Márkák a gyerekszobában: mit tanulnak a kicsik tőlünk?
8/10/2025 04:38
| Szerző: (X)
| Szerkesztő: Pálinkás János
A gyerekszoba régen a képzelet színtere volt pár plüssel, néhány könyvvel, egy-két társasjátékkal, és máris kezdődhetett a kaland. Ma viszont egyre inkább a fogyasztói társadalom lenyomata jelenik meg benne. A gyerekek már egészen kicsi koruktól találkoznak a márkák világával – nemcsak a reklámokon keresztül, hanem a mindennapi tárgyaikon, játékaikon, iskolai felszereléseiken is. A kérdés az, hogy mit tanulnak ebből, és hogyan hat mindez a jövőbeli értékrendjükre?
Márkás termékek, okos eszközök – a gyerekkor új szimbólumai
Egy iskolatáska vagy tornazsák ma már nem csupán praktikus holmi, hanem státuszszimbólum is lehet. A gyerekek gyakran már az óvodában is érzékelik, ki milyen kulaccsal, figurás uzsonnás dobozzal vagy éppen okos játékokkal érkezik. Az autós játékok sem a régi egyszerű kisautók már, sokszor applikációval vezérelhetők, világítanak, hangot adnak ki, és akár tanító funkcióval is bírnak. A REGIO JÁTÉK kínálatában például számos olyan termék található, amelyek amellett, hogy szórakoztatóak, divatosak is, legyen szó egy menő távirányítós autóról, egy cuki mesefigurás tornazsákról vagy egy jó mókát ígérő táncszőnyegről.
Ezek a tárgyak nemcsak örömet okoznak, hanem már egészen fiatal korban bevezetik a gyerekeket a fogyasztás világába.

Tudatosságra nevelni pedig játékosan is lehet
A reklámok, influenszerek és kortársak hatása erős, de a szülők kezében még mindig ott van a lehetőség, hogy irányt mutassanak. A tudatos vásárlásra való nevelés nem feltétlenül tiltásról vagy lemondásról szól. Inkább arról, hogy megtanítjuk a gyerekeket értékelni azt, amijük van, és felismerni, mi az, ami valóban hasznos vagy örömet okoz. Egy közösen kiválasztott társasjáték, egy saját készítésű uzsonnás dobozmatrica vagy egy újrahasznosított anyagból készült iskolai felszerelés mind lehet jó kiindulópont egy beszélgetéshez arról, hogy miért vásárolunk, és mit jelent számunkra egy tárgy.
A jövő fogyasztói ma játszanak a szőnyegen
A gyerekek nemcsak a jövő felnőttjei, hanem a jövő vásárlói is. Az, ahogyan ma viszonyulnak a tárgyakhoz, hosszú távon meghatározza majd, hogyan döntenek felnőttként, legyen szó környezettudatosságról, pénzügyi tudatosságról vagy a reklámokkal szembeni kritikus gondolkodásról. A szülők, pedagógusok és a játékokat forgalmazó cégek közösen formálják ezt a szemléletet. Így a játék lehet több is, mint szórakozás, lehetőség arra, hogy értéket közvetítsünk, és olyan felnőtteket neveljünk, akik nemcsak vásárolni tudnak, hanem választani is.
(X)
