Miért nem lesz Amerikából Magyarország?
12/02/2025 06:37
| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió
Ez a címe Madlovics Bálint és Magyar Bálint közös tanulmányának, amelyet a Foreign Affairs amerikai folyóirat internetes változata jelentetett meg. A kérdés természetesen arra vonatkozik, hogy Donald Trump visszatérése nyomán mi óvja meg az Egyesült Államokat attól, hogy az elnök mintegy orbáni jellegű és léptékű autoriter hatalmat építhessen ki az Egyesült Államokban.
Madlovics és Magyar felhívja a figyelmet arra a jelenségre, hogy a progresszíveknek az univerzális liberális értékekről vallott felfogása a problémákat illetően erkölcsi korlátokat emelt, de nem nyújtott megoldást, míg a populisták erkölcsi korlátok nélküli megoldást kínáltak. És ha a megoldást nem is tudják nyújtani, az erős vezető víziója akkor is lenyűgöző alternatívát jelent.
A különbségeket kifejtve, a két szerző egyfelől utal arra, hogy Trump nem uralja olyan mértékben a republikánus pártot, mint amennyire Orbán a Fideszt, ahol például nem tartanak előválasztásokat az elnökjelöltségre pályázók között. A Fideszben nincs olyan, hogy hűség a párthoz: csak Orbánhoz való hűség létezik - írják. Másfelől kiemelik, hogy az aránytalan választási rendszernek köszönhetően Orbán olyan szupertöbbséghez jutott a parlamentben, hogy kedvére átírhatta az egész alkotmányt és az alapvető jogszabályokat. Trumpnak sokkal nehezebb dolga lenne – hangsúlyozzák, és azzal a hasonlattal élnek, hogy a magyar demokrácia olyan hajó, amelyet elég egy helyen megfúrni, és attól már elsüllyed, míg az amerikai demokrácia hajója rekeszekre van osztva, és így akkor is a felszínen marad, ha nagyobb léket kap.
Trump azon kísérletei, hogy gyengítse a végrehajtó hatalom korlátját jelentő fékeket és ellensúlyokat, a szövetségi közigazgatásban a tisztogatásra irányuló erőfeszítései, a záporozó elnöki rendelkezések, amelyek látványos kihívást intéznek a végrehajtó hatalom visszafogásával szemben, megrengethetik ugyan az Egyesült Államok demokratikus normáit, de ezeknek a terveknek még egyike sem került a Kongresszus elé, és közülük sok elképzelés jogalkotási útakadályba fog ütközni – vélekedik Madlovics és Magyar. A szerzőpáros az amerikai szövetségi berendezkedésnek arra a sajátosságára is utal, hogy az egyes államok széles körű önállóságot élveznek. Emellett felhívják a figyelmet a médiaviszonyokban kimutatható eltérésekre – nem csupán arra, hogy Trumpnak igen nehéz lenne olyan médiafölényre szert tennie, mint amilyennel Orbán rendelkezik, hanem arra is, hogy Amerikában más a média működési módja, és még a Trump szócsövének tekintett Fox News is megszólaltat demokratákat, és kétpárti vitákat szervez.
A február 23-i parlamenti választásra készülő Németországnak egy újabb Helmut Kohlra lenne szüksége, de helyette Friedrich Merzet kapja – írja az EUObserver című brüsszeli portál. A cikk felidézi, hogy amikor Kohlt kancellárrá választották, a nyugati világ akkor is súlyos válságban volt. A Szovjetunió a nyolcvanas évek elején Afganisztánban megpróbálta érvényesíteni szuperhatalmi státusát, Európa keleti felében pedig korszerű, SS-20-as rakétákat telepített, amelyek képesek lettek volna csapást mérni a NATO-ra.
Németországot ma – írja a szerző - hasonló módon létében fenyegetik a geopolitikai kihívások. Vlagyimir Putyin megindította Európában a második világháború óta az első államok közötti háborút, és gyakran fenyegeti nukleáris konfliktussal a Nyugatot. Az orosz imperializmus 2022-es nagyszabású visszatérése a német külpolitika radikális irányváltásához vezetett. Olaf Scholz felismerte, hogy Németországnak többet kell szánnia védelemre és biztonságra. De három évvel a háború kirobbanása után a kancellár által meghirdetett korszakváltás megvalósítása alapvetően még mindig várat magára. Scholz alatt romlott Németország viszonya két nagy uniós szomszédjával és partnerével, Franciaországgal és Lengyelországgal. Tavaly októberben a lengyel kormányfő bevonása nélkül tartottak Ukrajna ügyében csúcstalálkozót Berlinben a nyugati vezetők. A német kormány azt is halogatta, hogy megtiltsák az orosz cseppfolyósított gáz szállítását, és hogy felelősségre vonják a szankciókat megsértő uniós vállalatokat – sorolja szemrehányásait az EUObserver cikkírója.
Ezzel szemben az 1982-ben hivatalba lépett Kohl a maga idejében hatékonyan hozzáigazította Németországot a bonyolult geopolitikai helyzet követelményeihez. Megértette a szovjet agresszió hiteles elrettentésének lényegbevágó jelentőségét, és hozzájárult a Pershing II-es amerikai rakéták nyugatnémet területen való telepítéséhez. Bár akkor sokan bírálták a döntését, az kulcsfontosságú volt a hidegháborús feszültség enyhítését illetően. Ugyanakkor Kohl erős szövetséget alakított ki Francois Mitterrand francia elnökkel, és partnerségük megvetette az 1992-es Maastrichti Szerződés, az Európai Unió alapjait. Emellett tudatában volt annak, hogy Németország történelmi felelősséget visel a Lengyelországgal való kölcsönös bizalom és megértés kialakításáért, és élen járt az EU keleti bővítésében. A Kohl által megtestesített államférfi alakja fájdalmasan hiányzik ma Európában – hangsúlyozza a portál.
A választások nyomán most várhatóan a kereszténydemokrata Friedrich Merz lesz a kancellár, akinek az EUObserver szerint az lesz a dolga, hogy újra megragadja azt az európai szellemiséget, amely áthatotta Kohl kancellári tevékenységét.
2025.02.12., szerda 7.00
Riporter: Kárpáti János
