Bukhatja az autópálya-koncessziót Mészáros
15/09/2025 08:17
| Szerző: Klubrádió
Bár Mészáros Lőrinc és Szíjj László cége, az MKIF Zrt. nagyvonalú vállalásokkal kapta meg a 35 évre szóló autópálya-koncessziót, a konstrukció sorsa egyre bizonytalanabb. Az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az ügyben.
Az M1-es autópálya teljes újjáépítése már zajlik: Bicskéig 2028 őszére, a Concó pihenőig 2029 őszére fejeződnek be, a Hegyeshalom felé eső szakasz felújítása viszont későbbre tolódik. Az Európai Bizottság azonban kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Az uniós testület szerint a koncesszió értékbecslése nem volt kellően megalapozott, túl hosszú a 35 éves időtartam, és a koncesszor aránytalanul kevés kockázatot vállal. A brüsszeli kifogások között szerepel az is, hogy a megoldás inkább hasonlít közbeszerzéshez, mint klasszikus koncesszióhoz - írja a HVG.

A szerződés kormányzati felmondása előtt épp az uniós kötelezettségszegési eljárás nyithatja meg a kaput. A kontraktus ugyanis külön nevesíti az ilyen eljárást mint felmondásra jogosító eseményt. Különös tekintettel arra az esetre, ha az Európai Bíróság uniós kötelezettség megsértését állapítja meg.
A politikai nyomás szintén nő: a Tisza Párt vezetője, Magyar Péter korábban ígéretet tett arra, hogy a NER-időszakban kötött koncessziókat felülvizsgálják, és ha kell, fel is bontják. Bár a szerződés 2022 szeptemberében lépett életbe, így a felbontása komoly jogi vitákhoz és akár jelentős jóvátételhez vezethetne, a lehetősége mégis valós.
Ha az MKIF valóban elveszítené a 35 éves megbízást, annak következményei messzire mutatnának: nemcsak az autópálya-felújítások ütemezése borulhatna fel, hanem a magyar államnak is számolnia kellene azzal, hogy költséges elszámolási folyamat indul el.
