Sofőr legyen a talpán, aki észreveszi a buherát - 2018.07.17
Hallgassa meg
Nem fogják tudni ellenőrizni az autóbuszsofőrök, hogy végeztek-e mások engedély nélküli átalakításokat az általuk vezetett járműveken, ezért újra kellene gondolni a veronai buszbaleset nyomán beterjesztett új törvényjavaslatot – véli a fuvarozói ipartestület.
Meglepte a fuvarozók ipartestületét, hogy egy fideszes törvényjavaslat a sofőröket büntetné, ha engedély nélkül átalakított buszokat vezetnek. A sofőr ugyanis általában alkalmazott, ezért nincs befolyása a jármű műszaki állapotára – nyilatkozta a Klubrádióban Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára.

Hogyan ellenőrizhetné a sofőr?

A gumik kopottságát vagy a fékeket még megvizsgálhatja a sofőr, de azt, hogy végeztek-e a jogellenes műszaki átalakításokat a buszon, már nem tudja ellenőrizni. Nem biztos, hogy induláskor észreveszi például azt, hogy cserélték-e a busz motorját, azt meg főleg nem, hogy ezt engedéllyel tették-e. Ember legyen a talpán, aki egy iskolás csoport indulása alkalmával, amikor ott van harminc gyerek meg a szülei, akkor elkezdi vizsgálgatni, hogy milyen szabályok szerint alakították át a járművet – tette hozzá az ipartestület munkatársa.

A hétfőn a parlamentnek benyújtott fideszes javaslat két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetné azt a sofőrt, aki jogellenesen átalakított személyszállító járművet vezet. A javaslat szerint a szigorítást a tizenhét halálos áldozatot követelő 2017-es veronai buszbaleset tanulságai indokolják.

Következetlen

Dittel Gábor szerint ráadásul a jogszabályjavaslat beterjesztője következetlen, mert csak a személyszállító járművekkel foglalkozik, miközben egy kamiont is át lehet alakítani szabálytalanul, például pótüzemanyagtartályt beépítve. Ha pedig egy ilyen teherszállító személyautóval vagy busszal ütközik, annak komoly következményei lehetnek.

Arra is emlékeztetett, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) tavaly már szigorította az iskolások külföldi buszoztatásának szabályait. E szerint – egyebek mellett – a gyerekeket szállító járművek éjjel nem közlekedhetnek, nem lehetnek öregebbek tizenhárom évesnél, digitális menetíró készülékkel kell felszerelni őket, a sofőröknek pedig szakorvosi igazolással kell rendelkezniük arról, hogy nem szenvednek obstruktív alvási apnoe szindrómában. Dittel Gábor hozzátette, az Emmi-rendeletnek manapság zajlik a próbája, bár egyes rendelkezések betartása szerinte életszerűtlen. A főtitkár korábban megjegyezte, hogy a különjárati autóbuszok között nem ritka 20-22 éves jármű, az átlagéletkoruk pedig 13 év.
 
Ezt még egyszer végiggondolnák

A szakmai szervezet munkatársa szerint az Emmi-rendelet óta is sokat tettek a biztonság javításáért, így a Klebelsberg Központtal közösen a balesetek kockázatának csökkentésére modellértékűnek szánt szerződéstervezetet tettek közzé a tanintézetek és a fuvarozási szolgáltatók számára.

Összegzésként Dittel Gábor kijelentette, érdemes lenne tehát a jogszabályalkotónak végiggondolnia a sofőröket szankcionáló törvényjavaslat következetességét.

A beszélgetés a Reggeli gyors július 17-ei, keddi adásában hangzott el, a riporter Dési János violt. Az interjú hangfelvételét a cikk elején kattinthatja!

(Klubrádió)
Cikk küldése e-mailben »Nyomtatható cikk »
FÓRUM: Új téma indítása »
HÍREK
MŰSOROK
MUNKATÁRSAK
MÉDIAAJÁNLAT
IMPRESSZUM

Az Ön e-mail címe:
English
Válassza ki, melyik mûsorra kíváncsi!
Józsa Péter
Válassza ki, melyik műsorvezetőre kíváncsi!
Az ügyvédi kamara elnöke tiltakozik az ellen, hogy a Magyar Idők nevű napi periodika elkezdte listázni az ügyvédeket, konkrétan azokat, akik Soros bérencként, vagy egyszerű mezei ballibként folytatják bűnös üzelmeiket »
KÖZLEKEDÉS
GAZDASÁG
HADD SZÓLJON
BULVÁRIA
VILÁG
VÉLEMÉNY
HÍRFORRÁS
English
2009-ben superbrand lett a Klubrádió
Díjat nyert a Klubrádió!
2015
Elérhetõség: 1037 Budapest, Bokor u. 1-3-5., Fax: 437-6738
Hallgatói telefonszámok: 2406-953, 2407-953, 30-3030-953, SmS szám: 30-3030-953
Fórum házirend », Jogi következmények és adatvédelmi politika »