„Klubrádió
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Remizen innen és túl

11/11/2023 15:55

| Szerző: Kerekes Bori/Klubrádió

Mindig sínen van. Ha régi, ha új, valahogy mindig nosztalgikus marad. Karácsonykor fénybe öltözik, de a hétköznapokon is van, hogy ránk mosolyog. Megbízható, hiszen sosem kerül dugóba, időben elvisz bennünket, ahová csak szeretnénk és régi szerelvényeivel a múltba viszi utasait. Az Élőben a városban adásában a villamosközlekedés volt a téma. 

2023. november 08. Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig (2023. november 08., szerda 13:00)
54:17
00:00
Műsorvezetők: Pető Attila Szerkesztők: Pető Attila
Az adás vendége Mészáros András volt, akivel a BKV forgalmi üzemviteli mérnökeként a fővárosi villamosközlekedésről beszélgetett Kreszprofesszor.

A műsor elején nosztalgiaként felelevenítették a villamosok történetét. Már az 1880-as években is közlekedett villamos Budapesten, de a hálózat mérete igazából a 20. század elején növekedett meg jelentősen. Olyan belvárosi utcákban is közlekedtek szerelvények, mint a Baross utca, a Király utca vagy a Nagymező utca.

 
 Magyarország, Budapest VI. Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. A felvétel 1887-ben készült.
 
Forrás: Fortepan/Somlai Tibor
 

Jelenleg Budapesten 37 vonalon találkozhatunk 8 féle villamostípussal, de a nosztalgiajáratok miatt közel 20 féle kocsival utazhatunk. Az egyik hallgató telefonon mesélte el, hogy ő még utazott annak idején kormánykerekes villamossal is, amely Dél-Pesten közlekedett.

 
Budapest villamoshálózata napjainkban
 
Forrás: Wikipedia
 

Szó esett a villamosokról, mint közúti járművekről, például arról, hogyan működik a fék, de szintén egy betelefonáló megkérdezte, milyen fényekkel kell kivilágítani egy villamost. Ebből derült ki, hogy ezek a járművek rendelkeznek irányjelzővel és féklámpával is, de ködfényszóróval nincsenek felszerelve.

Mészáros András megemlítette, hogy a villamosok számára is szigorú KRESZ-szabályok vannak,ezekből a vezetőknek vizsgát kell tenniük. Külön táblák és lámpák is irányítják a villamosok forgalmát, a sokszor látható erős kék fénnyel világító fényjelző például a váltó helyét mutatja a villamos vezető számára, illetve a zöld kerek tábla a sebességkorlátozás feloldását jelenti.

 
A 2023-ban Budapesten közlekedő villamosok néhány típusa
 
Felső sor balra: Ganz GCSM - Hunyady Márton/Wikipédia, középen: CAF Urbos 3,  Kemenymate/Wikipédia, jobbra: Siemens Combino, Japonský-bonsaj/Wikipédia
 
Alsó sor balra: DÜWAG/TW 6000, Rakás/Wikipédia, jobbra: Ganz KCSV–7 LaSza/Wikipédia
 

Egy hallgató kifogásolta, hogy még mindig sok külvárosi villamosmegállóban nehézkes időskorban a kocsikra felszállni.

Mészáros András ennek kapcsán beszélt a jövő villamosairól is, amelyek nemcsak kényelmesebbek, hanem sokkal biztonságosabbak lesznek. Európában már tesztelnek vezető nélküli, illetve korszerű vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt villamosokat is.

A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: BKK Facebook

Élőben a városból 2.0
2023. november 8. szerda, 13:00
Szerkesztő-műsorvezető: Pető Attila