„Vásároljon
A lényeg

Uniós panaszbeadvány a magyar médiapiac állami torzítása miatt

17/01/2019 14:19

| Szerző: Klubrádió

Brüsszelhez fordult több szervezet, amelyek szerint Magyarországon politikai,  és nem piaci szempontok alapján dől el, hová kerülnek az állami hirdetések. A panasz megfogalmazói, köztük Jávor Benedek EP-képviselő azt várják az Európai Bizottságtól, hogy avatkozzon be a torzulások megszüntetésére.

A Klubrádió közreműködésével a Mérték Médiaelemző Műhely és Jávor Benedek európai parlamenti képviselő panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a magyar média- és reklámpiac uniós jogot sértő torzulásai, tiltott állami támogatása miatt. A beadvány megfogalmazóihoz a legnagyobb hazai újságírószervezet, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége is csatlakozott- A beadvány szerint a jelzett problémák miatt kötelezettségszegési eljárást kellene indítani Magyarországgal szemben - erről volt szó a Mérték Médiaelemző január 17-ei, csütörtöki konferenciáján.

Stock Richárd, a Klubrádió vezérigazgatója az eseményen arról beszélt, hogy ma politikai szempontok alapján dől el, hova kerül állami hirdetés, ehhez pedig a magánvállalatok egy része is alkalmazkodik, és nem hirdetnek a kormánnyal kritikus médiumokban. Mára az állami hirdetések elosztása a médiumok finanszírozásának eszköze lett, nem pedig piaci alapon hozott döntés. 

Szerinte ezt a helyzetet meg lehet és meg kell változtatni, ezért vesz részt a Klubrádió is a panasz beadásában. Stock Richárd a közmédia kapcsán hozzátette: korábban is volt vita arról hogy az állami médiumok megjelennek a reklám piacon, annak ellenére hogy a működésüket az állam a költségvetésből finanszírozza. Ez szerinte önmagában versenytorzító hatású, hiszen elszívják a bevételt a csak reklámokból működő médiumok elől.

Jávor Benedek a Párbeszéd európai parlamenti képviselője szerint bár a médiaügyek nagy része tagállami hatáskör, az Európai Bizottságnak bizonyos kérdésekben lehet és van feladata. A médiapiac területén az európai versenyjog ilyen, a piaci torzulások megszüntetésére ezért az Európai Bizottság a politikus szerint hatékonyan be tud avatkozni. A magyar médiapiac torzulásait vizsgálniuk kellene - véli Jávor Benedek. A Párbeszéd politikusa emlékeztetett, hogy a közmédia szintén EU-jogot sértő finanszírozása ügyében két éve már volt egy beadvány, az EP-képviselő szerint a EB-nek ezzel is foglalkoznia kellene.

A friss panasz szerint a magyar reklámpiacon nem csakhogy politikai alapon osztják az állami hirdetéseket, az elmúlt években az állam vált a legnagyobb hirdetővé, ami durván torzítja a piacot, ez ellen a versenyjog eszközeivel az Európai Bizottságnak fel kellene lépni - mondta Jávor Benedek.

Urbán Ágnes, a Mérték elemzője szerint már nem is piactorzítás, hanem piacrombolás az, hogy 2017-ben 17 százalék volt az állami reklámköltés aránya a teljes költéshez képest, ami a közéleti tartalmak piacán ennél is magasabb. A kutató úgy látja, hogy tiltott állami támogatás valósulhat meg, amikor politikai szempontok szerint a kormányhoz közeli médiumok az elérésükhöz képest jelentős mennyiségű állami reklámoz, azaz költségvetési forráshoz jutnak.

Újságírói kérdésre Jávor Benedek elmondta, nem lehet tudni, hogy az Európai Bizottság milyen gyorsan reagál a panaszra, de szerinte a reklámpiac torzítása nyilvánvaló jogsértés, amivel a Bizottság gyorsan, egyértelmű jogi érvekkel tud fellépni. Erre viszont szerinte jó eséllyel csak a tavaszi EP-választás után fog sor kerülni. Amennyiben Brüsszel jogosnak tartja a panaszt, kötelezettségszegési eljárást indíthat Magyarországgal szemben, és akár pénzbüntetést is kiszabhat.