„Klubrádió
Reggeli gyors

35 éves autópálya koncesszió: a kormány csal

1/07/2021 11:19

| Szerző: Klubrádió

A magyar kormány azt tervezi, hogy 35 évre koncesszióba adja az autópályákat. Autópályát üzemeltetni jó üzlet, ezért is különös a döntés, amiről ráadásul tíz évig el sem akarják árulni, hogy milyen számítások alapján hozták meg. A Transparency International a bírósághoz fordul az adatokét.

Nagy Gabriella, a Transparency International közpénzügyi programvezetője a Reggeli gyorsban annak a reményének adott hangot, hogy nem marad tíz évig titkos, hogy milyen számítások alapján akarja a kormány magánkézbe adni az autópályák üzemeltetését. A körülmények több mint gyanúsak.

2021. július 01. Reggeli gyors - részlet 21.07.01. Nagy Gabriella
09:23
00:00

A Transparency a számításokra vonatkozó közérdekű adatigénylését azzal utasították el, hogy ez egy döntést előkészítő iratról van szó, ami tíz évig titkos. Ezt a közpénzért aggódó szervezet nem hagyja annyiban, és bírósághoz fordul, bár elképzelhető, hogy nincs is ilyen számítás.

Azt akarják megtudni, hogy mi indokolja, hogy egy magánvállalkozás ennyi ideig üzemeltethetné a magyar autópályákat. "Ez rendkívül hosszú idő, és a törvény azt mondja ki, hogy ha egy koncesszió öt évnél hosszabb időre adnak oda, akkor azt nagyon pontos számításokkal alá kell támasztani".

"Nem lehet csak úgy hasra ütésre azt mondani, hogy 35 év a koncesszió".

A közpénzekkel foglalkozó szervezetnél az is felmerült, hogy valójában nem is koncesszióról van szó, hanem csak azért mondják ezt, hogy az uniós elvekre épülő nagyon szigorú közbeszerzési törvényt kikerülhessék. A közbeszerzési törvény alapján ugyanis ezeket az utakat egyesével kellene megpályáztatni.

A koncessziónak az a definíciója, hogy a koncesszió jogosultja a hasznosításból eredő működési kockázatot vállalja, tehát neki kell beszednie az útdíjat, és ez vagy fedezi a költségeket, vagy nem. Ugyanakkor a magyar kormány hirdetményéből az derül ki, hogy az állam mindent kifizet neki, így a vállalkozás gyakorlatilag semmilyen kockázatot nem vállal. A Transparency azt a trendet látja, hogy egyre több közvagyont magánosítanak.

"Ebben az esetben az a probléma, hogy a 35 évre lezárják a versenyt egy olyan jelentős szektorban, mint az útépítés és felújítás" - mondta Nagy Gabriella.

Szerinte ezt az Európai Bizottság is komolyan fogja venni, hogy "egy-két cégnek 35 évig biztosítva van a piac, és nincs verseny". Tehát kizárják azokat is, akik új technológiát hoznának be, hogy jobb minőség utakat építsenek. "Mélyreható változást hozhat az országnak, ha innovatív cégeket kiszorítanak a piacról" - mondta.

Amikor a kormány azt állítja, hogy azért van erre szükség, mert uniós források nem állnak rendelkezésre, azzal nem mond igazat, mert eddig is uniós forrásokból finanszírozták az útépítéseket, ráadásul azt is lehet tudni, hogy jelentős túlárazással építettek autópályát, mint például az M6-ost, aminek a Strabag a kivitelezője. Ő építi az M6-os folytatását Horvátországban is, de a magyar szakaszt többszörös áron csinálja. Ráadásul az útdíjakból nagyon sok pénz befolyt.