„Vásároljon

Adásunk ismét a technikatörténet irányába fordult. Ezúttal a szerb autógyártás gyöngyét, a kragujevaci verdát, a keleti Fiatot, vagyis a Zastavát idéztük meg.
Tudták például, hogy a Zastava neve zászlót jelent, és az üzem a 19. században még fegyvert gyártott? Vagy hogy 1953 óta több mint négymillió autó gördült le a valaha 53 ezer embert foglalkoztató gyár szalagjairól, ebből 650 ezret külföldön adtak el, 76 országban, a legtöbbet - 147 ezret - az Egyesült Államokban Yugo néven? Így válhatott az 1980-as években az amerikai férfi és női röplabda-válogatott hivatalos autójává is. Hívták jugoszláv Mercedesnek is, és tény, hogy az egykori szocialista blokkban a Zastavának igazi nimbusza volt a Fiattól lincenszelt 1300-as és 1500-ös modelleknek. A Yugo felbukkant a Die Hardban is, poénkodtak vele a Verdák második részében, de akkor is egy jól összerakott kisautó volt, ma is olyan kifejezésekkel illetik, mint a kezdő sofőrök örök barátja", "jóságos, igénytelen jugoszláv csodagép, igénytelen, megbízható, olcsón tartható igásló“.
Bár vannak olyan vélemények is ma, miszerint „amennyire olcsó, annyira rossz" vagy hogy igazából egy koporsó tetőablakkal.
Jason Vuic történész könyvet is írt róla, melyben a történelem legrosszabb autójának nevezte.
2008-ig gyártották.
Hogy mi igaz ebből? Megkérdeztük a Yugo-Zastava Klub Hungary Facebook-csoport egyik tagját is az adásban.

2021. január 17. Anno Budapest (2021. január 17., vasárnap 14:00): Zastava
106:19
00:00
Műsorvezetők: Panxnotded Miklós Szerkesztők: Árva Brigitta