Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Bukhatja az autópálya-koncessziót Mészáros

15/09/2025 08:17

| Szerző: Klubrádió

Bár Mészáros Lőrinc és Szíjj László cége, az MKIF Zrt. nagyvonalú vállalásokkal kapta meg a 35 évre szóló autópálya-koncessziót, a konstrukció sorsa egyre bizonytalanabb. Az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az ügyben.

Az M1-es autópálya teljes újjáépítése már zajlik: Bicskéig 2028 őszére, a Concó pihenőig 2029 őszére fejeződnek be, a Hegyeshalom felé eső szakasz felújítása viszont későbbre tolódik. Az Európai Bizottság azonban kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Az uniós testület szerint a koncesszió értékbecslése nem volt kellően megalapozott, túl hosszú a 35 éves időtartam, és a koncesszor aránytalanul kevés kockázatot vállal. A brüsszeli kifogások között szerepel az is, hogy a megoldás inkább hasonlít közbeszerzéshez, mint klasszikus koncesszióhoz - írja a HVG.

Átadták az Autohof Óbarok kamionos pihenőhelyet
 
Mészáros Lőrinc
 
Óbarok, 2018. december 7. Mészáros Lőrinc, az Autohof Óbarok kamionos pihenőhely tulajdonosa beszédet mond a létesítmény átadó ünnepségén az M1-es autópálya óbaroki lehajtója közelében 2018. december 7-én. A pihenőhelyen 124 kamionnak és 11 lakókocsinak tudnak helyet biztosítani. Ezen kívül 11 hűtőkamionnak és 4 túlméretes szerelvénynek. MTI/Bodnár Boglárka
Fotó: Bodnár Boglárka / MTI Fotó/Vajda János
 

 

A szerződés kormányzati felmondása előtt épp az uniós kötelezettségszegési eljárás nyithatja meg a kaput. A kontraktus ugyanis külön nevesíti az ilyen eljárást mint felmondásra jogosító eseményt. Különös tekintettel arra az esetre, ha az Európai Bíróság uniós kötelezettség megsértését állapítja meg.

A politikai nyomás szintén nő: a Tisza Párt vezetője, Magyar Péter korábban ígéretet tett arra, hogy a NER-időszakban kötött koncessziókat felülvizsgálják, és ha kell, fel is bontják. Bár a szerződés 2022 szeptemberében lépett életbe, így a felbontása komoly jogi vitákhoz és akár jelentős jóvátételhez vezethetne, a lehetősége mégis valós.

Ha az MKIF valóban elveszítené a 35 éves megbízást, annak következményei messzire mutatnának: nemcsak az autópálya-felújítások ütemezése borulhatna fel, hanem a magyar államnak is számolnia kellene azzal, hogy költséges elszámolási folyamat indul el.