„Vásároljon
Reggeli gyors

A Klubrádió helyzete tükröt mutat a magyar sajtószabadságról

8/02/2021 07:13

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

A kormány célja elhallgattatni a vele szemben kritikus hangokat – idézte Arató Andrást, a Klubrádió igazgatóságának elnökét a FD pénzügyi lap, hozzátéve, hogy a sajtószabadság helyzete egész Európában csak Bulgáriában rosszabb a magyarnál. Facebook-harcosokat akar képezni a választásokra az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója. Kovács István a Deutsche Welle német lapnak tagadta, hogy nonprofit kezdeményezése mögött bármilyen kormányzati pénz állna.

2021. február 08. Reggeli gyors - Lapszemle 21.02.08. Csernyánszky Judit
05:01
00:00

Magyarország veszélyben van, mert elveszítheti utolsó független rádióját – olvashatjuk Maurits Kuypers tollából a holland FD pénzügyi lapban. A Klubrádió történetéről – azonkívül, hogy elveszítette vidéki frekvenciáit – megírja például azt is, hogy már 2013-ban is veszélyben volt a frekvenciája, de a hallgatótáborának kitartó tiltakozása meghozta az eredményt. Szintén a hallgatók támogatásának köszönhető, hogy a kormányzati hirdetési piac manőverei miatt a bajba került rádió mind a mai napig képes sugározni. Arató András, a Klubrádió igazgatóságának elnöke elmondta, a kormány célja elhallgattatni a vele szemben kritikus hangokat. A cikk írója úgy ítéli meg, a helyzet abszurd. Idézi a Riporterek Határok Nélkül szervezet felmérését, hogy a sajtószabadság helyzete egész Európában csak Bulgáriában rosszabb a magyarnál. A KESMA létrejöttét egyenesen a független média ellen, Orbán által intézett puccsnak minősíti.

Azonban Orbán másik problémája, hogy a fiatalok nem szavaznak rá, sőt egyre kevésbé az idő haladtával, ezért mindenféle kedvezményekkel, lakástámogatással és az 25 év alattiak adókedvezményével akarja magához csalogatni őket – erről az ING elemzője nyilatkozott a holland újságírónak.

Facebook-harcosokat akar képezni a választásokra az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója

A Deutsche Welle a Megafon platformot és vezetőjét Kovács Istvánt mutatja be, aki ingyenes workshopot szervezett fiatalok számára, hogy a közösségi hálón minél markánsabban jelen lehessenek, megtanulják annak csínját-bínját, s igazi Fb-harcosokká válhassanak. Kovács a német lapnak tagadta, hogy nonprofit kezdeményezése mögött bármilyen kormányzati pénz állna, azonban a cikk Fideszhez közelálló személyként mutatja be, ráadásul úgy fogalmazott Kovács a Megafon bemutatásakor, hogy a következő parlamenti választás kimenetele a Facebookon dőlhet el. A fiatalok a Fb-n politizálnak majd. Kovács István az adófizetők pénzén létrehozott intézmény, az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója.

El a kezekkel a Klubrádiótól!
 
El a kezekkel a Klubrádiótól!
 

Ki fejlesztette a Bangladesben használt kémprogramot?

Az Al Jazeera tv által pár napja bemutatott, a Banglades kormánya és holdudvara körében feltárt korrupcióról szóló dokumentumfilm egyre nagyobb nemzetközi botrányt kavar, amelyben részben Magyarországot is érinti – tudható a bangladesi The Daily Starból. ’Az elnök emberei’ című amerikai film címére hajazva ’A miniszterelnök emberei’ dokumentumfilmben ugyanis a Mobil Interceptor Device néven említett kommunikációs kémprogramot állítólag Magyarországon gyártották, ami annak kapcsán derült ki, hogy a bangladesi kormány és a hadsereg is közleményben tiltakozott, hogy Izraelből szerezték volna be a kémprogramot. Azt írják, azt Magyarországon gyártották az ENSZ békefenntartó erőinek. Stéphane Dujarric, az ENSZ főtitkárának szóvivője újságírói megkeresésre elmondta, hogy a korrupciót mindenképpen ki kell vizsgálni, azonban a kérdéses telefonos kémprogram használatáról csak annyit mondott, az ENSZ előírásainak, tehát ügyészi felhatalmazásnak megfelelően alkalmazták egy bevetésen a munkatársaik megvédése érdekében. A legfrissebb cikkben pedig a bangladesi újságírók érdekvédelmi szervezete tiltakozik a dokumentumfilm miatt, amelyben csak állítások vannak, de bizonyítékok nincsenek a korrupcióról. Itt Magyarországot is említik, egyrészt uniós pénzek és a bangladesi kormánnyal kötött szerződések kapcsán. A cikk azt is megemlíti, hogy se a magyar, se a francia és a maláj kormány nem reagált arra a megkeresésre, amelyben egy bizonyos személy által elkövetett útlevél hamisításról és pénzmosásról akartak információt szerezni.

Amiben Magyarország az első

Magyarország elsőként engedélyezte az orosz Szputynik V vakcina használatát az Európai Unióban – írja a Szabad Európa angol nyelvű kiadványában, hozzátéve, hogy hasonló a helyzet a kínai oltóanyaggal is. Előbbiből vasárnapig már 40 ezer adagot szét is osztottak, s az elkövetkező 3 hónapra 2 milliót rendelt a magyar kormány. A kínai vakcinából pedig 5 milliót rendelt, aminek oltását a hónap végén kezdik el.

Tényfeltárásért korlátozás

A France 24 arról számol be, hogy miután Mészáros Lőrinc bicskei birtokán két harci járművet fotóztak le drónnal – többek között az Átlátszó újságírója – januártól a parlament rögtön megszavazta az effajta oknyomozó újságírás korlátozását illetve elkövetés esetén annak büntető tételeit. A módosítást személyiségi jogokra és a magánlak védelmére hivatkozva hozták és hozzátették, hogy a sértett indítványozhatja a büntetést. A cikk összefüggést lát még abban is, hogy az Átlátszó részben Soros Alapítvány által támogatott sajtóorgánum.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors
21.02.08. 08:00
Riporter: Csernyánszky Judit