diszkont árat is adni, mivel a vezetékes szállítás számukra is kedvezőbb, kevesebbe kerül, mintha tengeren kellene eladni, így egy-két dollárral olcsóbban is hozzájuthatunk.

Hogy lesz-e benzin a közeljövőben, arról a szakértő azt mondta, hogy amíg  Magyarországon marad a befagyasztott hatósági benzinár, addig a hiány velünk marad. Hivatkozott Kornai Jánosra, aki többször is levezette, hogy piaci körülmények között nincs hiány, mert ha valamiből kevés van, annak felmegy az ára, de ahol hatósági ár van, ahol nem találkozik a kereslet a kínálattal, ott hiányjelenség lép fel. A kínálatot a Mol nem tudja növelni, mert ennyi a finomítókapacitása, ennyit tud, és bár importból is be tud hozni, de az meg logisztikai korlátokba ütközik. És most ilyen ár mellett a kereslet erősebb, mint amennyit a Mol kínálni tud, ezért a hiány fennmaradhat.

Arra is felhívta Plester Tamás a figyelmet, hogy hagyományosan az augusztusi hónap a legerősebb az olajiparban, különösen a dízelnél ugrik meg a kereslet.