„Köszönjük
Reggeli gyors

Dorosz: Nagyon megnehezíti a kormány Budapest helyzetét

15/11/2019 12:32

| Szerző: Klubrádió

A főváros régi, fideszes vezetése lényegében semmit nem tett a zöldebb közlekedésért, a kormány elmúlt napokban mutatott hozzáállása és új javaslatai pedig nagyon meg fogják nehezíteni a Budapest zöldítésére törekvő új önkormányzat helyzetét – mondta Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes. A politikus arról is beszélt, régi villamosvonalakat élesztenének újra, és drónokkal akarják mérni a légszennyezettséget, hogy arról végre valós képet kaphassanak.

2019. november 15. Reggeli gyors-részlet/Interjú Dorosz Dáviddal (19.11.15.)
07:24
00:00
Tragikusak és tarthatatlanok a budapesti légszennyezettségi adatok, amit főként a rossz, akár több mint negyvenéves járművekkel üzemelő tömegközlekedés és a gépkocsik, azon belül pedig a dízelesek egyre növekvő száma okoz – utóbbiak aránya jelenleg nagyjából 30 százalék. Ezért alapvető átalakításra van szükség, növelni kell a zöldebb, kötöttpályás tömegközlekedés arányát, és olyan rendszert kell létrehozni, hogy az autósok szívesen átüljenek a tömegközlekedési járművekre. A főváros a következő években ezen fog dolgozni – mondta Dorosz Dávid, az átláthatóságért és klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes.

A politikus szerint az elmúlt kilenc évben a Fidesz vezetésével a főváros lényegében semmit nem tett a zöldebb közlekedésért, a kormány elmúlt napokban mutatott hozzáállása és új javaslatai pedig, amelyekkel a Budapest és az állam közti viszonyt összevissza akarják rángatni, nagyon meg fogják nehezíteni az új önkormányzat helyzetét.

 
 Dorosz Dávid klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes
 Forrás: Facebook
 

A kormány kedden többek közt azt javasolta a parlamentnek, foglalja törvénybe, hogy az önkormányzatoknak az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk. Egy ilyen új szabály azt is jelentheti, hogy kevesebb állami forrás jut a budapesti tömegközlekedésre, ami megrogyaszthatja a fővárosi költségvetést. A kormány másik javaslata pedig arról szól, hogy a települések a jövőben ne szólhassanak bele, mi épül a területükön, legfeljebb abba, az hogyan nézzen ki.

Dorosz Dávid arról is beszélt, elképzelhető, hogy új villamosjáratokat indítsanak, akár a Thököly úton, de a pesti oldalon lakóknak hatalmas segítség lenne a 14-es és a 47-es villamos vonalak összekötése is. Ennek az észak-déli fonódó szakasznak a tervei megvannak, néhol még a sínek helye is, ezért a projekt viszonylag gyorsan kivitelezhető lenne. Forrásokat kell hozzá találni, az új fővárosi vezetésnek kifejezett célja, hogy zöld módon alakítsa át a közlekedést – tette hozzá.

A főpolgármester-helyettes arra a kérdésre, tervezik-e a dízelautók használatának korlátozását, azt mondta, szerinte tesznek majd olyan lépéseket, hogy a belváros levegőjét a következő öt évben radikálisan javítsák. Ezt a tömegközlekedés fejlesztésével, a szennyezettségmérő rendszer erősítésével, a szennyező tevékenységek és közlekedési formák csökkentésével akarják elérni. Mint mondta, ehhez többek között már beadtak egy olyan uniós pályázatot, amelynek célja, hogy részben drónok felhasználásával új módon, pontosabban mérhessék Budapesten a levegő szennyezettségét.

Légszennyezés - Szálló por - Közlekedés
 
 MTI Fotó: Máthé Zoltán
 
 

Dorosz annak kapcsán nyilatkozott, hogy a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace képviselője az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának ülésén a héten arról beszélt, méréseik szerint a levegőszennyezés sokkal súlyosabb annál, mint amit a hivatalos adatok mutatnak. A mérésekhez egy Magyarországon egyedülálló, a rendkívül apró részecskék számát és átlagos méretét is meghatározni képes műszert használtak.

Az ilyen típusú mérés azért rendkívül fontos, mert minél kisebbek azok a részecskék, amelyek a fűtésből, a gépjármű-közlekedésből és más emberi tevékenységekből kerülnek a levegőbe, annál nagyobb az egészségkárosodás veszélye. A mérések pedig azt mutatták, hogy éppen a rendkívül apró részecskék találhatók meg döntő mértékben a levegőben a forgalmas utak mentén. Adataik szerint Budapest forgalmas útjai mentén egy köbcentiméterben általában több mint 30 ezer részecske található, de helyenként a részecskék száma elérte a 470 ezret is, miközben egy viszonylag tiszta levegőjű helyen ez a szám mindössze 2000 körüli.

Dorosz Dávid szerint például a Teleki téren tavaly q levegő szennyezettsége 222 napon át haladta meg a kritikus mértéket.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Reggeli gyors/Interjú Dorosz Dáviddal
2019. november 15., péntek 07.40
riporter: Pálinkás Szüts Róbert