Trencsényi: Pillanatok alatt be lehet tanítani az autonómiájuktól megfosztott, bizalminak tekintett igazgatókat
19/09/2025 08:22
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
Az új típusú köznevelési igazgatóképzéssel az iskolaigazgatói pálya elveszíti szakmai és társadalmi rangját, és az autonóm pedagógiai vezetés helyét a hivatalos végrehajtói szerep veszi át – véli Trencsényi László.
Összesen 787 fő részvételével, Budapesten és 13 megyeszékhelyen kezdődött meg idén szeptemberben az új típusú köznevelési igazgatóképzés, ami az egyetemek által szervezett közoktatási vezetőképzést váltja fel – olvasható az Oktatási Hivatal (OH) közleményében. A Népszava kitér arra is, hogy az új szabályozás értelmében már csak az OH szervezhet ilyen országos lefedettségű képzéseket, amelyek elvégzése előfeltétele annak, hogy a jövőben egy pedagógusból iskolaigazgató válhasson.
„Valamikor hajdanán, még talán én is általános iskolás voltam, közel vagyok a 88-hoz, hogy hallgatók, tudjanak évszámokban gondolkodni, és ezt tudjuk, hogy egykor politikai kinevezettből lett iskolaigazgató, aztán ahogyan a Kádár-korszakban ez a dolog enyhült, úgy gondolták az oktatáspolitikában, hogy hát ez mégiscsak egy szakma, de nagyon érdekes, hogy jó, hogyha a pedagógiában lesz jártas az iskolai igazgató, tehát tudja, hogy mit kell csinálni, ha a gyereket beküldik az irodába” – mondta a Reggeli gyors pénteki adásában Trencsényi László. A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint később, az iskolai autonómia megjelenésével, előtérbe került a vezetéstudomány is, hiszen egy önálló intézményt már nemcsak nevelési, hanem gazdasági, szervezési szempontból is menedzselni kellett.
A 2011-es köznevelési törvény azonban megszüntette az intézményi autonómiát, az igazgatókat pedig átnevezték „intézményvezetőnek”, ami Trencsényi szerint az értékcsökkenést jelzi. Az új, rövidített képzés célja már nem szakmai elmélyülést biztosít, hanem a tankerületi utasítások végrehajtására készít fel. Így a korábban komoly felsőoktatási programok, amelyekben egyetemek és főiskolák versenyeztek a magas színvonal biztosításában, háttérbe szorulnak. „Amikor ez a vezetéstudományi fordulat bekövetkezett, akkor az egyetemek, főiskolák rendre alapítottak intézményvezetői, igazgatói vezető képzési szakot, amely erős, kemény szakmaiságot jelentett, versenyeztek az egyetemek, hiszen ennek volt bizonyos piaci vonatkozása is, hogy melyik csinál jobbat, de hát most erre nincsen szükség. Most a hivatal, ezekre a dolgokra, mint a rosszul működő Kréta használására pillanatok alatt be tudja tanítani, ezeket az autonómiájuktól megfosztott, de bizalminak tekintett kollégákat” – összegezte.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a cikk elején elhelyezett lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra)
2025. szeptember 19., péntek 7:20
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert
