„Klubrádió
Kovátsműhely

Bravó a bohócnak! - Kovátsműhely

25/01/2020 08:46

| Szerző: Klubrádió

A Kovátsműhely témaadó dala az Országúton - Fellini. Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal beszélgettünk. Aztán Bakos Évával és Greifenstein Jánossal folytattuk a bohócdoktorokról.

2020. január 26. Kovátsműhely (2020. január 26 ., vasárnap 17:00)
53:14
00:00
Műsorvezetők: Kováts Kriszta Szerkesztők: Barna Zsuzsanna, Barna Zsuzsanna
A Kovátsműhely vasárnapi daltörténetének témaadó dala az Országúton - Fellini volt, a Kováts Kriszta Kvintet előadásában. Az Országúton című film és Fellini kapcsán Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal beszélgettünk a rendező-múzsa kapcsolatról, a Liza, a rókatündér című hatalmas sikerű filmjükről, rendezői és színészi technikákról. Az adás második felében vendégünk volt Bakos Éva színész, bohócdoktor, és Greifenstein János, a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium bohóctanára, aki évekig volt a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány vezetője.

Adásunk első felében Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal Felliniről is Giulietta Masináról is beszélgetett Kováts Kriszta, kiemelve a színésznő-rendező párosok közti hasonlóságokat.

Ujj Mészáros elárulta, milyen nehézségekbe ütközött a koprodukciós partnereknél, amikor a Liza, a rókatündér című, első nagyjátékfilmjének főszerepére Balsai Mónit, az akkor Budapesten még ismeretlen, Győrött játszó színésznőt ajánlotta. Ő azonban tudta, hogy ezt a szerepet csak Móni játszhatja el - sőt kifejezetten rá is írta a filmet Pozsgai Zsolt Lisolette és a május című tragikomédiája alapján. Végül Móni tehetségével mindenkit meggyőzött, és elkezdődtek a végeérhetetlen próbák, amelyeken Károly a legapróbb mozdulatokat is beállította. A pár elmesélte azt is, hogy Károly gyakran Mónival a legszigorúbb az egész szereplőgárdából (ez különben Fellini és Giulietta Masina esetében és éppen így volt), de szó volt második nagyjátékfilmjükről (X- A rendszerből törölve) és szintén együtt forgatott minisorozatukról (Alvilág) is.

Persze elárultak néhány kulisszatitkot a forgatásokról, és azt is, hogy egy-egy feszített munkával telt nap után hogyan szoktak együtt kikapcsolódni.

 

Adásunk második felében Bakos Éva színművésszel, bohócdoktorral és Greifenstein Jánossal, a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány volt művészeti vezetőjével, bohóctanárral miről is beszélgethettünk volna, mint a bohócokról. Megtudhattuk, hogy mi a különbség a bohócfigurák között, tanultunk egy kis cirkusz- és bohóctörténelmet, és természetesen nem maradt ki a Bohócdoktor Alapítvány sem.

A bohócdoktorok hosszú évek óta azon dolgoznak, hogy a kórházi kezelésre kényszerülő gyerekek kórteremben töltött idejét jobbá és vidámabbá tegyék. A kórházakban szigorú hierarchia uralkodik, nem csoda hát, ha a gyerekek - akik gyakran heteket, hónapokat is eltöltenek egy kórteremben - mindig lelkesedéssel várják a piros orrú bohócokat, akik, mivel a hierarchián kívül állnak, sokkal több mindent megengedhetnek maguknak, sokkal szabadabban kimondhatnak bármit, mint a kórházi keretek közé szorított gyerekek, nővérek, vagy akár orvosok. Ez persze fordítva is így van - hiszen a beteg kisgyermek a szülővel, orvossal nem ellenkezhet, a bohócnak viszont megmondhatja a magáét; akár ki is küldheti a kórteremből, így gyakran a bohóc az egyetlen, akivel kapcsolatban a kontroll érzését megtapasztalhatja a kis beteg.

Bohócnak persze nem elég születni, rengeteget kell tanulni is - viszont csupán tanulni sem elég: születni is kell rá.

Tartsanak velünk vasárnap 17:00-kor a Kovátsműhelyben, Kováts Krisztával és vendégeivel!