„Támogassa
Publicisztika
Élőkép – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Élőkép – Józsa Márta jegyzete

Mintha kiment volna mifelénk az élőkép a divatból, elmosta a rendszerváltás, vagy a korszellem, ki tudja. Bár a stadionok világa mintha még őrizné a tömegkultúra e nagy találmányát. Amelyet nagyon sokan állítanak elő sok-sok monoton gyakorlással, kevesek kedvéért.

Vetemedés – Dési János jegyzete
Publicisztika

Vetemedés – Dési János jegyzete

Egy minisztériumi dolgozót kirúgtak, mert megosztott egy mémet, egy fotómontázst, amely Nagy Márton minisztert (ár)sapkában ábrázolja. A mi kis házi használatú III. Richárdocskánk, a Nagy Vidnyánszky szintén nem vetemedne, arra, hogy elhallgattasson bárkit, éppen csak kicsúszott a száján, amikor az ország egyik vezető művészét penderítette ki a homokozójából, hogy tíz évig tűrte, hallgatta, Udvaros Dorottya miket mond.

Mélyfúrás – Rózsa Péter jegyzete
Publicisztika

Mélyfúrás – Rózsa Péter jegyzete

Nem számítanak a szakmai vélemények, a műszaki és egyéb okok egy politikailag felértékelt terv megvalósításakor. Csak az számít, hogy a kormány vezetője mit akar. És hogy mit akar általa például egy igazi nagyvezér, a kínai kommunista párt és kormány első embere, Hszi Csin-ping. Rózsa Péter jegyzetében a zalai olajmezőtől és Rákosi elvtárstól jut el napjainkig.

Brancs – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

Brancs – Szénási Sándor jegyzete

Az, hogy Orbán és Gyurcsány egy brancs lenne, első pillantásra azt jelenti, hogy a jelenlegi rendszert ketten állították elő, ami azért hazugság, mert Orbánt semmilyen nyomás nem kényszerítette egy autokrácia kiépítésére, viszont az nem hazugság, hogy Gyurcsány kormányzása gyakorlatilag minden féket eltakarított Orbán útjából.

Csillag István: Nekünk így is jó

17/08/2023 18:03

| Szerző: Csillag István

"Hát akkor itt fogunk élni" – jelezte a Megáll az idő kezdőmondata az időleges belenyugvást a bohózatba, de nem jelentett sem egyetértést, sem elégedettséget. Orbán Nemzeti Elégedettség Rendszere azonban nem bohózat, hanem tragédia. Az, hogy a nép többsége elégedetten veszi tudomásul, hogy „értünk lopnak, nem ellenünk!” az egy tragédia. Az, hogy büszkén felnéz a gázszerelőre, hogy az is milyen magasra jutott, tragédia. Az, hogy a rendszerváltás első húsz éve után a világ Orbán zárt, sötét, kisstílű tolvaj világára szűkült le... tragédia.

„Hegel szerint minden esemény kétszer ismétlődik meg a történelem színpadán, csak azt elfelejtette hozzátenni, hogy ami először tragédia, az másodszor bohózat” – kezdi Marx Louis Bonaparte brumaire tizennyolcadikája című könyvét, amit első, a Die Revolution folyóiratban történt megjelenése (1852) óta eltelt 171 év alatt „rongyosra” idéztek. Ha Marx most, a Kádár-rendszer és a NER, azaz a Nemzeti Elégedettség Rendszere ismeretében írta volna tovább 1952-es pamfletjét, talán módosította volna a Hegeltől kölcsönzött idézetet. A hazai valóság Marx történelmi események ismétlődésére utaló megjegyzéséhez képest éppen fordított képet mutat. Először volt bohózat, másodszor – napjainkban – vált tragédiává.

Amikor Zorán harmadik szólóalbumának B oldaláról (1979) megszólalt Presser Gábor-Sztevanovity Dusán „Nekünk így is jó” refrénnel megírt száma, ahogy követtük a keserédes szöveget, miszerint „langyos a sör”, vagy „döcög a gép”, vagy „széllel szemben nem lehet” pontosan éreztük, hogy ez MOST persze így van, de micsoda ellentmondás, hogy belenyugszunk, hogy langyos a sör és ez nekünk így is jó. Semmi sem maradhat így, mert helyzetünk, az egész Kádár-rendszer egy bohózat. Abban a társadalomban, ahol arról beszélnek lépten-nyomon, hogy „minden az emberért van”, és még csak egy hideg sört se lehet kapni, abban a rendszerben, amelyik az elidegenedéstől való megszabadulásról, a kizsákmányolás megszüntetéséről szaval és amelyik annyit sem képes polgárainak adni, mint amit a néhány tíz kilométerre lévő Burgenland lakói élveznek. És ez még egy viszonylag élhető rendszer, hiszen a szocializmus fellegvárából Moszkvából még a néhány tíz kilométerre lévő nagyapa meglátogatásához is útlevél kell, nem is szólva – ha egyáltalán – akkor kizárólag május elsején lehet sörhöz jutni.

A szocializmus – ha nem lenne szürke, unalmas és szomorú akkor is - egy bohózat, nem is szólva a dalban elbeszélt többi nevetséges, önironikus módon megénekelt anomáliáról. A Kádár-szocializmus 1979-ben persze - jó húsz évvel – a megtorlások, az akasztások bebörtönzések után teljesen anakronisztikusnak tűnt. Ez az elviselhetetlen ellentmondásosság egyre erőteljesebbé vált, minél inkább lehetett elfelejtkezni a katonaruhák minőségét és divatosságát épp hogy maguk mögött hagyó lódenkabát, az egyenbarna cipő, a rosszul szabott zakók és szoknyák világáról és megjelent a ruhák választéka, már húst is lehetett kapni a húsboltban és nem csak a Weiss-szel (a valahai bolttulajdonos kiszolgálóvá nemesedett fiával) lehetett az üres henteskampók és hűtőpultok látványáról beszélgetni. A Megáll az idő kult.film kezdőmondata „Hát akkor itt fogunk élni” jól jelezte előre az időleges belenyugvást ebbe a bohózatba, de nem jelentette sem az egyetértést, sem az elégedettséget. Nem alakulhatott meg sem a Nemzeti Egyetértés, sem a Nemzeti Elégedettség Rendszere. Már csak azért sem, mert a szocializmus nem a nemzeti kultúra, a nemzeti történelem, a nemzeti nyelv ápolásának a tere, így annak ellenére, hogy polgárait a nemzeti határok közé zárta be, miközben nemzetközivé váló világról énekelt, csak annyiban volt nemzeti, amennyiben polgárait a „nemzetbe zárta” legyenek bár román, szlovák vagy szerb anyanyelvűek.

Orbán Nemzeti Elégedettség Rendszere azonban nem bohózat, hanem tragédia. Az, hogy a nép többsége elégedetten veszi tudomásul, hogy „értünk lopnak, nem ellenünk!” az egy tragédia. Az, hogy büszkén felnéz a gázszerelőre, hogy az is Orbán rendszerében milyen magasra jutott, az egy tragédia. Az, hogy a rendszerváltás első húsz éve után a világ Orbán zárt, sötét, kisstílű tolvaj világára szűkült le – az első húsz év után, amikor a világ kinyílt, eljött a szabadság, a lehetőség a ruhák, a felvágottak, a műszaki cikkek, az autók közötti választásban; a lakóhely, az ország, a lakás megválasztásában; az ízlésficamos kulturális kánon után a kulturális javak, termékek, könyvek, a zene, a színdarabok megválasztásában; mi több a hozzánk legközelebb álló értékeket képviselő pártok és politikusok megválasztására is kiterjedt – szóval az igazi tragédia.

Orbán rendszere ugyanannyira rokon Kádár, vagy Sztálin szűklevegőjű rendszerével a szóhasználat különbségei, a nemzeti színű lobogók lengetése ellenére. Az, hogy Kádár rendszerével szemben ezt nem a szovjet szuronyok kényszerítették ránk, az egy tragédia. Az, hogy gyerekeink csak külföldön jutnak jó színvonalú oktatáshoz, csak külföldön számíthatnak arra, hogy a munkájuk és nem a seggnyalás, meg a „pofa alapállás” alapján boldogulnak, az egy tragédia és már nem bohózat. Az, hogy hazánkban a fogyasztói árak emelkedésének az üteme Európa-rekorder, hogy csak az unió pénzéből van remény tartós gazdasági növekedésre, az tragédia és nem bohózat.

Az, hogy Szent István ünnepére lefixálják a sör árát az persze látszólag bohózat, de valójában tragédia. Mert ugyanott tartunk, csak a szellemi sötétség áthatolhatatlanabb, mint negyvennégy éve, majdnem ugyanott, mint a vészkorszak boldog békeévében negyvennégyben. Mert továbbra is langyos a sör és nekünk így is jó.

Címlapi kép: Csingervölgy, bányásznapi ünnepség, 1959, Fortepan/Bauer Sándor

SZABADSÁG KLUB KOMMENT GOMB