„Támogassa
Publicisztika
Zarándokvonat - Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Zarándokvonat - Józsa Márta jegyzete

"Hogy azok a középiskolások, akiket megfosztottak oktatóiktól a belügybe vezényelt politikai komisszárok, mégiscsak fel tudják tenni egy könnyes dalban a kérdést, miszerint valaki mondja meg, hogy milyen élet, és azt is, hogy miért ilyen."

Testvéri vizit – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

Testvéri vizit – Szénási Sándor jegyzete

A lebírhatatlan kíváncsiság és határt nem ismerő kukkolásvágy ma is jellemzi az oroszokat, nincs ebben semmi rossz, az SZVR, az FSZB, a GRU számára a magyar politika titkai közötti matatás csak olyan, mint a beszabadulás a moszkvai GUM áruház gyerekosztályára.

Egy merénylet és a felelősség – Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Egy merénylet és a felelősség – Selmeci János jegyzete

Említsük meg itt a baloldali háborúpártizó miniszterelnököt, akinek még a politikai szövetségesét (barátját) ért szörnyű támadás után sem jutott eszébe, hogy neki az országával is, nem csak a pártjával van dolga, és tisztelet persze azoknak, akik az emberség, az összetartás hangján szólaltak meg, és gondolkozzon el picit mindenki, aki akár egy pillanatig bárkinek a halálát kívánta.

Élőkép – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Élőkép – Józsa Márta jegyzete

Mintha kiment volna mifelénk az élőkép a divatból, elmosta a rendszerváltás, vagy a korszellem, ki tudja. Bár a stadionok világa mintha még őrizné a tömegkultúra e nagy találmányát. Amelyet nagyon sokan állítanak elő sok-sok monoton gyakorlással, kevesek kedvéért.

Vetemedés – Dési János jegyzete
Publicisztika

Vetemedés – Dési János jegyzete

Egy minisztériumi dolgozót kirúgtak, mert megosztott egy mémet, egy fotómontázst, amely Nagy Márton minisztert (ár)sapkában ábrázolja. A mi kis házi használatú III. Richárdocskánk, a Nagy Vidnyánszky szintén nem vetemedne, arra, hogy elhallgattasson bárkit, éppen csak kicsúszott a száján, amikor az ország egyik vezető művészét penderítette ki a homokozójából, hogy tíz évig tűrte, hallgatta, Udvaros Dorottya miket mond.

Csillag István: A grund mi vagyunk

28/07/2023 15:52

| Szerző: Csillag István

A drámában a dac, a düh dolgozik, a diadalt a dráma döbbenete diktálja, a demokrácia dallama dönti a dölyfös diktatúrát, a dinamizmus dübörgése deríti a dermedtséget derűre.

Tudom, hogy kevesen láttuk, de talán többen hallottuk, ezért szinte mind ismerjük A Pál utcai fiúk című musical (Dés László – Geszti Péter – Grecsó Krisztián alkotása) jelképpé nőtt fő üzenetét. Hiába volt Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regénye kötelező olvasmány, de a kötelező olvasmányokkal úgy van az ember, hogy bár a könyvből átüt nemecsek ernőnek (csupa kisbetűvel), a könyv főhősének hőstette és majd „hősi halála”, kamaszként mégis csak legyintettünk, mert a ragyás cigány Sárközi is (Az egri csillagokból) nagyobb hős volt a szemünkben, hiszen ő a „kardozós” történelmi idők szereplője. Nekünk, kamaszként Sárközinek a ragyás cigánynak, Dobó Istvánnak meg pláne, még a bokájáig se érhetnek föl egy ma már alig használt szó, a grund védelmezői, még Boka maga se, pedig ő a Pál utcaiak csapatának (Dobó Istvánnal egyenrangúnak elképzelt) vezére.

A musical alkotói triumvirátusa tette az ifjúsági regényt hőskölteménnyé, mert nem az egyes szereplőkre, hanem a csapatra irányították a figyelmet, a csapat által jelképesen képviselt értéket emelve fejünk fölé. A musicalben és a fülünkben sokáig visszahangzó, a musical fő üzenetét hordozó dalban átérezzük és átéljük a grund = a hazánk, és a haza mi vagyunk valamennyien. A haza mi vagyunk valamennyien nem csak Boka János – a nagy többséggel megválasztott vezér –, Geréb Dezső (akire csak hárman szavaztak és ezért lesz áruló?), de nemecsek ernő (csupa kis betűvel), Csele, Csónakos, Kolnay, Barabás, Leszik, de Richter és Weisz is, akiknek már a neve is világosan üzeni, hogy a hazában – a grundon – mindenkinek helye van. Éppen ezért szól a musical szimbolikus üzenetét hordozó dal: „A grund mi vagyunk!” kettőzött erővel olyan időkben, amikor Magyarország vezére azon dolgozik, hogy Magyarország – csupa kis betűvel – magyar ország maradjon, azaz ne érezhessék otthonuknak, hazájuknak a Richterek, a Weiszek, a Sárközik, vagy ha mégis így érzik maradjanak örökös ellenzékben, nevüket örökre kisbetűvel írják, mert a „A haza nem lehet ellenzékben!” ordítja képükbe Orbán. Pedig a Gittgyűjtő Egyesület (a Pál utcaiak valójában minő nemes és felemelő célra szövetkeznek) minden tagja – a musical szerint – amikor fogadalmat tesznek, hogy megvédik a grundot és eljutnak a felismerésig, hogy „mi vagyunk a grund”, mindannyian kivétel nélkül – Richter is, Weisz is – kimondják: „Itt leszek!”

A történet ismert: a Pál utcaiak megvédik nemecsek ernő (csupa kisbetűvel, hogy utána csupa nagy betűvel jegyezzük meg a nevét) hőstette és az egész csapat küzdelme árán a grundot, amiről a történet végén kiderül, hogy bár bezárják, megszűnik, de a csapat – örökre – együtt megmarad. A musicalben ezért visszahangozhat a dal: „mi vagyunk a grund!” Azt kapjuk „nagy tételben” a musicalben, ami a mindennapi életünkből kiveszett: a dacosságot, a dühöt, az elszántságot. Ezeknek a hiánya miatt szülőföldünk egyre kevésbé akar a hazánknak látszani. Mert a hazánk az, amit meg akarunk védeni. Az indulat hiányzott azokból, akik győzni akartak a választásokon, akik összetévesztették a fejek, a szívek meggyőzéséért, példamutatással, az elérhető jövő bemutatásával folytatott küzdelmet az érvekkel folytatott tudományos vitával, a vállat a vállhoz vetett, a szolidaritáson alapuló közös fellépést, a celebek szóvirágbokrétájának lengetésével.

„Álljunk bele, ha kell, bármi jöjjön is el,
  Miért félnénk, miért élnénk,
Legyen szabad a grund.
  Ha nem egy álomért?”

A triumvirátus által alkotott musical nem könnyed szórakozást, hanem katarzist ígér, mert: a drámában a dac, a düh dolgozik, a diadalt a dráma döbbenete diktálja, a demokrácia dallama dönti a dölyfös diktatúrát, a dinamizmus dübörgése deríti a dermedtséget derűre.

SZABADSÁG KLUB KOMMENT GOMB