Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Az ág is húzza a 3-as metró beruházást

7/06/2021 09:07

| Szerző: Klubrádió

Patthelyzetet teremtett a kormány, hogy ad is, de nem annyi pénzt a 3-as metró felújításának befejezésére, amennyit a főváros és a kivitelező szeretne. Mi lesz így a felújítással?

A 3-as metró felújítása továbbra is nehézkesen halad. Az osztrák kivitelező, a Swietelsky 18 milliárd forint plusz pénzt kért az egyébként is 47 milliárdos költségen felül. A minisztérium előbb a felére, majd további harmadával viszont csökkentette az igényelt összeget. Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője volt a Reggeli gyors vendége, aki elmondta, mikor lehet vége a felújításnak.

2021. június 07. Reggeli gyors - részlet 21.06.07. Bíró Endre
08:38
00:00

A kivitelező 18 milliárddal emelné a beruházás költségét. A fővárossal együtt végül 9,5 milliárd forintra adott be igényt a finanszírozó Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, aki viszont ennek harmadát  "megalapozatlannak tartja". Ennek ellenére a felújítás nem áll le, mondta Bíró, aki felhívta a figyelmet, hogy a 18 milliárd forint nemcsak a középső szakaszra, hanem a teljes 17,5 kilométer hosszú alagúti munkákra, pályaépítésre, szigetelésre és a biztosítóberendezés felújítására menne. "Elég komplex feladatot kell a kivitelezőnek elvégezni" - mondta. 

Bíró, aki nem a kivitelező képviselője, de azt mondta, hogy a plusz pénz kérésének van realitása. Az egész beruházás ugyanis felborult, amikor az északi szakasz átadása öt hónapot csúszott, és a második, a déli szakasznál sem sikerült csökkenteni a határidőt, hanem további csúszás is bekövetkezett. 

A kivitelező az azbesztmentesítésre hivatkozott, ami jelentős csúszást okozott, a költségek pedig a száguldó építőipari költségeknek, a szakmunka és szerelési munkák árának emelkedésében keresendők. "Ezt a kivitelező megpróbálja a megrendelővel kifizettetni".

Ugyanakkor Bíró egyetértett abban a Reggeli gyors műsorvezetőjével, hogy a 18 milliárdos kérés "tárgyalási kamu volt", bár az építkezést felügyelő mérnök a költséget jóváhagyta, "nem lehet tudni, hogy fogott a ceruza".

Az Bíró szerint szinte kizárt, hogy a kivitelező osztrák cég elfogadná a minisztérium által lecsökkentett összeget. Így a következő kifutása lehet a dolognak: kivitelező elvégzi a feladatokat, majd pereskedik a pénzért. Bíró megjegyezte, volt már ilyen a a 4-es metró kivitelezésénél. Vagy a BKV megtámadja a minisztériumi határozatot, vagy, amire gondolni sem mer, hogy leáll a kivitelezés. Negyedik lehetőség, hogy a Swietelsky elfogadja a 3 milliárddal kisebb összeget. 

Mivel a minisztérium nem dobta vissza, viszont nem is adja meg a három milliárddal nagyobb támogatást, még felmerül, hogy a több mint 3 milliárdot valaki kifizeti: a BKV vagy a főváros, de "ennek a két cégnek az anyagi helyzetét ismerjük. Nem gondolom, hogy könnyű kenyér lenne, előkeríteni ezt a pénzt".

Bíró szerint "nem vidám helyzet. Az emelkedő árak, a Covid-helyzet amúgy is "bizonyos fokú akadályoztatást jelent a kivitelezőnek".