„1%
Kovátsműhely

Mindig úton lenni - A road movie a Kovátsműhelyben

27/06/2020 10:01

| Szerző: Klubrádió

Magyar ésszel szinte elképzelhetetlen az a fajta mobilitás, ami az amerikaiakat jellemzi, s amire egy filmes zsáner épült. Réz András és Koltai Lajos a Kovátsműhely vendége.

A Kovátsműhely vasárnapi daltörténete a Road movie című dalhoz kapcsolódik. Réz András filmesztétával a műfaj sajátosságairól és annak leghíresebb, legsikeresebb képviselőiről beszélgetünk. Az adás második vendége telefonon Koltai Lajos világhírű operatőr, aki maga is forgatott road movie-t: többek közt ennek a forgatásnak a viszontagságairól és szépségeiről mesél Kováts Krisztának vasárnap 17 órától.

A road movie műfaja az Egyesült Államokból indul. Magyar ésszel elképzelhetetlen az a fajta mobilitás, ami az amerikaiakat jellemzi, talán éppen ezért is alakult ki ott ez a filmes zsáner. Egy road movie-ban a főhősök valamilyen okból állandóan úton vannak: Réz András szerint ennek az úton levésnek a legautentikusabb eszköze az autó. Jellemzően két okból indul(nak) el a főhős(ök): vagy azért, mert konkrét céljuk van, valami felé tartanak, vagy pedig azért, mert valami elől menekülnek.

Beszélgetünk a leghíresebb road movie-król - mint például a Szelíd motorosok című film, vagy a jóval később készült Thelma és Louise. Réz András elmondja, hogy milyen hatást érnek el ezekben az alkotásokban a különböző filmzenék - míg a Szelíd motorosok esetében egy komplett korrajzot kapunk az elhangzó zenékből (hiszen a korszak legnagyobb rockslágerei hangzanak el a filmben), addig a Thelma és Lousie már saját zenét kapott.

Persze Európában, sőt Magyarországon is készültek road movie-k, ezekről is beszélgetünk - egészen pontosan arról, hogy ezek miért is nem nevezhetőek a klasszikus értelemben véve road movie-nak.

 

Adásunk második felében telefonon velünk lesz Koltai Lajos világhírű operatőr, aki Konchalovsky Homer and Eddie című road movie-jának volt az operatőre (Whoopi Goldberg és Jim Belushi főszereplésével). Koltai mesél azokról a viszontagságokról, amelyeket egy ilyen film forgatása óhatatlanul maga után von: szélsőséges időjárási körülmények közt, sivatagi forróságban és térdig érő hóban is forogtak jelenetek; és a feszített tempó is erősen próbára tette a stábot. Koltai elmondása szerint ráadásul a rendező sem volt könnyű eset.

Persze beszélgetünk az operatőr más, világhírű filmjeiről, operatőri technikákról, az angolszász és a magyar forgatási szokások különbségeiről is. Koltai Lajos évekkel ezelőtt elhatározta ugyan, hogy ezentúl már csak rendezni fog, Szabó István felkérésére - hogy legyen a Zárójelentés című film operatőre - azonban mégis igent mondott, hogy miért, az is kiderül vasárnap 17:00-kor a Kovátsműhelyben.