„Klubrádió
Reggeli gyors

Financial Times: Így vezeti félre az embereket a magyar kormány a benzinhiányról

8/12/2022 08:56

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

Egy nappal az üzemanyag árstopjának megszüntetése után arról írnak külföldön, hogy Európában 10 százaléknyi a benzinhiány, addig Magyarországon 30 százalékot ért el, és még hónapokba telik, mire a készleteket feltöltik, és visszatér a bizalom. Az Ukrajnának szánt hitel magyar vétója után más megoldásokat keresnek, és egyre többen gondolják, hogy ezután nem jár uniós pénz Magyarországnak. Rejtélyes a magyar-orosz vasútikocsi-szállítás Egyiptomba. Nemzetközi lapszemle.

2022. december 08. Lapszemle 20221208/Csernyánszky Judit
05:32
00:00

A Financial Times a magyar benzinkáoszról ír, a pénzügyi lap szerint a 13 hónapon keresztül életben lévő árstop megszüntetéséhez az vezetett, hogy a literenként nagyjából 1,2 euróba kerülő magyar üzemanyagon az importőrök semmilyen profitot nem tudtak termelni, ezért harmadával zuhant a kínálat az elmúlt hetekben. Az Erste szakértője szerint Európában mintegy 10 százaléknyi a benzinhiány, addig Magyarországon 30 százalékot ért el. Elemzők szerint hónapokba telik, mire a készleteket feltöltik, és az importőröknek is időbe telik, mire visszatér bizalmuk a magyar üzletvitel és üzletpolitika iránt.

Mindez pedig ékes bizonyítéka annak, hogy az egyre kilátástalanabbá váló gazdasági helyzet mekkora nyomást gyakorol Orbán nacionalista gazdaságpolitikájára. Gulyás Gergely miniszter annak ellenére az Oroszország elleni szankciós politikára vezette vissza az okokat, hogy Magyarország az olajembargó alól is felmentést kapott, és a Barátság vezetéken hozzánk továbbra is jöhet orosz olaj.

Gulyás Gergely: a szankciók miatt kell kivezetni a benzinárst
 
Gulyás Gergely: A szankciók miatt kell kivezetni a benzinárstopot
 
Budapest, 2022. december 6. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter (j) és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója sajtótájékoztatót tart a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtótermében. MTI/Balogh Zoltán
Fotó: Balogh Zoltán
 

 

Orbán Viktor kormányfő az uniós ársapkát hibáztatta a hazánkban kialakult benzinhiányért, és éppen ebben a válságos helyzetben a magyar jogállami normasértések odavezettek, hogy az Unió kénytelen felfüggeszteni 13,3 milliárd euró kifizetését Magyarországnak. 

A Deutshce Welle arról ír, hogy a magyar vétó után Brüsszel hogyan tud majd segíteni Ukrajnának, hogy megkaphassa a neki szánt 18 milliárd eurós hitelt. Orbán Viktor közben azt bizonygatja, hogy ő egyáltalán nem akarja zsarolni az Uniót a szerinte automatikusan Magyarországnak járó uniós forrásokért, de Brüsszelben ezt máskép látják. Valdis Dombrovkis, az Európai Bizottság alelnöke fájlalja, hogy Magyarország vétózott, de megígérte, hogy valamit mindenképpen kitalálnak, mert a jövő hónapban a segély legalább egy részét el kellene utalni a téli fagyoktól szenvedő ukránoknak. Vagy az EU sürgősségi alapjából szakítanak ki pénzt erre, hogy a tagállamok külön-külön járulnak hozzá a közös kasszához, amit a saját büdzséjükből kell megfinanszírozzanak.

Ez azonban sokkal költségesebb lenne mindenki számára. Elképzelhető még az is, hogy az Európai Befektetési Banktól valamilyen áthidaló hitelt igényelnek. A holland pénzügyminiszter közölte, ő egyáltalán nem támogatja, hogy a magyar kormány megkaphassa a jelenleg felfüggesztés alatt álló uniós pénzeket. Mert a magyar kormány viselkedése több, mint felháborító, másrészt semmit nem javult a jogállami helyzet.

A Transparency International arra kérte az Európai Tanácsot, hogy ne ítélje oda addig a pénzeket, amíg azok a politikai elit érdekeit szolgálják, és nem az állampolgárokét. Továbbra is monitorozni kell Magyarországot, hogy ne lophassák ezeket a forrásokat.

A Politico ennek kapcsán azt írja, hogy a cseh soros uniós elnökség arra kérte az Európai Tanácsot, hogy ismételten nézze át, és értékelje újra a magyar teljesítéseket a jogállami reformígéretekben foglaltak szerint. A németek és a franciák hasonlóképpen vélekednek. Emellett a cseh pénzügyminiszter azt javasolta a Johannes Hahn költségvetési biztosnak, hogy mérsékeljék a felfüggesztésre kerülő pénzhányadot.

Magyarország ismét vasúti szerelvényeket szállított Egyiptomnak, az EgyptNews szerint a globális válság miatt kellett egy időre felfüggeszteni a szállítmányok kiküldését. Ezúttal 37 légkondicionált vasúti kocsit küldtek ki, ezzel csaknem 200-ra nőtt az eddig Magyarországról exportált termékek száma. Az egymilliárd eurós megállapodás 1300 szerelvényre vonatkozik. A cikk szerint a Ganz-MÁVAG és az orosz Transmashholding együttműködve gyártják a szerelvényeket, de hogy milyen hitelből és milyen finanszírozásban, arra nem kapunk választ.