Kerülendő módszerek jöhetnek vissza a tanárok pótlására - 2018.07.10
Hallgassa meg
Több ezer pedagógus hiányzik a magyar iskolákból, és a helyzet egyre romlik, a kormány állításaival szemben ugyanis nem volt jelentős béremelés a pályán. Ha ez továbbra is elmarad, még nagyobb romlás várható a jelenleg is drámaian alacsony színvonalú magyar oktatásban. Tanítás helyett gyermekmegőrzés, hullafáradt kollégák, és végzettség nélküli oktatók – ezek lehetnek a jövő magyar iskolájának kulcsfogalmai – véli Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője.
Nem vonzó a tanári pálya: így foglalható össze dióhéjban, miért küzdenek pedagógushiánnyal a magyar iskolák. Az okokról bővebben Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője beszélt a Klubrádiónak.
A civil szervezet munkatársa szerint a fizetések nem úgy alakulnak, ahogy azt a kormány szajkózza, folyamatos béremelést emlegetve. Lényegében ugyanis egy béremelés történt kis részletekben, amit azonban az infláció mostanra devalvált. Ezért sincs utánpótlás a pályán, a szakma irtózatosan elöregedett, amit tovább ront, hogy évről évre sokkal többen mennek nyugdíjba, kétszer annyian, mint ahányan pótolhatók lennének az egyetemekről kikerülő végzősökből – mondta. A magyar tanárok egyébként majdnem fele 50 évesnél idősebb.

Több ezer tanár hiányzik az országban

A 24.hu hétfőn megjelent cikke szerint több mint kétezer tanári állás betöltetlen a magyar iskolákban. Vannak települések gyakorlatilag mindenféle szakos pedagógusból hiány van. Pilz Olivér számításai szerint több ezer pedagógus hiányzik az országban.

Hosszú távra szóló megoldások kellenének tehát, de a miskolci pedagógus szerint tűzoltásra is lenne lehetőség. A kormány évek óta halogatja annak engedélyezését, hogy a nyugdíjasok tovább dolgozhassanak, hiába kéri ezt a Tanítanék Mozgalom. Jelenleg nem az iskolaigazgatók dönthetnek arról, hogy egy idősebb kolléga maradhasson, még csak nem is a tankerület, hanem a központból, Budapestről kell ehhez engedélyt kérni, vagyis hogy legalább részfoglalkoztatásban tovább taníthasson a nyugdíjkorhatárt elért pedagógus – mondta Pilz Olivér.

Nem mindegy, hogy informatikus vagy filozófus

Repárszky Ildikó, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára szerint azonban tantárgyanként eltérő a tanárhiány. Természettudományos képzettségű pedagógusokat nagyon nehéz találni, informatika tanárokból pedig extrém nagy a hiány, akárcsak a nyelvoktatókból. Ugyanakkor, mint a tanár elmondta, tapasztalata szerint a történelem, a magyar vagy a filozófia szakosok nagyon nehezen találnak állást. Igaz, ha végül felveszik őket, akkor általában nagyon nagy óraszámban kell tanítaniuk, ami mégis arra utal, hogy szükség van a munkájukra, csak talán nem a hivatalos fórumokon keresik az ilyen végzettségű fiatalokat.

Tanítás helyett gyermekmegőrzés

Ha egy iskolában nincs elég tanár, az igazgatók többféle megoldáshoz folyamodhatnak: kisebb településeken a tankerület másik iskolájának tanárát kérhetik meg helyettesítésre. Pilz Olivér további – kevésbé szerencsés lehetőségekről is beszélt, például a szaktanárok túlóráztatásáról, vagyis a kollégák az eredetinél is jobban leterhelve, hullafáradtan kénytelen dolgozni, úgy hogy ezt meg sem fizetik nekik rendesen. A másik verzió, hogy a hiányzó tanárt olyan kollégája pótolja, aki nem tudja megtartani a szakórát, például rajzórára matematikatanár megy be, aki ilyenkor legfeljebb gyermekmegőrzést végezhet – tette hozzá.

További gond a kormány bérpolitikája, ami Pilz Olivér szerint előnytelen a gimnáziumi, általános iskolai oktatóknak. A szakképzésben dolgozók ugyanis évente többször kapnak jelentős jutalmat, amivel összességében magasabb a juttatásuk, így aztán ezen a területen kisebb is a pedagógushiány.

Bele a szakadékba

Pilz Olivér szerint elsősorban a fizetések emelésével, és a munkakörülmények javításával lehetne orvosolni a tanárhiányt. A Tanítanék Mozgalom vezetője szerint különben félő, hogy visszatér az ötvenes-hatvanas évek gyakorlata, amikor sokan végzettség nélkül tanítottak. Ha nem változik a helyzet, és nem sikerül több képzett pedagógust munkába állítani, további romlás várható a jelenleg is drámaian alacsony színvonalú magyar oktatásban. Megyünk tehát tovább, lefelé a szakadékba, amelyben már így is eléggé benne vagyunk – fogalmazott.

(Galavits Patrik/Klubrádió)