Hadházy: Nem az a kérdés, mennek-e a vonatok 160-nal, hanem az, hogy mikor
23/12/2025 11:15
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
Az új, kelebiai "szupervasúton" kezdetben nem lesz lehetőség a 160 km/órás sebességre, sőt bizonyos körülmények között ennél jóval lassabban közlekedhetnek a vonatok – mondta Hadházy Ákos.
Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő arról számolt be, hogy a kelebiai kínai „szupervasúton” biztosító berendezés nélkül fog elindulni a forgalom. Emiatt csak 100 km/h sebességgel mehetnek majd a vonatok. Jó időben. Mert ködben csak 40 km/h lesz a megengedett.
„A mozdonyvezetők kerestek meg azzal, hogy elkezdték őket oktatni a új pályáról. A vasútvonal nem úgy van, mint az autóval, hogy akkor megnézzük a térképet és akkor elindulunk, ahová szeretnénk. Ott kell egy pályaismeret a mozdonyvezetőknek és elküldtek az elektronikus tananyagból képernyőfotókat is. Amelyik azzal kezdődik, hogy az új Kelebia vasútvonalon úgy fog elindulni az üzem, hogy nem fog működni a biztosító berendezés. Bár ezért a vasutasok meg szoktak róni, hogy ne azt mondjam biztosító berendezés, hanem vonatbefolyásoló rendszer nélkül fog elindulni. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy jelzők vannak, de nem működik az a nagyon egyszerű, de nagyon fontos berendezés, ami megállítja a vonatot akkor, hogyha egy mozdonyvezető véletlenül elmegy a tilos jelzés mellett” – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Hadházy. Ez súlyos kockázatot jelent, hiszen emberi hiba, rosszullét vagy figyelmetlenség esetén nincs automatikus védelem. A probléma oka az, hogy a vonalon egy kínai fejlesztésű, az európai ETCS-szabványhoz igazodó rendszer kiépítése történt meg, amelyet azonban még nem próbáltak ki, nem engedélyeztek, és a magyar mozdonyok jelentős része nem is képes használni. „A MÁV azt mondja, hogy majd fognak menni 160-nal, igen, csak azt nem mondja, hogy mikor.”
Hadházy hangsúlyozta, mindezt elfogadhatatlannak tartja annak tükrében, hogy a vasútvonal mintegy 830 milliárd forintból épült meg.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.12.23., kedd 8:45
Riporter: Para-Kovács Imre
