Bucsky: Európát és Ázsiát kötik össze annyiért, mint amennyibe a mohácsi híd került
10/11/2025 11:03
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Egy európai közlekedési korridor, az M6/A5 magyar szakasza mégis háromszor annyiba került, mint a horvát. Döbbenetes az autópályák túlárazása, közben a piac megszüntetése miatt a jelenlévő szereplőkkel hatékonysági problémák is vannak – véli Bucsky Péter. A G7 újságíróját a Reggeli gyorsban kérdeztük.
Bucsky Péter a G7 újságírója most mégis összehasonlította az M6-os/A5-ös egy-egy horvát és magyar szakaszát, amelyek egy európai közlekedési korridor részei, így volt rájuk uniós forrás is. A nagyjából húsz kilométeres rész kivitelezésében a Duna Aszfalt és a Strabag vett részt, nagyából ugyanabban az időben épültek, a terepviszonyok sem térnek el radikálisan és még az árszínvonal is hasonló a két országban. Ráadásul a vizsgált horvát szakaszban benne van egy völgyhíd és a magyarnál több műtárgy, vagyis lényegesen egyszerűbb volt a magyar szakasz megépítése. Arra jutott, hogy amint átlépte a határt az út a magyar oldalon egyből háromszorosára drágult a kilométerenkénti ára.
Nyugat-Európához képest is kiemelkedő egységárakat látunk Magyarországon. Elképszeltő, döbbenetes túlárazás van az autópályaépítéseknél és elképesztő ebben a Duna Aszfalt szerepe – mondta Bucsky a Reggeli gyorsban. Legutóbb a mohácsi hidat néztük meg, ami 300 milliárd forintba kerül húsz kilométer útépítéssel, ami minden szakmai forrás szerint 40-50 százalékos túlárazást jelent. Egészen megdöbbentő, milyen különbségek vannak, Németországban kétszer ilyen széles hidat építettek olcsóbban, Ausztriában egy város alatti négy kilométeres alagúttal együtt épített Duna-híd került ennyibe, Törökországban egy Ázsiát és Európát összekötő négy kilométeres, a mohácsinál kétszer szélesebb függőhidat hoznak össze ennyiből – hozott példákat Bucsky.
Az újságíró szerint nem "csupán" a pénzek lenyúlásával van a probléma, a piac megszüntetése hatékonyságbeli gondokat is hozott, látszik, a "királyi beszállítók" nem tudtak nemzetközileg versenyképes cégeket felépíteni.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025. november 10., hétfő 7:51
Riporter: Szénási Sándor
