Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Öten kiléptek a 15. kerületben a várost vezető frakcióból

27/11/2025 15:05

| Szerző: Gőzsy Kati/Klubrádió

Nem érvényesíthetjük ezt a megállapodást, amit a DK a Fidesz segítségével - akik megszavazták a beruházást - hozott össze, ezért a Momentum kilép a kerületet vezető frakcióból - mondta a Klubrádiónak Pálmai Attila momentumos képviselő, aki nyolcadmagával nemmel szavazott a XV. kerületi önkormányzat és a NER kedvenc építtetőjének, Balázs Attilának a cége, a Bayer Construct közötti megállapodásról szóló bizottsági ülésen csütörtökön. A szavazás után a három momentumos, a volt jobbikos, már független Lukács Gergő és a DK-s Farkas Edit kilépett a frakcióból.

"A képviselők teljesen el voltak zárva az információktól" - indokolta Pálmai Attila, hogy mi miatt szavaztak nemmel. A DK-s Cserdiné Németh Angéla polgármester tárgyalt a Bayer Constructot képviselő Horváth Csabával, ezekről a képviselők nagyrésze csak utólag értesült. Ezt többen megjegyezték a felszólalásaikban.

A DK-s Farkas Edit számára is elfogadhatatlan az a szerződés, amit a polgármester a frakció előzetes bevonása nélkül, fideszes szavazatokkal elfogadott. "Számomra ez azt jelentette, hogy ha nemcsak a testületet, hanem a saját frakcióját sem vonta be az előkészítő munkába, akkor nincs értelme ennek a frakciónak a tagja maradni."

Öt képviselő a szavazást követően azonnal kilépett a várost vezető frakcióból. Három momentumos: Gyurkó Dániel alpolgármester, Pálmai Attila és Hegymegi Anita képviselők. "A közgyűlés döntése teljesen ellentétes a helyiek érdekeivel, ennek megfelelően a lakosok ki is fejezték nemtetszésüket, és a Momentum képviselői nem támogatták a közgyűlésben az építkezést. Ennek ellenére a Demokratikus Koalíció és a Fidesz képviselői megszavazták a beruházást." 

Az ülés előtt a tiltakozó lakosság Hadházy Ákos független képviselővel és az MKKP helyi aktivistáival találkozott, és beültek a 10-től 13.45-ig tartó eseményre. Itt többen felszólaltak a megállapodás ellen, Hadházy Ákos is, aki óva intette a képviselőket, hogy megszavazzák ezt a megállapodást. Ez a 150-180 milliárd forintos befektetés 2-3 százalékos juttatása az önkormányzatnak olyan fejlesztésekre, ami épp a lakótelep megépülése miatt válik szükségessé. Hangsúlyozta, ha nem fogadják el, akkor a kezükben marad az a lehetőség, hogy később pereljenek. Zugló most épp ezt teszi a szintén Bayer által felépített bosnyák téri pláza monstrum miatt.

 
Civilek a Városhza előtt
 

3487 lakás, 3000 parkoló, négy darab 65 méter magas (18 emeletes) és négy darab 42 méteres (12 emeletes) épület épül az újpalotai Szilas-patak és az ősláp mellé. A fejlesztési hozzájárulás rendkívül alacsony. Kedden lett nyilvános, hogy az ígért egymilliárd forintos bölcsődével és a lakásonként fizetett, összesen 1,74 milliárd forintos bevétellel együtt az infrastruktúrára szánt összeg milyen kevés: „13,5 milliárd forint, ebből összesen 3,7 milliárd az, ami nem áll a projekt érdekében – mondta a Klubrádió kérdésére a DK-kötődésű Csernák János alpolgármester. – A kötelező az, amit a közútkezelő és a közművek írnak elő. Ami nem kötelező elem, az, amit az önkormányzat kért és a beruházó befogadta, ezek: rekreációs terület a patak felől (közmű, játszótér, kutyafuttató, kerti bútorok, növényesítés, fatelepítés, streetworkout, napozórész, futópálya) – 115,4 millió; 51,9 millió; plusz 450 millió a Szilas-patak környékének revitalizációja; 300 millió a már ismert bölcsőde létesítése – 1 milliárd; a patak melletti kerékpárút – 42,5 millió. Ez nagyjából 2 milliárd forint fejlesztés, ehhez jön még a már szintén ismert 1,743 milliárd forint fejlesztési hozzájárulás, amit a beruházó befizet az önkormányzatnak.”

 
Tiltakozás az újpalotai gigalakópark ellen
 

A rekreációs terület és az egyéb elemek, amelyeket az alpolgármester említett, csak porcukorszórás Pálmai Attila momentumos képviselő szerint. "A beruházás volumenéhez képest elenyésző költség, és a beruházó magától is megcsinálná, hiszen így tudja eladni a lakásokat, ha fejlesztett a környezet. Az, hogy 10 000 ember költözik ide közlekedési fejlesztés nélkül, elképzelhetetlen. Én elég radikális vagyok ebben a kérdésben. Max. 4–5 emeletes beépítés, kötöttpályás kapcsolat Újpalotának, zöld lakópark esőkertekkel, nagy parkokkal, élő patakparttal.” 

Közlekedési, környezetvédelmi hatástanulmány és részletes beépítési útmutató nem készült.