Csökken a hajózás súlya a kereskedelemben, pedig zöld megoldás lenne
18/11/2025 10:25
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Eltereljük a vizekről az áruforgalmat, pedig a zöldítés jegyében épp növelni kéne az ágazat súlyát – véli Szalma Botond. A Mahart korábbi vezetőjét a Reggeli gyorsban kérdeztük.
Harmincöt év alatt 17 miniszter felelt a közlekedésért és sajnos nem gondolkodtak abban, hogy ahogy a vonatnak kell a sín, a kamion alá a beton, úgy a hajóknak a víz jelenti a pályát, amit karban kell tartani – mondta Szalma Botond, a a Plimsoll Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Mahart egykori vezetője a Reggeli gyorsban.
Nemcsak a közlekedésirányításban hiányzott és hiányzik a hajózásra vonatkozó stratégia, az, hogy milyen mértékű például a vízi áruszállítás azon is múlik, mennyire bízhat a piac abban, hogy ez stabil megoldást jelent. Sajnos a dunai hajózásba vetett bizalmat a '90-es években a délszláv háború miatti blokádok rombolták, és azóta is probléma a vízszint ingadozása – Magyarország más országokkal ellentétben ugyanis nem szabályozza a folyót, de hozzájárul ehhez a klímaváltozás is.
A hidrológusok azt szokták mondani, arról, mennyi víz 50 százalékban az ember fel, 50 százalékban pedig természetes folyamat alakítja. Az első 50 százalékért sem teszünk semmit, pedig azért lehetne – mondta a korábbi Mahart-vezér, hozzátéve, nem csak a hajózás szempontjából, hanem általában is kéne gondolkodni a vízgazdálkodásról országos szinten.
Ellenkező irányba biciklizünk, mint kellene, mi most eltereljük az áruforgalmat a vizekről, pedig a zöldítés jegyében éppen, hogy növelni kéne a hajózás arányát – mondta Szalma.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025. november 18., kedd 7:44
Riporter: Dési János
