„Klubrádió“

Drága lesz a multiknak a magyar munkaerő

19/12/2018 11:20

| Szerző: Klubrádió

Az autóipart húzóágazatnak tekinti a magyar kormány, de néhány beszállító máris úgy döntött, hogy elhagyja az országot. Az elmúlt évek minimálbér-emelései miatt azokat a gyártási folyamatokat, amelyek sok élőmunkát igényelnek, Keletre viszik.

2018. december 19. Váczi István az autógyártásról
00:00
00:00

Ki hinné, hogy a béremelésnek is lehet hátránya, történetesen a munkahely megszűnése. Ez történik most Gyöngyösön, ahol mintegy 500 ember kerül utcára, mert a Lear Corporation bezárja azt a gyárát, amelyben gépkocsikhoz készítettek kábelkorbácsokat. Ugyanezt tette korábban a móri üzemével, ahol üléshuzatokat varrtak, ott 800 ember maradt munka nélkül.

Az ok egyszerű: ezek a munkafolyamatok nehezen gépesíthetők, az élőmunka pedig még mindig olcsóbb Ukrajnában, Romániában, vagy Szerbiában. (Kérdés persze, hogy meddig?) A multinacionális cégek tehát egyszerűen odébb állnak, mert itt már nem éri meg nekik dolgoztatni. Hasonló lépések várhatók kisebb gépipari cégeknél is.

Korszakváltást jeleznek ezek a folyamatok. A munkavállalóknak azért nem kell elkeseredniük, hiszen az ország fejlettebb régióiban akkora a munkaerőhiány, hogy ha nem ugyanabban, de hasonló szakmákban valószínűleg el tudnak helyezkedni.

Minderről a Reggeli Gyorsban beszélt Váczi István, a g7.hu újságírója, akit Lampé Ágnes kérdezett.

Az interjút a fent lévő ikonra kattintva hallgathatja meg. FOTÓ: Pixabay