Demokratikus körülmények között meglehetősen szokatlan, hogy ilyen legyen a média felosztása - Desse - 2017.12.06
A média főáramát dominálja a kormánypárt - mondta a Reggeli gyors keddi vendége, Dessewffy Tibor szociológus. Az ELTE tanszékvezetője beszélt a közösségi média politikára és nyilvánosságra gyakorolt hatásáról és arról is, hogy mitől félhet Donald Trump.
Hogy fogyasztunk híreket? 

„Ahol plurális médiatér volt, az emberek mindig a saját álláspontjukat visszatükröző médiumokat fogyasztották elsősorban” – mondta Dessewffy Tibor. Mivel a kínálat szinte végtelen, illetve létezik egy olyan szelekciós mechanizmus, mint a Facebook, ami lehetővé teszi, hogy az egyéni preferenciáink alapján kapjunk híreket, ezért szerinte ez a fajta bezárkózás vagy buborék most még inkább létezik. 

„Ha az ember vesz egy újságot, az a meglepő élménye van, hogy szélesebb terítésben, tematikában gazdagabb, érdekes cikkeket olvashat, amiről tudja, hogy egy „Facebook diétán” ezeket sosem olvasta volna el” - mondta a szociológus. Hozzátette: a buborékban kényelmesen érezzük magunkat, mert csak az álláspontunkhoz hasonló álláspontokat látunk, de ennél még jobban szeretjük, ha egy vita alakul ki, ahol a mi álláspontunk diadalmaskodik.

A közösségi média sztárjai és a menekültek

 „A média, tehát a tévék és rádiók, és persze a politika számára is fontos a sztárok felépítése, és rengetek erőfeszítést ölnek bele ebbe. Eközben a Youtube-on egy 13 éves gyereket, aki csomagokat bont ki vagy számítógépes játékot játszik több százezren követnek” – magyarázta Dessewffy Tibor. A szociológus szerint az online térben alacsony a belépési küszöb, és professzionális támogatás sem kell ahhoz, hogy elérjünk embereket, például a fiatalokat.

„Van olyan magyar Youtube videós, aki nagyobb, mint az RTL és a TV2 együttvéve”  - mondta a szakember. Szerinte a közösségi médiának van egy fájdalmas része, mert ez nem a higgadt megértés világa. De nagyon sok konstruktív és kreatív alkotó jellegű dolog is van az interneten, és emberek rengeteg energiát képesek belerakni egy közösség fenntartásába. 

„A menekültügy kapcsán online szerveződött több segélyszervezet, ami egyáltalán nem volt magától értetődő, és olyan komplex logisztikai feladatot láttak el, amit a magyar állam sem tudott volna így ellátni”
- magyarázta Dessewffy Tibor. Szerinte az alacsony belépési küszöb képes borzalmas dolgokat, kommentháborúkat elindítani, de olyan pozitív világokat és jelentős kezdeményezéseket is létre tud hozni, amik nem jönnének létre egy hagyományos struktúrában.

Majdnem demokrácia

„Demokratikus körülmények között meglehetősen szokatlan, hogy ilyen legyen a média felosztása” – kommentálta a hazai körülményeket a szociológus. Mint mondta, az ilyen médiaviszonyokra lehetne hozni példát Vietnámból, de az EU-tagként talán ez nem annyira releváns példa. A szociológus egyrészt problémának és kihívásnak látja ezt, másfelől szerinte az kérdés, hogy az internetes kommunikáció mit tud pótolni. Meg kell nézni, hogy mit tesz a társadalom az internettel, van ugyanis számos olyan példa, amikor az interneten terjedő információk tematizálnak, diktálják azt, hogy milyen problémák merülnek fel.

„Nálunk esetileg fordul elő, hogy az internetes nyilvánosság témái bekerülnek a média főáramába, nem utolsó sorban azért, mert a média főáramát dominálja a kormánypárt”  - fogalmazott Dessewffy Tibor majd hozzátette, a hagyományos médiumok tudják felerősíteni az információkat, az oknyomozó anyagokat, riportokat, stb.
 
Hirdetés és befolyásolás
 
„Paradigmaváltás van a marketingben, mert olyan mélységű dolgokat lehet csoportokról megtudni, mint eddig soha. Régen az volt a kérdés, hogy szereted-e a margarint, most nem kérdéseket teszünk fel, hanem a viselkedést figyeljük meg” – magyarázta Dessewffy Tibor.

A szociológus szerint a digitális lábnyomokból elképesztő mennyiség van, percenként háromszázmillió emailt küldünk, keresünk a google-ban, elképesztő adatvagyon jön létre.

„Meg lehet azt mondani, hogy valaki Fradi drukker, milyen politikai preferenciái vannak, inkább a balettet szereti, a jogát vagy a sört, és ha a sört, azzal milyen autómárkák szeretete jár együtt."
- fogalmazott Dessewffy Tibor, aki szerint a legnagyobb adatgazdáknál óriási tudás halmozódott fel. 

A politika és Trump

A politikai kommunikációban a kampányok alapja, hogy meg kell ismerni a választókat, ez mindig így volt, de a digitális lábnyomok világa lehetővé teszi az adatok összegyűjtését, az ezekből való profilozást és a prediktív analitikát – mondta Dessewffy Tibor.

Az értelmezésben az utóbbi azt jelenti, hogy minél jobban megértünk egy valamekkora népességet, ebből pedig kivetítjük az eredményeket az egészre. A Trump kampányból a legtöbbet idézett példa, hogy meg tudták mondani, kik rezonáltak a fegyvertartási kérdésekre és őket pontosan mivel kell megszólítani.

„Nem csak azt tudták róluk, hogy támogatják a fegyvertartást, hanem azt is, hogy azt a családjuk megvédésével, a szabadsággal vagy a hagyományokhoz való ragaszkodással kell kapcsolatban hozni ahhoz, hogy hasson rájuk egy üzenet” - magyarázta a szociológus, aki szerint a politikusok hatékonyabban tudják eljuttatni a meggyőződésüket az emberekhez, mint eddig bármikor.

 Dessewffy Tibor úgy látja, a Trump kampány kapcsán a külföldi beavatkozás még a profi célzásnál is érdekesebb, hogy néhány száz orosz hacker bele tudott nyúlni az amerikai választásba.

 „Tudták, hogy a billegő államokban mire van igény, az álhírek terjesztésével be tudtak avatkozni” 
- mondta a szakember, Hozzátette, Trump számára nagy probléma lesz, ha bebizonyosodik, hogy az ő kampányában dolgozó adatgyűjtő szakértők tudását összekapcsolták az orosz hackerekkel.

(Klubrádió)
Cikk küldése e-mailben »Nyomtatható cikk »
FÓRUM: Új téma indítása »
HÍREK
MŰSOROK
MUNKATÁRSAK
MÉDIAAJÁNLAT
IMPRESSZUM

Az Ön e-mail címe:
English
Válassza ki, melyik mûsorra kíváncsi!
Hajdu Zsófia
Válassza ki, melyik műsorvezetőre kíváncsi!
A világhálón ma már megszámlálhatatlanul sok és sokféle tartalom elérhető »
KÖZLEKEDÉS
GAZDASÁG
HADD SZÓLJON
BULVÁRIA
VILÁG
VÉLEMÉNY
HÍRFORRÁS
English
2009-ben superbrand lett a Klubrádió
Díjat nyert a Klubrádió!
2015
Elérhetõség: 1037 Budapest, Bokor u. 1-3-5., Fax: 437-6738
Hallgatói telefonszámok: 2406-953, 2407-953, 30-3030-953, SmS szám: 30-3030-953
Fórum házirend », Jogi következmények és adatvédelmi politika »