PSZ: Kapkodva nem lehet bevezetni az MI-t az iskolákban
17/11/2025 10:45
| Szerző: Klubrádió
A mesterséges intelligencia oktatás önálló tantárgyként való bevezetése komoly kockázatot jelenthet, ha a kormány úgy vezeti be az iskolákba, hogy közben nincs átgondolva a jogi, technikai és pedagógiai háttér, akkor minden félreérthető lépés vagy rosszul előkészített megoldás sokkal nagyobb károkat okozhat, mint hasznot – figyelmeztetett a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke a Reggeli gyorsban.
Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke elmondta: bár Palkovics László kormánybiztos komolyan vette a szakszervezet szakmai anyagát, az oktatási irányítás részéről korábban semmi nyitottság nem mutatkozott. Most még csak koncepciókról van szó, de már ez is látszik, hogy Magyarország többéves lemaradásban van a skandináv és balti országokhoz képest. Gosztonyi szerint sürgető lenne ugyan a felzárkózás, de a kapkodás csak újabb hibákat szülne: az MI-oktatás bevezetése előtt etikai kódexre, egyértelmű szerzői jogi szabályokra és a pedagógusok átfogó felkészítésére lenne szükség.
Gosztonyi szerint a gyakorlati feltételek sem adottak. Az iskolákban használt laptopok jelentős része négy-öt éves, már a beszerzésükkor sem volt korszerű, és sok esetben el sem bírná az új MI-platformokat. Emellett a wifi-hálózatok is gyengék: már a kompetenciamérés digitalizálása során is több intézményben összeomlott a rendszer, amikor egyszerre több száz eszköz próbált kapcsolódni - tette hozzá.
Gosztonyi Gábor felhívta a figyelmet arra az anomáliára, mi szerint az MI-oktatást úgy akarják megvalósítani, hogy a Takaró Mihály-féle "hihetetlen káros, elmaradott, múltba merengő" jelenlegi nemzeti alaptanterv szóba sem hozza a mesterséges intelligenciát, és a digitális eszközök használatát korlátozó szabályozás is tovább nehezíti az előrelépést. "Már második tanévben van az a nagyon rossz és inkább visszafelé mutató jogi szabályozás, hogy vigyázzunk a gyerekek digitális egészségére. Ezért megküldjük az összes digitális eszköz használatát, illetve napokkal korábban kell a kollegáinknak jelezni, hogyha mégis valamilyen digitális eszköz szeretnének használni az órán" - emlékeztetett az érdekképviseleti vezető. A szakszervezet szerint enélkül esély sincs arra, hogy a magyar gyakorlat felzárkózzon a nemzetközi trendekhez.
Arról, hogy mikorra válhat valósággá az AI-oktatás, senki sem tud biztosat mondani. A tárgyalások most kezdődtek, és egyszerre kellene megfelelni a lemaradás ledolgozásának kényszerének és a szakmai alaposság igényének.
2025.11.17., hétfő 7.33
Riporter: Szénási Sándor
